کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرمن: از اینکه گفتم فریبکاری بخشی از ژن ایرانی‌هاست پشیمانم


کد خبر : ۵۲۸۱۱شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵:۲۹۲۵۵۷ بازدید

معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا از سخنانش در مهرماه سال ۱۳۹۲ که گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانی‌ها است ابراز ندامت کرد.

 "وندی شرمن"، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از سخنان چند سال پیش خود که گفته بود "فریبکاری بخشی از ژن ایرانی‌ها است" ابراز ندامت کرد.

شرمن که به تازگی تجربیاتش در مذاکرات با ایران، کره شمالی و کوبا را در کتابی به رشته تحریر درآورده در مصاحبه‌ای روز جمعه با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" درباره شرایط مطرح کردن این ادعا و اتفاقات بعدی آن توضیح داد.

مجری برنامه از شرمن پرسید: "شما درباره مذاکره در جریان توافق ایران نوشته‌اید. گفته‌اید که در مقطعی گریه کردید چون یکی از حرف‌هایی که از دهانتان به بیرون پریده بود باعث شده بود در خیابان‌های ایران 'شعار مرگ بر وندی شرمن' سر بدهند. من درباره چیزی که در کتاب نوشته‌اید فکر کردم و به نظرم می‌رسد که [در مذاکره] آدم باید مراقب حرف زدنش باشد، چون در غیر اینصورت ممکن است خطرناک باشد."   

شرمن در پاسخ گفت: "در واقع، همین‌طور است. به طرز باورنکردنی خطرناک است. از اینکه آن جمله را گفتم، پشیمانم.»

او سپس در پاسخ به این سوال که چه جمله‌ای را بر سر زبان آورده گفت: «جمله این بود که فریبکاری در ژن آنها (ایرانی‌ها) است که این را در جواب سوال یک سناتور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفتم و این حرف باعث شد که در خیابان‌های تهران، شعار مرگ بر شرمن سر بدهند.»

شرمن، علاوه بر این ادعا کرد که در طول گفت‌وگوهای هسته‌ای، خودش و دخترش ایمیل‌هایی با این مضمون دریافت کرده که در حالی که او مشغول پیش بردن مذاکرات است همسرش در حال معاشقه با زنی دیگر در اروپا است. 

او از تمامی این موارد به عنوان موانع موجود بر سر مذاکرات هسته‌ای یاد کرد و گفت که با پشتکار توانسته آنها را رفع کند. 

شرمن، مهرماه سال 1392 در جلسه‌ای در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: "ما می‌دانیم که فریبکاری بخشی از ژن [ایرانی‌ها] است."

دولت آمریکا چند ماه پیش با نقض تعهداتش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اعلام کرد تمامی تحریم‌هایی که به موجب این توافق لغو شده بودند را در دو دوره 90 و 180 روزه علیه ایران احیا خواهد کرد. اولین بسته این تحریم‌ها از ماه گذشته اجرایی شدند. 

اقدام دولت آمریکا، علاوه بر آنکه انتقاد روسیه، چین، اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان طرف‌های برجام را به همراه داشت با محکومیت جهانی مواجه شده است. 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها