کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهی به تولیدکنندگان موبایل نوآور اما ناموفق در جهان


کد خبر : ۵۲۴۶۴چهارشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰:۴۰۵۹۵۸ بازدید

نوآوری‌هایی مانند سیستم‌های تشخیص چهره و دوربین سه‌گانه شاید این حس را القا کند که در حال حاضر در یک دوران ایدئال برای عملی کردن ...

دیجی‌مگ- نوآوری‌هایی مانند سیستم‌های تشخیص چهره و دوربین سه‌گانه شاید این حس را القا کند که در حال حاضر در یک دوران ایدئال برای عملی کردن انواع و اقسام نوآوری‌های مربوط به صنعت گوشی های هوشمند هستیم، اما اوضاع به این سادگی‌ها نیست. بسیاری از شرکت‌ها، از سامسونگ گرفته تا شیائومی، ترجیح می‌دهند در زمینه‌ی نوآوری‌ها محتاطانه عمل کنند. گلکسی اس ۹ شبیه به اس ۸ است که آن هم شبیه به اس ۷ بود. نوآورانه‌ترین گوشی شیائومی هم Mi Mix است که تغییرات چندانی در مدل‌های جدید آن اعمال نشده است.

از بین جدیدترین نوآوری‌ها می‌توانیم به دیافراگم متغیر دوربین گلکسی اس ۹ پلاس و پشتیبانی شیائومی Mi 8 از GPS با فرکانس دوگانه اشاره کنیم. هواوی هم دوربین سه‌گانه را به ارمغان آورد که به‌زودی می‌توانیم انتظار مشاهده چنین ترکیبی را در گوشی‌های آینده سامسونگ و اپل داشته باشیم. با این حال، نوآوری صرف دیگر ضامن موفقیت نیست. تمام این گوشی‌ها حداقل از یک ویژگی منحصربه‌فرد بهره می‌برند اما فروش خیلی زیادی نداشته‌اند.

به نظر می‌رسد کاربران دیگر مانند سابق صرفا به دنبال نوآوری‌های فوق‌العاده نیستند و به موارد دیگری بیشتر اهمیت می‌دهند. در ادامه به چند کمپانی سازنده گوشی‌ها نگاهی می‌اندازیم که با وجود بهره‌گیری از نوآوری‌های مختلف، محصولات آن‌ها در برابر رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارند.


Palm

fx4xdnlemro9nejd22a.jpg

شرکت Palm یکی از نوآورترین شرکت‌های حاضر در این فهرست محسوب می‌شود و از جمله جذاب‌ترین گوشی‌های این شرکت می‌توانیم به گوشی‌های Pre و Pixi اشاره کنیم که بسیاری از ویژگی‌های معمول گوشی‌های امروزی برای اولین بار در گوشی‌های این شرکت ظاهر شدند. گوشی‌های این شرکت برای اولین بار ژست‌های حرکتی را معرفی کردند که بعدها شرکت‌هایی مانند اپل، شیائومی و چندین شرکت دیگر، از این نوآوری در گوشی‌های خود بهره بردند.

از دیگر نوآوری‌های گوشی‌های این شرکت، معرفی منوی کارت‌گونه برای بخش چندوظیفگی و اپلیکیشن‌های فعال است که به شکل کارت‌های جداگانه به نمایش درمی‌آمدند. در ماه‌ها و سال‌های بعدی، سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز فون این مشخصه را مورد استفاده قرار دادند. علاوه بر این، سال‌ها پیش از اینکه شرکت‌هایی مانند نوکیا، سامسونگ و اپل به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم روی بیاورند، شرکت Palm یکی از اولین گوشی‌های مجهز به این مشخصه را روانه بازار کرد.

آخرین گوشی تحت عنوان این برند به نام Palm Pre 2 در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و در نهایت شرکت HP این برند را خرید. چند سال پیش، برند Palm به شرکت TCL-که مالک برند بلک‌بری هم محسوب می‌شود-واگذار شد و قرار است بعد از چندین سال، گوشی جدیدی تحت برند Palm روانه بازار شود؛ گوشی هوشمندی که به احتمال زیاد توجهات زیادی را جلب نخواهد کرد.


HTC

5xtqi5gyi4daunxna413.jpg

از دیگر شرکت‌هایی که در بحث «نوآوری صرف ضامن موفقیت نیست» می‌توان به نام آن اشاره کرد، شرکت HTC است که با وجود نوآوری‌های پی‌درپی، گوشی‌های این شرکت اصلا فروش قابل توجهی ندارند. یکی از اولین گوشی‌هایی که از دوربین دوگانه بهره می‌برد، گوشی HTC Evo 3D که در سال ۲۰۱۱ عرضه می‌شد و این دوربین‌ها برای گرفتن عکس‌های سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در سال ۲۰۱۴ این شرکت با عرضه گوشی One M8 موفق شد قابلیت فوکوس مجدد عکس‌ها را به ارمغان بیاورد. با وجود ارائه این نوآوری‌ها، گوشی‌های این شرکت در حال حاضر اصلا حال و روز خوبی ندارند.

از دیگرهای نوآوری‌های این شرکت می‌توانیم به حاشیه‌های حساس به فشار، ضبط صدای استریو و بسیاری از موارد دیگر اشاره کنیم. اما آیا این نوآوری‌ها منجر به موفقیت گسترده این شرکت شده‌اند؟ شاید دیگر وقتش رسیده که HTC رویکرد خود را تغییر دهد و مثلا برای نوآوری‌های خود سروصدای زیادی راه بیندازد.


سونی

y1v3pp09farabpotkau.jpg

این غول تکنولوژی ژاپنی هم به اندازه کافی نوآوری‌های مختلفی را ارائه کرده است. سونی قابلیت فیلم‌برداری سوپر اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه را معرفی کرد، مشخصه‌ای که سامسونگ و هواوی مانور زیادی روی آن داده‌اند. این اولین باری نیست که نوآوری‌های سونی در مقایسه با دیگر رقبا چندان به چشم نمی‌آید.

همچنین سونی برای اولین بار صفحه‌نمایش ۴K را در یک گوشی تعبیه کرد که البته نوآوری چندان هوشمندانه‌ای محسوب نمی‌شود. زیرا این رزولوشن بالا در نمایشگرهای کوچک جلوه‌ی خاصی ندارد و در ضمن چنین صفحه‌نمایش‌هایی انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کنند. قبل از اینکه غول‌هایی مانند اپل و سامسونگ قابلیت‌های مربوط به واقعیت افزوده را ارائه کنند، این سونی بود که اپلیکیشن ۳D Creator را ارائه داد؛ قابلیتی که طبق معمول مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. در سال‌های اخیر، فروش گوشی‌های این شرکت بسیار ناامیدکننده بوده است و این وضعیت اخیرا آن‌قدر وخیم شده که صحبت‌های پراکنده‌ای مبنی بر تعطیلی بخش موبایل سونی مطرح شده است.


ال‌جی

zdpxbfocwjzmw4v834ei.jpg

در نهایت نگاهی به شرکت ال‌جی می‌اندازیم که بسیاری از نوآوری‌های این شرکت توسط شرکت‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته یا به‌کل نادیده گرفته شده‌اند. یکی از نوآورانه‌ترین گوشی‌های این شرکت، گوشی Prada است که در سال ۲۰۰۶ از نمایشگر لمسی خازنی بهره می‌برد. باید خاطرنشان کنیم که این گوشی پیش از آیفون‌ها و گوشی‌ها اندرویدی روانه‌ی بازار شد.

سال گذشته، این شرکت گوشی G6 را معرفی کرد که پیش از گوشی‌های سامسونگ و دیگر شرکت‌ها از صفحه‌نمایش با نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره می‌برد. در گوشی G5 هم این شرکت در سیستم دوربین دوگانه از یک دوربین مجهز به لنز بسیار عریض استفاده کرد که رویکرد جدیدی به‌حساب می‌آمد. این گوشی از طراحی ماژولار هم بهره می‌برد که نوآوری موفقیت‌آمیزی نبود و اصلا مورد استقبال قرار نگرفت. این شرکت علی‌رغم عرضه گوشی‌های باکیفیت و جذابی مانند V30 و G7 ThinQ آن‌چنان که بایدوشاید مورد توجه کاربران قرار نمی‌گیرد.


بهره‌گیری غول‌های تکنولوژی از نوآوری‌های شرکت‌های کوچک

yhlg9bevpvg4r0v99ae.jpg

بسیاری از شرکت‌های کوچک برای اینکه به چشم بیایند، نوآوری‌های جذابی را ارائه می‌کنند اما تعداد زیادی از این نوآوری‌ها توسط غول‌های تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌ها هستند که می‌توانند این نوآوری‌ها را به برگ برنده تبدیل کنند. گوشی موتورولا Atrix ایده‌ی تبدیل گوشی به یک نوع کامپیوتر را عملی کرد. اما شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی بودند که در رابطه با این مشخصه سروصدای زیادی راه انداختن و این مشخصه را به‌عنوان یک قابلیت جذاب مطرح کردند.

در همین زمینه می‌توانیم به گوشی نوکیا لومیا ۹۲۰ اشاره کنیم که پیش‌تر از بسیاری از گوشی‌های دیگر، از حالت دستکش برای استفاده از نمایشگر لمسی و لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. در ضمن دو بار ضربه بر نمایشگر برای روشن کردن آن و نمایشگرهای همیشه روشن برای اولین در گوشی‌های مبتنی بر سیمبین شرکت نوکیا عرضه شدند که بعدها بسیاری از شرکت‌ها از این قابلیت‌ها استفاده کردند.


در نهایت چه چیزهایی واقعیت اهمیت دارد؟

3i4olfy178bmm8zk8xh.jpg

البته این گفته‌ها به معنای بی‌اهمیت بودن نوآوری‌ها نیست. پرچم‌دارهایی مانند هواوی P20 Pro، ویوو Nex و اوپو Find X هرکدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برند و به همین خاطر مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. حداقل فایده‌ی نوآوری‌ها، ایجاد سروصدا برای گوشی‌ها است و با توجه به اینکه گوشی‌ها روزبه‌روز مشابه یکدیگر می‌شوند، شرکت‌های سازنده با ارائه مشخصه‌های منحصربه‌فرد می‌خواهند محصولات خود را شاخص‌تر کنند؛ به این امید که مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و فروش آن‌ها افزایش یابد.

از دیگر شرکت‌هایی که به الگوبرداری از نوآوری‌های دیگران شهرت دارد، می‌توانیم به اپل اشاره کنیم. اپل نوآوری‌های دیگران را تا حدی ارتقا می‌بخشد و از آن‌ها به‌عنوان ویژگی‌های جذاب در محصولات خود استفاده می‌کند. با این حال، اپل هم همواره نوآوری‌های خاصی را به ارمغان می‌آورد. سال گذشته این شرکت سیستم پیشرفته تشخیص چهره، در سال ۲۰۱۶ حالت پرتره و در سال ۲۰۱۵ لمس سه‌بعدی را معرفی کرد.

در سال‌ها اخیر، اهمیت بازاریابی دیگر کمتر از نوآوری نیست و در برخی موارد اهمیت بیشتری دارد. در نهایت، زمانی نوآوری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند که در مورد آن‌ها به‌طور گسترده اطلاع‌رسانی شود. شرکت‌هایی مانند HTC و ال‌جی با وجود ارائه‌ی نوآوری‌های مختلف، عملکرد بسیار ضعیفی دارند که بخشی از این موضوع به نوع بازاریابی این شرکت‌ها برمی‌گردد. اما از طرفی دیگر، غول‌هایی مانند اپل و سامسونگ با وجود اینکه بودجه‌های هنگفتی را صرف بازاریابی می‌کنند، فروش گوشی‌های گلکسی اس ۹ و آیفون X مطابق انتظارات نبوده که بخشی از آن به کمبود نوآوری‌ها برمی‌گردد. در نهایت برای موفقیت و فروش بالای محصول نهایی، باید بین بازاریابی و نوآوری تعادل وجود داشته باشد.

متأسفانه، بودجه‌های مربوط به بازاریابی از خلأ به وجود نمی‌آید. در این مورد یک نوع تناقض وجود دارد؛ برای اینکه شرکت‌ها بتوانند بودجه‌های هنگفتی را در زمینه بازاریابی هزینه کنند، باید گوشی‌های زیادی را به فروش برسانند و بدون بازاریابی، نمی‌توان گوشی‌های زیادی را روانه‌ی بازار کرد. در حال حاضر شرکت‌های محدودی از پس بازاریابی‌های مفصل و ارائه‌ی نوآوری‌های جذاب برمی‌آیند و بسیاری از شرکت‌ها تمرکز اصلی خود را معطوف به یکی از این دو حوزه کرده‌اند.

به نظر شما در صنعت گوشی‌های هوشمند به لطف بهره‌گیری از نوآوری‌های جذاب می‌توان محصولات پرفروشی را عرضه کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها