کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صنعت، تجارت و امور مالی در دهکده ی جهانی


کد خبر : ۵۱۸۸۷سه شنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵:۲۱۲۹۱ بازدید

جالب است بدانید، از 1990 میلادی که پدیده ای به نام B2B مطرح شد، تا همین امروز، افرادی مثل ما مدام کوشیده اند تا نشان دهند آینده ی اقتصاد جهانی، چه در زمینه ی مارکتینگ و چه در حوزه ی خرید و فروش، از کانال ...

بررسی ظرفیت B2B در عصر جدید

جالب است بدانید، از 1990 میلادی که پدیده ای به نام B2B مطرح شد، تا همین امروز، افرادی مثل ما مدام کوشیده اند تا نشان دهند آینده ی اقتصاد جهانی، چه در زمینه ی مارکتینگ و چه در حوزه ی خرید و فروش، از کانال Business to business می گذرد. این گزاره یک معنی دیگر هم دارد، یعنی اینکه، بیست سال است فرمولی جادویی برای موفقیت اقتصادی اختراع شده و در دسترس است، اما تنها عده ای با استفاده از آن گوی سبقت را از رقبا می ربایند. باری؛ در این نوشته، یک بار به صورت جامع، نور چراغ خود را روی B2B می اندازیم، ظرفیت های مخفی این حوزه را نمایان می کنیم و نشان خواهیم داد چگونه جهان همانند دهکده ای کوچک، می تواند از طریق این پلتفرم اهداف اقتصادی خود را پیش برد.

ویترین نت

مقدمه ای کاربردی، B2B دقیقا چیست؟

اگر در این قسمت، مفهوم B2B را به درستی بیان کنیم، کار خود را تا انتها ساده و سرراست پیش برده ایم. در واقع همه ی کاربرد و کارکرد، ریشه در فحوای این پلتفرم دارد. برای شروع، محصولی اتفاقی، که همین الان رو به روی چشم شما قرار دارد را در نظر بگیرید. به زنجیره ی تولید آن فکر کنید و در نظر آورید چگونه می توان در بهینه ترین حالت، تولید و توزیع را انجام داد. مثلا الان من با استفاده از یک کامپیوتر در حال نگارش این سطرها هستم. این محصول، حاصل گردهم آیی تکنولوژی امریکایی، قطعه سازی شرکت های چند ملیتی و سرهم شدن در کارخانه ای محلی، واقع در چین است. می توان محصولی ساده تر را مبنا قرار داد، تولید یک تیشرت، از مزارع تا کارخانه و فروشگاه های صنعتی را پشت خود دارد.

احتمالا بسیاری از شما متوجه قضیه شده اید و تنها برای دریافت ریزه کاری های فنی مطالعه را ادامه می دهید، ناامیدتان نمی کنیم، کار تخصصی پیش خواهد رفت.

چرا اقتصاد دنیا به یک باره درگیر عشقی افسانه ای با B2B شد؟      

تا همین چند سال پیش اگر به یکی از ما می گفتند  فورا یاد شخصیتی کارتونی می افتادیم. امروزه اما این عبارت غولی اقتصادی را نمایندگی می کند که مثل تار در سراسر دنیا تنیده شده است. شبیه این مثال یکی دوتا نیست، اگر بخواهیم لیست کنیم مقاله ی حاضر از حوصله خارج می شود. در نتیجه سراغ اصل مطلب می رویم و پرده از عشقی مرموز بر می کشیم.

مساله ی B2B ریشه در ماهیت اقتصاد دارد. اگر با الفبای بحث آشنا باشید به خوبی می دانید که اقتصاد روی عرضه و تقاضا بنا می شود. هنر B2B این است که عرضه و تقاضا را به هم گره بزند و از این طریق، با اتکا به آفرینش معادلات چند متغیره، صنعت و فناوری دنیا را دست در دست هم، در بهینه ترین حالت ممکن پیش برد.

اجازه دهید کار را کمی کاربردی تر پیش ببریم. یک B2B در گام اول، نیاز یا همان تقاضای بازار را تشخیص می دهد. سپس با فرستادن سیگنال های مربوط به تولید کنندگان (ارائه دهنده ها) آن ها را از خواسته ی بازار مطلع می سازد. حالا افراد در هر حوزه ای که باشند، به طور شفاف می دانند که برای فلان کالا یا خدمات، نیازی واقعی وجود دارد و سپس در جهت برآورده ساختنش تلاش می کنند.

کار به اینجا ختم نمی شود، همان طور که در مقدمه آوردیم، امروزه محصولات، حاصل شراکت افراد حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا هستند. کار B2B این است که به صورت آنلاین، چرخ دنده های محرک را در کنار هم قرار دهد. به عنوان مثال، فردی در ایالات متحده پول می خواهد و در ازایش تخصص خلق یک موتور محرک با بازدهی چهل درصد را پیشنهاد داده. در آن طرف دنیا، شرکت عروسک سازی چینی برای ارتقای خط تولید خود به آن موتور احتیاج دارد این دو به هم معرفی شده و هر دو تومان سود می کنند.

در ادامه، آن عروسک با کیفیتی بیشتر و قیمت تمام شده ی پایین تر آماده ی ارسال به اروپا است. توزیع کننده ای وارد کار می شود و صادرات از چین به قاره ی سبز را به عهده می گیرد، فروشگاه ها آن را خریداری کرده اند به دلیل ویژگی هایی که دارد، با موفقیت فروش را انجام می دهند. این یعنی چرخه ای بین المللی کنار هم قرار گرفته اند، همه به خواسته ی خود رسیده اند و از همه مهم تر اینکه، مصرف کننده به عنوان زنجیره ی آخر، کالایی با کیفیت و ارزان دریافت کرده.

حال مساله را کمی کلان تر در نظر آورید، یک شرکت نفتی در امارات متحده ی عربی؛ کافی است قطعه یا تکنولوژی خاصی را هر چند کوچک، از بازار سنتی بدون حضور در پلتفرم های B2B تهیه کند. اگر یک واحد آن محصول یا خدمات، تنها یک دلار گران تر از کف بازار (به فرض یکسان بودن کیفیت) خریداری شود، در نهایت هزینه ی تمام شده میلیون (یا حتی میلیارد) ها دلار تفاوت خواهد داشت. در بازار کسی جنس گران نمی خرد و در نتیجه فروش روی قیمتی اقتصادی، سود شرکت اماراتی را کاهش خواهد داد (شاید حتی به ضرر تبدیل کند). به تبع این شرایط، در بهترین حالت، تولید ناخالص ملی آن کشور کاهش یافته و آن ها حالا به دلیل تولید با بهره وری پایین فقیرترند، در بدترین سناریو، ورشکست می شوند و مجبور به تعدیل نیرو خواهند بود. به همین سادگی.

در نتیجه، ارتباط تنگاتنگ اقتصاد این روزهای دنیا در تمامی سطوح و شئون، ناشی از علاقه نیست، بلکه ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

ما در ایران محکوم به استفاده از ظرفیت B2B هستیم         

وقتی سیاست کلان کشور، حتی در کلام عالی رتبه ترین افراد، حمایت از تولید داخلی است، ناچاریم بهینه، با کیفیت و استاندارد تولید کنیم. تولید بی کیفیت و دریافت یارانه دولتی، در نهایت کشور را فلج می کند. اجازه دهید صریح تر سخن بگوییم، زمانی اقتصاد کشور به بالندگی می رسد، که ما در مقایسه با دنیا، کالا یا خدماتی را بهینه تر تولید کنیم، حتی برای مصارف صرفا داخلی.

موضوع جدید نیست و نیازی به علم ماورالطبیعه برای اثبات ندارد. فرد ایرانی به بازار می رود، بودجه ای محدود و مشخص دارد، کالای خارجی را می بیند که بدون توجه به کیفیت، گاها تا چند برابر از نمونه ی مشابه ارزان تر است. یا در شرایطی مساوی و معمول تر، کالای خارجی با تفاوت قیمتی اندک، کیفیتی بهتر را ارائه می دهد، همه می دانیم تصمیم و انتخاب او چه خواهد بود.

حتما با خود می گویید پس عرق ملی چه می شود؟ مساله اینجاست که خریدار با جیب خالی، چندان به آن شعارها نمی اندیشد و باز اگر بخواهیم صادق تر باشیم، او می داند بهایی که بابت قیمت گران و کیفیت پایین محصول ایرانی در صورت خرید، می پردازد، خرج سرمایه گذاری روی افزایش کیفیت نخواهد شد و چرخه ای فاسد پدید می آورد، در نتیجه در لحظه به درآوردن گلیم خود از آب خواهد اندیشید.

اما در صورتی که B2B در تار و پود اقتصاد این کشور رخنه کند، همه می دانند خبری از انحصار نیست و اگر سود و مشتری می خواهند، باید استاندارد تولید کنند. این مساله در مورد خارجی ها هم صادق خواهد بود. هر شرکت بین المللی درک می کند که بازار داخلی رقابتی است و تنها افراد با کیفیت در آن موفق به ثبت قرارداد می شوند. حالا در نهایت، بازار داخلی اشباع است از محصولات داخلی که کیفیت دارند و قیمتی اقتصادی. در این شرایط، نه تنها خریدار ایرانی دوست دارد محصول ایرانی بخرد (زیرا اطمینان دارد در چرخه ای شفاف پول می پردازد و در آینده ای نه چندان دور، همان هزینه، صرف اشتغال فرزندانش می شود و در نهایت، رشد اقتصادی میهنش را در پی خواهد داشت) بلکه خارجی ها هم بر اساس مزیت نسبی بازار، به این سمت و سو گرایش پیدا می کنند.
 

نمونه های خارجی نه، آیا نمونه ی داخلی B2B وجود دارد؟   

با توجه به اینکه همه لیست بلندبالایی از B2B های خارجی سراغ داریم، می ماند پرداختن به این مطلب که "بسیارخب، B2B عالی است اما آیا پلتفرمی وجود دارد که در سطح خرد و کلان، تولیدی ها، بنگاه ها و کارگاه های اقتصادی را به هم پیوند زند یا خیر؟" مطالعات ما نشان می دهد که پاسخ مثبت است. پایگاهی به نام ویترین نت، همانند کاری که  یا  در بازارهای آنسوی مرزها انجام داده اند را بومی ساخته و در اختیار صنعت ایران قرار داده است.

کافی است خدمات، محصول یا تخصصی برای ارائه داشته باشید یا به معادل این پدیده ها نیاز پیدا کنید، حضور یافتن در سایت ویترین نت، رقابتی ترین گزینه ها را پیش روی شما می گشاید.

نتیجه گیری، عاقبت B2B چیست؟

با توجه به نرخ رشد و فراگیری B2B های بین المللی، به نظر می رسد که این دو دهه، تازه دستگرمی آن ها بوده و قرار است از این به بعد، مزد تلاش روزهای گذشته ی خود را درو کنند. جالب است بدانید که آن ها تمرکزی عمیق و قدرتمند، معطوف به آینده دارند و قرار است ساختار پلتفرم ها با اصول تکنولوژیک و هوش مصنوعی همسانی بیشتری پیدا کند.

منبع:

https://www.b2binternational.com/publications/b2b-marketing/



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها