کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال افزایش نرخ سود بانکی قوت گرفت


کد خبر : ۵۲۲۹۹شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷:۲۱۲۸۱۲۹ بازدید

با نزدیک شدن به سررسید سپرده های بانکی با نرخ 18 تا 23 درصدی مطرح شد ...

با توجه به انباشت نقدینگی خنثی نشده در بانک‌ها، افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده و وضعیت ملتهب بازار ارز، خبرگزاری فارس مدعی شد که بانک مرکزی در حال بررسی‌ روش‌های افزایش نرخ سود برای جلوگیری از انتقال نقدینگی به بازار دارایی‌ است.سال گذشته بود که بانک مرکزی 30 مرداد تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد گرفت.

با این حال، عملاً از 11 شهریور این سیاست به اجرا درآمد و در فاصله 30 مرداد تا 11 شهریور بانک مرکزی تلویحاً به بانک ها اجازه داد تا سپرده های موجود خود را از کوتاه مدت و جاری، در صورت درخواست سپرده گذار، با نرخ بالای حدود 18 تا 23 درصد تمدید کنند. همین طور هم شد. به طوری که آمارهای بانکی نشان می دهند که حجم سپرده‌های کوتاه مدت بانکی از 604 هزار میلیارد تومان در مرداد 96 به 481 هزار میلیارد تومان در شهریورماه آن سال کاهش یافته است. اما در خصوص سپرده های بلندمدت، این میزان از 514 هزار میلیارد تومان در مرداد سال گذشته به 654 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.اما این روزها، با گذشت یک سال از برنامه بانک مرکزی، سر رسید سپرده های بانکی با نرخ سود 18 تا 23 درصدی در حال فرارسیدن است و این سپرده ها می روند تا به یک باره با نرخ سود 15 درصدی مواجه شوند. موضوعی که می تواند به خروج آن ها از بانک ها بینجامد.


این موضوع، در شرایطی است که براساس آخرین آمار نرخ تورم سیر صعودی به خود گرفته است. به‌طوری که تورم سالانه در تیر امسال به 10.2 درصد و تورم نقطه به نقطه با 4.6 درصد رشد به عدد 18 درصد رسید. لذا در شرایطی که فاصله نرخ سود و تورم در حال کم شدن است، نرخ های سود فعلی می تواند، نقدینگی موجود در بانک ها را به سوی بازارهای موازی کشانده و تبعات سوئی در پی داشته باشد.در همین زمینه شنیده‌ها از بانک مرکزی حاکی است این بانک به دنبال تدوین سیاست‌هایی در جهت افزایش نرخ سود بانکی است. به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به زمان اتمام دوره یک ساله سپرده‌های بلند مدت در اوایل شهریور، این بانک‌ در بررسی‌های خود باید به یک تصمیم نهایی برسد تا در این موقعیت حساس، اقتصاد کشور با چالش خروج 850 هزار میلیارد تومان سپرده‌های بلند مدت از بانک‌ها مواجه نشود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها