کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاثیر گرما، خشک‌سالی و افزایش بهای نفت خام بر گرانی و تورم


کد خبر : ۵۲۷۷۱جمعه، ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶:۲۷۱۵۰۵ بازدید

کارشناسان مسائل اقتصادی درباره گران شدن بهای آرد و نان تردیدی ندارند. اما تاثیرات گرمای کم‌سابقه تابستان سال جاری تنها به آرد و نان محدود ...
تاثیر گرما، خشک‌سالی و افزایش بهای نفت خام بر گرانی و تورمتاثیر گرما، خشک‌سالی و افزایش بهای نفت خام بر گرانی و تورم

کارشناسان مسائل اقتصادی درباره گران شدن بهای آرد و نان تردیدی ندارند. اما تاثیرات گرمای کم‌سابقه تابستان سال جاری تنها به آرد و نان محدود نمی‌شود. افزایش بهای انرژی نیز باعث گرانی و تورم در جهان می‌شود.

سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز پنجشنبه ۸ شهریور (۳۰ اوت) با انتشار گزارشی به تاثیرات مستقیم تابستان گرم سال جاری بر محصولات کشاورزی پرداخته است.

گرمای کم‌سابقه تابستان سال جاری و نازل بودن سطح بارندگی باعث کاهش محصول گندم در سراسر جهان شده است. پیامد نخست این موضوع، گران شدن بهای نان در بازارهای جهانی است. همین موضوع در عمل می‌تواند باعث افزایش نرخ تورم در جهان گردد.

گندم از جمله فرآورده‌هایی است که به هوای معتدل نیاز دارد. اما در تابستان سال جاری اثری از هوای معتدل نبود. همین موضوع باعث آن شد که کل محصول گندم در سال جاری به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. مقایسه ساده میزان تولید گندم در سال جاری با گندم سال گذشته حکایت از کاهش ۱۹ درصدی تولید گندم دارد.

بر اساس ارزیابی کارشناسان، بازار گندم در سطح جهان از سال ۲۰۰۳ تا به امروز شاهد چنین کاهشی در تولید این محصول نبوده است.


کاهش تولید در سطح جهان

دو کشور بزرگ تولید کننده‌ی گندم، یعنی آمریکا و استرالیا نیز در سال جاری با پدیده خشکسالی روبه‌رو بوده‌اند. حتی روسیه که یکی از کشورهای اصلی و کلیدی در تامین گندم جهان است، در سال جاری ناگزیر به پذیرش کاهش قابل‌ملاحظه محصول گندم و حبوبات شده است.

بر اساس ارزیابی کارشناسان، کل محصول حبوبات روسیه در سال جاری حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تن خواهد بود. آلکساندر چرنوگورو، معاون وزیر کشاورزی روسیه گفته است که این میزان تولید گندم و حبوبات تنها برای تامین نیازهای داخلی کفایت می‌کند و امکان صدور این محصولات بسیار کم است.


گرانی ۲۰ درصدی

در اثر خشک‌سالی و گرمای بی‌سابقه تابستان سال جاری، بهای گندم در بازارهای جهانی افزایش کم‌سابقه‌ای یافته است. به عنوان نمونه، بهای گندم برای تحویل در ماه دسامبر، تنها ظرف چند هفته، رشدی ۲۰ درصدی داشته است.

همین موضوع باعث افزایش بهای نان و آرد در سطح جهان می‌شود. اشتفان کوربر، مدیر اتحادیه نانوا‌های ایالت هسن آلمان پیش بینی کرده است که تولید کنندگان نان، گرانی گندم و آرد را به مشتریان و مصرف‌کنندگان منتقل خواهند کرد.

در عین حال کارشناسان بر این باورند که تاثیرات ناشی از گرمای کم‌سابقه تابستان سال جاری تنها به افزایش قیمت گندم و آرد محدود نمی‌شود و بهای سایر مواد غذایی و کشاورزی نیز در سال جاری افزایش خواهد یافت.

افزایش نرخ تورم در جهان حتی می‌تواند فراتر از مسئله کاهش محصولات کشاورزی باشد. افزایش بهای نفت خام نیز می‌تواند به گرانی بیشتر دامن بزند و قوه‌ی خرید خانوارها در کشورهای مختلف را به‌شدت کاهش دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها