کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش قیمت دلار، افزایش قیمت سکه را خنثی کرد


کد خبر : ۵۳۰۰یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱:۵۶۳۸۳۹ بازدید

بازار ارز رسمی و بازار آزاد ارز روز گذشته، دستخوش «تغییر معکوس» شدند. بازار آزاد روز اول هفته جاری را تحت‌تاثیر اخبار مثبت از پیش‌بینی افق روشن مذاکرات، کاهشی ...

 بازار ارز رسمی و بازار آزاد ارز روز گذشته، دستخوش «تغییر معکوس» شدند. بازار آزاد روز اول هفته جاری را تحت‌تاثیر اخبار مثبت از پیش‌بینی افق روشن مذاکرات، کاهشی آغاز کرد و قیمت شاخص بازار، با افت 15 تومانی به 3235 تومان رسید، اما قیمت‌ها در بازار رسمی ارز، تحت‌تاثیر تقویت برابری دلار و پوند در بازارهای جهانی افزایش یافت.

بانک‌مرکزی نرخ  دلار را 6 ریال و نرخ پوند را 435 ریال (43 تومان و 5 ریال) افزایش داد. افزایش قابل ملاحظه پوند در بازار رسمی به دلیل تقویت این واحد پولی در بازارهای جهانی ثبت شد.  روز سه‌شنبه گذشته نرخ برابری پوند در مقابل دلار 677/1 بود و این رقم در روز جمعه به 695/1 رسید که رشد حدود 07/1 درصدی را نشان می‌دهد. به‌دنبال این تغییرات در نرخ‌های بازار جهانی ارزها، بانک‌مرکزی ایران هم نرخ پوند را با تاخیر یک روزه با میزان درصد افزایش صورت گرفته در ارزش پوند هماهنگ کرد و نرخ پوند را از 4 هزار و 300 تومان و 8 ریال به 4 هزار و 344 تومان و 3 ریال افزایش داد. پوند انگلیس به بالاترین سطح خود در مقابل یورو در 19 ماه اخیر رسیده است و کارشناسان دلیل تقویت این واحد پولی را اظهارات رئیس‌کل بانک‌مرکزی بریتانیا، مبنی‌بر افزایش زودتر از انتظار نرخ‌های سود در این کشور، می‌دانند. تقویت پوند در بازارهای جهانی و افزایش قابل‌ملاحظه نرخ رسمی آن، باعث شد در حالی که نرخ ارزهای عمده در بازار آزاد روند نزولی داشتند، این واحد پولی در بازار آزاد هم حدود 25 تومان افزایش قیمت داشته باشد. هر چند این افزایش قیمت در بازار آزاد با توجه به رقم افزایش نرخ رسمی آن قابل توجه نیست.  

  تخلیه افزایش قیمت سکه با کاهش نرخ ارز 

قیمت سکه و طلا در بازار تهران هما‌ن‌طور که پیش بینی شده بود روز گذشته تحت‌تاثیر روند افزایشی قیمت اونس جهانی، بالا رفت. در اواخر روز کاری پنج‌شنبه هفته گذشته، قیمت اونس در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد، اما به دلیل نزدیک بودن این تحولات به ساعت تعطیلی بازار طلای تهران، قیمت‌ طلا و سکه داخلی نتوانست افزایش ارزش اونس را کاملا در خود انعکاس دهد. در نتیجه، انتظار می‌رفت که در صورتی که دیروز، شنبه، در بازارهای جهانی و داخلی اتفاق خاصی رخ ندهد، طلا و سکه مجددا با افزایش همراه شود. دیروز، در ساعات اولیه روز و تا بعدازظهر قیمت سکه روی 964 هزار تومان قرار گرفت که افزایش 4 هزار تومانی را نسبت به روز قبل نشان می‌داد. این افزایش قیمت، در ادامه معاملات با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تخلیه شد و در پایان معاملات، سکه تمام بهار آزادی 3 هزار تومان ارزان شد و 961 هزار تومان قیمت خورد. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت سکه امروز (یکشنبه) هم بیشتر تحت‌تاثیر نرخ ارز در بازار آزاد خواهد بود. روند عرضه و تقاضا در بازار سکه و طلا هم متعادل است و بازار با هجوم خاصی از سمت تقاضا مواجه نیست.

  دلایل افت قیمت ارز 

کاهش نرخ دلار در بازار آزاد از نظر فعالان این بازار، بیشتر تحت‌تاثیر عوامل روانی شکل گرفته است. ابراز امیدواری رئیس‌جمهور  نسبت به وصول توافق و ترسیم افق روشن از آینده مذاکرات، در کنار اظهارنظرهای یکی دو روز اخیر وزیر امور خارجه مبنی‌بر دست‌یافتنی بودن یک توافق جامع، باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار شده و هما‌ن‌طور که کارشناسان قبلا هم اشاره کرده بودند، تقاضاهای عمده فعلا از بازار خارج شده و افزایش صادرات نفتی و غیر‌نفتی هم سمت عرضه را تقویت کرده است.

این دو عامل هم از عوامل انتظاری و اخبار مثبت در بازار حمایت می‌کنند و نهایتا موجب شده، قیمت دلار در بازار آزاد، تغییر سطح داده و از سطح 3270 تا 3290 به سطح 3250 تومان در آستانه مذاکرات نزول کند. روند قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که بحران عراق و تهدید داعش فعلا روی بازار داخل تاثیری نداشته است. نکته قابل توجه دیگر در بازار آزاد ارز، کم شدن هر روزه قدرت تاثیرگذاری فعالان غیر‌رسمی است. صرافان از وضعیت موجود راضی هستند و به «دنیای اقتصاد» می‌گویند: در حال حاضر، تاثیر دلال بازی در تعیین قیمت‌ها به کمترین سطح خود رسیده و این عامل موجب شده، بازار آزاد ارز نسبت به اخبار امیدوار‌کننده واکنش مثبت نشان دهد. به گفته آنها روند فعلی مطلوب است و تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات نرخ ارز در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها