کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند؛ تکلیف چیست؟


کد خبر : ۵۲۶۶۴سه شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷:۵۸۲۲۵۲۱ بازدید

نمایندگان مجلس از 5 سوال طرح شده از رئیس‌جمهور درباره 4 سوال قانع نشدند.
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند؛ تکلیف چیست؟نمایندگان مجلس از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند؛ تکلیف چیست؟

پس از اینکه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور به پایان رسید، مشخص شد نمایندگان مجلس تنها یکی از پاسخ‌های حسن روحانی به پنج سوال خود را قانع کننده دانسته‌اند.

نمایندگان مجلس پاسخ رییس جمهور در مورد کنترل قاچاق را با ۱۲۳ رای موافق و ۱۳۸ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده مجلس شورای اسلامی حاضر قانع‌کننده ندانستند.

در ادامه نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۱۳۰ مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ‌های رییس جمهور درباره استمرار تحریم‌های بانکی را قانع‌کننده دانستند. همچنین پاسخ‌های رییس جمهوری درباره کاهش نرخ بیکاری به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر آن را نیز قانع‌کننده ندانستند.

نمایندگان همچنین پاسخ رییس جمهور در مورد رکود اقتصادی را با ۱۱۶ رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر قانع کننده ندانستند.

پاسخ رییس جمهور درباره افزایش نرخ ارز نیز به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۶۸ رای موافق، ۱۹۶ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند.

به این ترتیب نمایندگان از پاسخ ۴سوال مطرح شده از ۵ سوال از رییس جمهور قانع نشدند تا برای بسیاری این سوال مطرح شود که حالا بر اساس قانون چه اتفاقی می افتد ؟

براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى مربوط ارجاع مى نماید.

هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون ها چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى گیرد.

تبصره ۱- تعداد سوالات نباید از پنج سوال بیشتر باشد.

تبصره ۲- پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سوال یا سوالات از دستور نمی گردد.

ماده ۲۱۳- رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سؤال در جلسه علنى مجلس حضور یابد و به سؤال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شوراى اسلامى. مدت طرح سؤال از طرف نماینده منتخب سؤال کنندگان حداکثر پانزده دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نماینده. در این صورت همه سوالات و پاسخ ها در بخش اول وقت از هر دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال کنندگان و پاسخ های رئیس جمهور مطرح می گردد.

تبصره- پس از این مرحله درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع کننده بودن به صورت جداگانه رای گیری می شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها