کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همه بازارها در انتظار يك خبر ...


کد خبر : ۵۲۲۳سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸:۰۵۶۶۷۶ بازدید

سه بازار ارز، سکه و بورس در دو روز گذشته تحت‌تاثیر فضای انتظاری شکل‌گرفته در حوزه سیاسی، تعیین‌موقعیت کرده‌اند و فعالان این بازارها دایره دید و فعالیت خود را متناسب با این عوامل و در قالب بازه‌های ...

سه بازار ارز، سکه و بورس در دو روز گذشته تحت‌تاثیر فضای انتظاری شکل‌گرفته در حوزه سیاسی، تعیین‌موقعیت کرده‌اند و فعالان این بازارها دایره دید و فعالیت خود را متناسب با این عوامل و در قالب بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌اند.

مهم‌ترین عاملی که این روزها در سناریو‌های پیش‌روی سه بازار ارز، سکه و بورس وارد شده، مذاکرات ایران با برخی طرف‌های غربی است. به‌گفته تحلیلگران، این مذاکرات که با هدف نزدیکی دیدگاه‌ها در تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای در ژنو آغاز شده، به‌دقت از سوی بازارها دیده‌بانی می‌شود. از همین‌رو نوسانات روزانه در بازار‌، تحت‌تاثیر این عامل تحلیل می‌شود و اعتقاد فعالان بر این است که واکنش آتی بازار‌ها متناسب با نتیجه اتفاقات در این مذاکرات است. کارشناسان هر سه بازار بر این نکته تاکید دارند که در وضعیت کنونی، تعیین‌کننده موقعیت بازارها در کوتاه‌مدت، انتظارات ناشی از عوامل خارج از حوزه اقتصاد است. بر همین اساس با وجود آنکه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه روز یکشنبه روند کاهشی داشت و شاخص بورس نیز به مدد برخی صنایع مثبت ماند، روز دوشنبه روند معکوس شد. رفتاری که از نگاه تحلیلگران، کاملا از اخبار و اتفاقات سیاسی نشات می‌گیرد.


چشم حافظ به مذاكرات ژنو 

شاخص كل بورس پس از چهار روز معاملاتي مثبت پي در پي روزگذشته با افت همراه شد و به اين ترتيب همرنگ سهام اكثر شركت‌هاي بورسي شد، به گونه‌اي كه سهام شركت‌هاي فعال در پنج صنعت خودرو، بانك، پتروشيمي، تجهيزات و فرآورده‌هاي نفتي نماگر بازار سرمايه را از رشد 42 واحدي ساعات ابتدايي معاملات به افت 113 واحدي تا پايان وقت معاملات رساندند.در واقع چند روزي است روند معاملات در بازار سرمايه بسيار كسل‌كننده و بي‌رمق شده است؛ ارزش معاملات به‌طور محسوسي افت كرده و اغلب نمادهاي بازار منفي و متعادل معامله مي‌شوند و نكته‌اي كه بسياري از فعالان بازار را نگران مي‌كند حجم پايين معاملات است.متاسفانه بازار به‌طور محسوسي از كمبود تقاضا رنج مي‌برد و كاملا مشخص است كه سرمايه‌هاي بزرگ از بازار سرمايه كوچ كرده‌اند. خصوصا در هفته جاري شرايط به گونه‌اي بوده كه مي‌توان گفت عملا بازار نيمه تعطيل بوده است. مشخص نيست سرمايه پارك شده در پشت بازار چه موقع مجددا وارد بازار خواهد شد؟ اما در اين ميان خوشبختانه خبر مثبتي در بازارهاي رقيب نيز نيست؛ بازارهاي موازي نيز با روند متعادل و با ثبات به كار خود ادامه مي‌دهند و اين وضعيت گوياي آن است كه سرمايه‌هاي بورسي به بازارهاي موازي كوچ نكرده و در واقع انگيزه‌اي براي سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر در بازار نيست.به نظر مي‌رسد در پي عدم به نتيجه رسيدن دوره قبلي مذاكرات ژنو طي ماه گذشته تعلل و دوگانگي در نگرش سرمايه‌گذاران جهت انتخاب صنايع و سهم‌هاي پربازده ايجاد شده و سهامداران را بر سر دوراهي قرار داده است.چراكه بنابر اعتقاد بسياري از كارشناسان بازار سرمايه به‌طور قطع با حصول نتايج مثبت از اين مذاكرات، صنايعي كه بيشترين ضرر و زيان را از افزايش قيمت دلار و اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي متحمل شده‌اند، بار ديگر در كانون توجه سرمايه‌گذاران و معامله‌گران قرار مي‌گيرند و براي سرمايه‌گذاري در بورس مناسب به نظر مي‌رسند.


ضعف تقاضا و خريد

در اين رابطه مهدي طحاني، مدير عامل شركت سرمايه‌گذاري آواي آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اين موضوع اظهار كرد: بررسي آمارهاي اقتصادي از قبيل نرخ تورم گوياي آن است كه در مجموع اقتصاد و بازار‌هاي سرمايه‌گذاري وضعيت ثبات و در واقع تعادلي حاكم است و بازار در انتظار خبرهاي خوش از مذاكرات به سر مي‌برد.

وي ادامه داد: نتايج مذاكرات ديروز مي‌تواند به بهبود جلسه وين 5 در هفته آينده منجر شده و در مجموع هر‌چه اين مذاكرات مصمم‌تر و با شرايط بهتر دنبال شود، جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي مطلوب‌تر شده و بازار با رونق همراه خواهد شد.طحاني در ادامه به روند اين روزهاي بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: رصد بازار در روزهاي اخير نشان از كاهش شديد حجم و ارزش معاملات دارد؛ در 4 روز اخير هر چند بازار و شاخص با روند ملايم مثبتي دنبال شد اما حجم مبادلات چندان قابل قبول نبود.وي ادامه داد: طي معاملات ديروز حجم كل سهام دادوستد شده تنها در مبادلات يك بنگاه معاملات املاك بود نه در سطح بورس و ادامه اين روند اتفاق مطلوبي نه تنها براي بازار سرمايه و سرمايه‌گذاران بلكه براي اركان بازار نيز نخواهد بود.

مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري آواي آگاه در ادامه به ضعف تقاضا و ضعف خريد در بازار اشاره كرد و گفت: مشكل اصلي اين امر نيز ضعف تقاضا و خريد است؛ وقتي خريدار مشاهده مي‌كند كه بعد از خريد سهامي هيچ روندي بر آن دنبال نمي‌شود و نوساني نمي‌يابد اقدام به فروش مي‌كند كه تداوم اين امر به افت هرچه بيشتر بازار منجر مي‌شود.وي خاطر‌نشان كرد: روند بي ثباتي مزبور را مي‌توان هر روزه در يك صنعت دنبال كرد؛ به طوري كه يك روز خودرويي، قندي يا بانكي ليدر شده و با حجم بالا دادوستد مي‌شود و روز بعد همين صنعت دستخوش تغييرات شده و با نوسان منفي دنبال مي‌شود.طحاني در ادامه خاطر نشان كرد: با وجود تمام فراز و نشيب‌هاي حاكم بر بازار سرمايه، عوامل بنيادي و پتانسيل‌هاي موجود در شركت‌هاي بورسي نشان از آينده روشن بورس چه در بلندمدت، چه ميان‌مدت و حتي كوتاه‌مدت دارد و در واقع بازدهي مطلوبي در انتظار سرمايه‌گذاران خواهد بود.

 در بازار چه گذشت؟

روز گذشته پس از 4 روز متوالي، روند صعودي بازار قطع شد و افت 113 واحدي معادل 15/0 درصدي در كارنامه شاخص به ثبت رسيد تا به اين ترتيب بازدهي هفته جاري به 18/0 درصد برسد و در نهايت شاخص محدوده 75هزار و 240واحدي را به ثبت رساند؛ با احتساب افت روز گذشته بازدهي خردادماه نيز معادل منفي 2 درصد شد.با اتمام ساعات معاملات روز گذشته شاخص بازار اول با 67 واحد افت به رقم 56 هزار و 79 واحد رسيد. همين وضعيت در شاخص بازار دوم نيز مشاهده شد؛ به‌طوري‌كه شاخص اين بازار با ثبت 299 واحد كاهش عدد 143هزار و 475 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز گذشته به رقم 75240 واحد رسيد. در اين روز ايران خودرو با 25 واحد افزايش شاخص، بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص كل گذاشت و در مقابل بانك پارسيان با 31 واحد كاهش، بيشترين تاثير منفي را بر روي شاخص داشت.همان‌طور كه ديروز نيز به آن اشاره شد پس از مخابرات و بانك امروز قرعه به نام گروهي ديگر درآمد؛ به گونه‌اي كه حجم معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات به ويژه دو خودروساز بزرگ داخلي يعني ايران خودرو و سايپا بسيار حائز اهميت بود.

هرچند كه حجم و ارزش معاملات بورسي طي روزهاي گذشته و البته ديروز چندان چنگي به دل نمي‌زد و پرحجم نبود، اما كاهش تدريجي حجم و ارزش معاملات اتفاقي است كه هر روز در معاملات بورس و فرابورس رخ مي‌دهد.اما نكته ديگري كه از روند معاملاتي اين روزهاي بورس مي‌توان دريافت، روند نوساني سهام اكثر مجموعه‌هاي بورسي در سيكل قيمتي آنها است، برخي سهم‌ها در فاصله حداقل تا حداكثر قيمت مجاز روزانه خود نوسان مي‌كنند و اين روند هر روز ادامه دارد.براساس اين گزارش، جلسه روز گذشته انجمن صنفي گروه سيمان پيرامون ميزان افزايش قيمت فروش سيمان نيز لغو شد و به اين ترتيب شركت‌هاي سيماني و سهامداران آن همچون خودرويي‌ها در صف انتظار تعيين افزايش قيمت فروش محصولات نشستند.البته بايد خاطر‌نشان كرد كه طبق گفته دبير انجمن گروه سيمان جلسه ديروز به دليل پيش آمدن جلسه مهم‌تر و فوري‌تر لغو شده و جلسه بعدي طي روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.در مجموع ارزش بازار در پايان معاملات روز گذشته به 360 هزار ميليارد تومان رسيد، همچنين در مجموع دادوستد 500 ميليون برگه اوراق بهادار در 50 هزار و 348 مرتبه به ثبت رسيد كه ارزش ناشي از اين معاملات به 165 ميليارد تومان بالغ شد كه نيمي از اين رقم به ارزش معاملات بلوكي پتروشيمي خارك تعلق داشت.


vg2v41p3qt2xfdi7e63.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها