کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعمال قیمت‌های جدید ایرلاین‌‌ها 2 هفته پس از تأیید دولت


کد خبر : ۵۲۶۶جمعه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸:۲۴۲۹۸۰ بازدید

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره آخرین جزئیات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفت: مقرر شد ایرلاین‌ها پس از بررسی‌های خود، طیفی از قیمت‌های متنوع را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند و 2 هفته پس از آن، قیمت‌های جدیدِ آزاد، اعمال شود.

حمید غوابش درباره آخرین جزئیات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و فعالیت‌ ایرلاین‌ها در این‌باره بیان کرد: هم‌اکنون شرکت‌های هواپیمایی در حال ارائه برنامه‌های خود به سازمان هواپیمایی کشوری هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آنچه سازمان هواپیمایی کشوری به آنها ابلاغ کرده است، در حال عمل کردن هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: مقرر شده است شرکت‌های هواپیمایی طیفی از قیمت‌های بلیت هواپیما را اعلام کنند و 2 هفته پس از ارائه به سازمان هواپیمایی، نرخ‌های جدید را اعمال ‌کنند، در واقع ایرلاین‌‌ها قیمت‌ها را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می‌رسانند و 2 هفته بعد از آن می‌توانند نرخ‌های جدید را اجرایی کنند.

غوابش تأکید کرد: هم‌اکنون شرکت‌های هواپیمایی در حال  عمل کردن بر اساس دستور سازمان هواپیمایی کشوری هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد:‌ درباره طیف نرخ‌ها و یا قیمت‌های متنوع، بستگی دارد هر شرکت‌ هواپیمایی چه کلاس‌ قیمتی تعیین شده خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند.

وی با اشاره به تأثیر اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی و خدمات به مسافر، بیان کرد:‌ آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صرفاً به معنی افزایش قیمت نیست، بلکه به معنی تنوع خدمات متناسب با تقاضا در بازار است.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه‌ آزادسازی نرخ بلیت به ایرلاین‌ها اجازه خدمات‌رسانی بیشتر و متنوع‌تر می‌دهد، اضافه کرد: قطعاً مزایای آزادسازی نرخ بلیت‌های هواپیما در گام اول به نفع مسافر خواهد بود و در گام دوم ایرلاین نیز از اجرای این قانون منتفع می‌شود.

غوابش پیش از این نیز در این‌باره گفته بود: ‌نیازی به اجرای مرحله آزمایشی نرخ‌گذاری‌ها نبود زیرا بسترها برای آزادسازی فراهم شده است، در حال حاضر سقف نرخ را بازار تعیین می‌کند و در صورتی‌ که نرخ‌های غیرمنطقی در بازار ارائه شود، قوانین، محدودیت‌های لازم را برای این نرخ‌ها ایجاد می‌کند.

 زمانی که مقررات و نرخ‌های تکلیفی کاهش یابد و شرکت‌های هواپیمایی امکان قیمت‌گذاری برای کالاها و خدماتی که ارائه می‌کنند، داشته باشند، تنوع خدمات شکل می‌گیرد و مسافر قدرت انتخاب میزان خدمات را خواهد داشت.در نرخ‌ها و مسیر‌های تکلیفی، ایرلاین به دلیل اینکه یک بنگاه اقتصادی است، نمی‌توانست هواپیمای متناسب با مسیر مورد نظر را در نظر بگیرد و این مورد موجب بروز ‌محدودیت‌هایی در رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی شده بود.

اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، موجب ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌ها، ارتقا سطح خدمات به مسافران و جذب حداکثری مسافران هوایی، افزایش ضریب اشغال صندلی، جذب سرمایه ها برای توسعه این بخش و در نهایت رونق حمل و نقل هوایی کشور می‌شود.

چندی پیش اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی خدمات حمل و نقل هوایی و نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی، در شورای عالی هواپیمایی مقرر و مصوب شد که این قانون از 28 اردیبهشت امسال با تأیید دولت عملیاتی شود.

بعد از این بود که‌ یکم خردادماه امسال،‌ جزئیات بند ب ماده 161 قانون برنامه با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه جزئیات اجرای طرح آزاد سازی نرخ خدمات هوایی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت؛ تصمیمات متخذه در رابطه با این موضوع به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی منتقل شد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همکاری تنگاتنگ شرکت ها را در اجرای دستورالعمل 11 ماده ای این سازمان تحت عنوان دستورالعمل نظارت بر اجرای طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را خواستار شد.

ظاهراً طبق این تصمیمِ سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی باید آمار پروازهای خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند؛ همچنین نرخ مسیرها باید به سازمان اعلام شده و قیمت‌ها روی بلیت‌‌ درج شود.

همچنین در این ابلاغیه مطرح شده که طبقه بندی نرخ‌ها باید براساس زمان و شرایط پرواز از سوی ایرلاین‌ها اطلاع رسانی شود، ضمن آنکه آزادسازی نرخ بلیت شامل نرخ بلیت‌هایی که در قبل از اجرای آزادسازی فروخته شده است، نمی‌شود.

براساس این ابلاغیه، باید در طول مدت اجرای این قانون، شرکت‌ها به صورت دوره‌ای جلساتی را با سازمان هواپیمایی کشوری برگزار کنند و شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که بر دفاتر فروش بلیت نظارت داشته باشند، همچنین فرودگاه‌ها برای زمان پرواز SLOT با شرکت‌های هواپیمایی همکاری کنند.

در سیستم نرخ‌های آزاد، علاوه بر قدرت انتخاب خدمات برای مسافر،‌ بر اساس زمان تهیه بلیت هواپیما و ساعات پروازی در طول 24 ساعت، نرخ‌های متفاوتی از بلیت وجود دارد و هر مسافر قدرت انتخاب نوع بلیت خود را دارا است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها