کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پوتین می‌کوشد به دیکتاتوری دلار پایان دهد


کد خبر : ۵۲۵۹۷یکشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵:۱۷۶۰۵۷ بازدید

یک روزنامه آلمانی نوشت که رئیس‌جمهور روسیه با افزایش ذخایر طلا در کشورش می‌کوشد تا با تحریم‌های جدید آمریکا مقابله کند.

یک روزنامه آلمانی نوشت که رئیس‌جمهور روسیه با افزایش ذخایر طلا در کشورش می‌کوشد تا با تحریم‌های جدید آمریکا مقابله کند.

روزنامه آلمانی «ولت» نوشت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه می‌کوشد تا با افزایش ذخایر طلا به دیکتاتوری دلار پایان دهد.

روسیه در ماه ژوئن ذخایر طلای خود را به بالاترین حد از ماه نوامبر گذشته رسانده است. به این ترتیب مسکو دارای پنجمین ذخیره طلای جهانی است. در این گزارش به قلم «هولگر چپیتز» کارشناس ارشد اقتصادی آمده که روشن است، پوتین دیگر به اینکه روابط با غرب را هر چه سریعتر به صورت عادی برگرداند، فکر نمی‌کند. چنین برداشتی از ارقامی صورت می‌گیرد که صندوق‌بین‌المللی پول (IWF) منتشر کرده است. بر این اساس، حجم ذخایر فلزات گرانبهای روسیه به حدود ۲۶.۱ تن رسیده است.

«در این بین موضوع خرید و فروش‌ها هم جالب توجه است چرا که روسیه بخش زیادی از اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخته‌ است. اقدام مزبور این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که پوتین می‌خواهد از دلار فاصله بگیرد تا اقتصاد روسیه را در برابر تحریم‌های جدید آمریکا حفظ کند. «جیمز ریچارد» نویسنده و مشاور سیاسی معتقد است: «پوتین یک برنامه راهبردی دارد. رئیس‌جمهور روسیه طلا می‌خرد. چرا که از دلار به عنوان اسلحه‌ای علیه روسیه استفاده می‌شود. طلا سرمایه‌گذاری عالی برای اقدام علیه تحریم‌هایی است که به وسیله دلار صورت می‌گیرند.»

در ادامه این گزارش آمده است که در واقع کرملین در چند دهه گذشته به صورت سازمان یافته ذخیره طلای خود را افزایش داده است و از سال ۲۰۰۸ تاکنون حجم فلزات گرانبهای این کشور از ۴۵۷ تن به هزار و ۹۴۴ تن رسیده است. هم اکنون روسیه، چین را پشت سر گذاشته و پنجمین ذخیره طلای جهان را در اختیار دارد. اگر چه این کشور فقط به دو درصد از تولید اقتصادی جهان کمک می‌کند اما ۱۷ درصد از ذخیره طلای جهانی متعلق به روسیه است. پوتین در برنامه اقتصادی خود حتی زیان اقتصادی را هم می‌پذیرد. بهای طلا در سال‌های گذشته چندان رشد نداشت. در ماه آگوست قیمت هر انس طلا به کمتر از هزار و ۲۰۰ دلار کاهش یافت و فقط در سال جاری ارزش فلزات گرانبها در برابر دلار نه درصد کاهش ارزش داشت.

«استیو هانکه» استاد اقتصادی دانشگاه جان هاپکینز در این مورد می‌گوید: «روسیه باید با تحریم‌های مالی مقابله کند؛ تحریم‌هایی که امنیت ملی این کشور را در معرض خطر قرار داده‌اند. طلا عاملی عالی است تا ذخایر یک کشور تضمین شود. طلا صادر نمی‌شود و به همین دلیل هیچ خطر سیاسی هم ایجاد نمی‌کند. هانکه به سخنان «باب موندل» برنده جایزه نوبل اقتصادی اشاره کرد که در سال ۱۹۹۷ گفته بود طلا، نقش مهمی در ساختار مالی قرن بیست و یکم ایفا می‌کند. هم‌اکنون که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا از دلار به عنوان سلاحی در مناسبات جهانی استفاده می‌کند، این پیش‌بینی می‌تواند درست باشد.»

ریچارد نوشت که البته روبل یکی از ارز‌هایی است که بیشترین میزان کاهش ارزش را در سال جاری داشته است. از روز پنجشنبه بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که دیگر دلار نخواهد خرید. این اقدام می‌تواند به کاهش ارزش روبل هم مربوط باشد. ارزش این ارز به کمترین رقم در دو سال و نیم گذشته کاهش یافته است و خرید بیشتر دلار به تضعیف ارزش روبل دامن  خواهد زد. علاوه بر اینها دلارهای خریداری شده هم باید سرمایه‌گذاری شود و تمایل برای اوراق قرضه دولتی آمریکا هم محدود می‌شود.

به تازگی «آنتوان سیلانوف» وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که مسکو در پاسخ به تحریم‌ها و جریمه‌های جدیدی که واشنگتن آماده است تا علیه روسیه در آینده نزدیک اعلام کند به فروش اوراق قرضه آمریکا ادامه خواهد داد. در سال ۲۰۱۰ روسیه در بین ۱۰ کشور خریدار اوراق قرضه آمریکا به مبلغ ۱۷۶ میلیارد دلار بود که پس از چندین دور تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون مسکو فروش اوراق قرضه این کشور را در سطح گسترده آغاز کرده و این رقم در اکتبر ۲۰۱۷ به صد میلیارد دلار رسید.

طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی روسیه حجم نگهداری اوراق قرضه آمریکا را به دلیل نگرانی از شرایط پرخطر آن ۸۴ درصد کاهش داد. نگرانی‌های بانک مرکزی بیشتر به خاطر مسائل مالی، اقتصادی و حتی ژئوپلتیکی بود. حجم اوراق قرضه نگهداری شده از ۹۶.۱ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴.۹ میلیارد دلار در ماه می‌رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها