کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمادگی دانمارک برای همکاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها


کد خبر : ۵۱۷۲یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸:۵۰۱۸۷۲ بازدید

طی دو هفته گذشته کویتی‌ها، اماراتی‌ها و دانمارکی‌ها برای همکاری مشترک با ایران ابراز علاقه کرده‌اند. تمایل آنها به حضور در بخش‌ پتروشیمی به‌ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیش از ...

پیشنهاد جهانگیری به سرمایه‌گذاران خارجی

طی دو هفته گذشته کویتی‌ها، اماراتی‌ها و دانمارکی‌ها برای همکاری مشترک با ایران ابراز علاقه کرده‌اند. تمایل آنها به حضور در بخش‌ پتروشیمی به‌ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیش از سایر بخش‌هاست. در مقابل، علاقه ایران به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه نیز قابل کتمان نیست چنانکه معاون اول رییس‌جمهور در یازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: در فرآیند سرمایه‌گذاری، رشد و توسعه کشور در بین رشته‌های مختلف صنعتی توسعه صنعت پتروشیمی از اولویت‌ ویژه‌ای برخوردار است. صحبت‌های اسحاق جهانگیری البته با چراغ سبزهای بیشتری به سرمایه‌گذاران همراه بود. او خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: همه اذعان دارند که ایران از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان انرژی در آینده خواهد بود. این ذخایر می‌تواند برای ده‌ها سال خوراک و انرژی موردنیاز صنایع گوناگون کشور به‌ویژه پتروشیمی را با اطمینان و قیمتی رقابتی تامین کند. بدیهی است شرکای آینده ایران نیز کسانی هستند که در برنامه‌های مهم توسعه‌ای امروز ایران مشارکت سازنده داشته باشند. البته ایران نیز این فرصت مناسب را در اختیار همگان قرار می‌دهد.  جهانگیری همچنین یادآور شد: امروز سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس قطب بزرگ صنایع پتروشیمی جهان محسوب می‌شوند. اکنون منطقه خلیج‌فارس علاوه بر اینکه مرکزیت تولید و حمل‌ونقل انرژی جهان را دارد محور تولید و تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دنیا را نیز داراست. این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: ایران به‌دلیل بهره‌مندی از منابع مختلف مورد نیاز یک صنعت پیشرفته پتروشیمی منحصربه‌فرد و تنها کشوری در خاورمیانه است که مجموعه هیدروکربن‌های موردنیاز صنایع پتروشیمی هم در منابع گازی و هم منابع مایع به بالاترین میزان را در اختیار دارد.

صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا و آمریکا

در این همایش وزیر نفت نیز از صادرات حدود 10میلیارددلار محصول پتروشیمی به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی خبر داد و اعلام کرد: ورود دولت به توسعه صنایع تکمیلی نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است.  بیژن زنگنه به دلایل متعدد، همچنان حمایت همه‌جانبه از توسعه صنایع پتروشیمی را از اولویت‌های سیاست‌های اقتصادی خود می‌داند، وی گفت: توسعه این صنایع را در زمره اقدامات راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی کشور طبقه‌بندی کرده است.  وزیر نفت با اعلام اینکه بی‌تردید مهم‌ترین وضعیت رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است، تصریح کرد: ایران با 6/33تریلیون‌مترمکعب دارای بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان است.

افزایش ظرفیت تولید گاز به روزانه یک‌میلیاردمترمکعب

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز حدود 600‌میلیون‌مترمکعب در روز است، اظهار کرد: به زودی ظرفیت تولید گاز به یک‌میلیاردمترمکعب در روز می‌رسد و علاوه بر این، دسترسی به اتان به‌عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضعیت رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد. این مقام مسوول با یادآوری اینکه با کامل‌شدن فازهای پارس‌جنوبی یعنی اتمام طرح‌های توسعه فازهای 12 تا 27 این میدان به میزان 650هزار بشکه در روز میعانات گازی و 7/6میلیون‌تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و چهار‌میلیون‌تن اتان در سال قابل وصول خواهد بود، بیان کرد: اتان به طور کامل و سایر موارد برحسب‌نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.  زنگنه با بیان اینکه علاوه بر خوراکی که با اجرای طرح‌های پارس‌جنوبی برای صنایع پتروشیمی تامین می‌شود، تبیین کرد: اجرای طرح‌های متعدد NGL و بازیافت مایعات گازی از گازهای همراه نیز با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و اخیرا تصمیمات مهمی در این موارد در صنعت نفت اتخاذ شده است.

تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران

زنگنه بازار بزرگ و روبه‌رشد داخلی محصولات پتروشیمی، دسترسی به نیروی کار متخصص، زیربناهای گسترده ارتباطی کشور، موقعیت جغرافیایی کشور در هم‌مرزی با 15 کشور دیگر به‌ویژه کشورهای آسیای‌میانه و قفقازجنوبی، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی با لحاظ‌کردن ثبات سیاسی و وجود قوانین حامی سرمایه‌گذاری، ارایه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران از جمله معافیت‌های مالیاتی و در‌عین‌حال وجود زنجیره‌ای از واحدهای فعال صنایع پتروشیمی را از مهم‌ترین ویژگی‌های توسعه پتروشیمی در ایران نام برد.  این عضو کابینه دولت با بیان اینکه طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی سرمایه‌گذاری دولت در بخش پایین‌دستی و تکمیلی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ممنوع است، تاکید کرد: به همین دلیل بخش خصوصی می‌تواند مطمئن باشد که در سرمایه‌گذاری‌های خود در صنایع تکمیلی نفت، گاز و پتروشیمی، رقیب دولتی نخواهد داشت. وی افزود: وزارت نفت همچنین مصمم است به منظور کمک به حضور قشر کم‌درآمد در طرح‌های سودآور آینده صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.  

30‌درصد ظرفیت پتروشیمی خالی ماند

در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه صنعت پتروشیمی با شعار، توسعه نمی‌یابد، از خالی و بدون استفاده‌ماندن 30‌درصد ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور سخن گفت و در ادامه از سیاست‌های خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی در دولت قبلی انتقاد کرد.  نعمت‌زاده با اشاره به اینکه باید ‌درصدی از تولید مواد خام کشور به صنایع پتروشیمی اختصاص یابد گفت: پیش از این باید 25‌درصد از تولیدات نفت و گاز کشور به صنایع پتروشیمی اختصاص می‌یافت. همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: امید زیادی است که در سال‌جاری شاهد به تولید رسیدن چهار طرح از ۶۰ طرح نیمه‌تمام پتروشیمی باشیم که در این صورت سالانه دومیلیون‌تن به ظرفیت‌های موجود افزوده خواهد شد.  محمدحسن پیوندی قائم‌مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز با اشاره به حضور ۵۰ شرکت خارجی از ۲۳ کشور در یازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران گفت: ایران تنها کشور در جهان است که تمام ابزارها، ظرفیت‌ها و منابع برای یک صنعت پتروشیمی سودآور را دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها