کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یکی از بلاهای دولت سابق ارائه آمار غیر واقعی بود


کد خبر : ۵۱۵۴شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴:۲۷۲۷۶۴ بازدید

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه با شماری از علما و مراجع در قم دیدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار علما و مراجع، ضمن حمایت از دولت، بر ضرورت ایجاد یک اقتصاد ...

 

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه با شماری از علما و مراجع در قم دیدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار علما و مراجع، ضمن حمایت از دولت، بر ضرورت ایجاد یک اقتصاد قوی از طریق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید و ادامه مهار تورم و نیز توجه بیش از پیش به مبانی و معیارهای بانکداری اسلامی تاکید کردند. 

آمارهای غیرواقعی گذشته موجب دردسر مردم شد

آیت‌ا... ناصر مکارم‌شیرازی گفت: متاسفانه ارائه آمارهای غیرواقعی و نادرست در گذشته موجب دردسر مردم شد. وی بیان کرد: هر تشکیلاتی برای توسعه و پیشرفت باید به اعداد و آمار واقعی تکیه کند و از ارائه آمار غیرواقعی و شعاری فاصله بگیرد. وی با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم، مردم نسبت به حل آبرومند مساله انرژی هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار شده‌اند، اضافه کرد: دولت به‌خوبی در مسیر حل مذاکرات هسته‌ای گام برمی‌دارد و اگر غربی‌ها لج‌بازی نکنند، امیدواریم این مذاکرات به سرانجام برسد. آیت‌ا... مکارم‌شیرازی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و فشار تورم بر اقشار محروم و ضعیف جامعه، گفت: اگر دولت بتواند این دو موضوع را به‌خوبی برطرف کند، پایه‌های دولت بسیار مستحکم خواهد شد. 
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش به بحث بانکداری و عدم رعایت عقود شرعی در برخی موارد اشاره کرد و گفت: بانکداری ما درحال تبدیل به بانکداری اسلامی توام با رباست درحالی که در عقود اسلامی باید به همان عقد عمل شود و برای غیر آن نمی‌توان عمل کرد .وی با تاکید بر اینکه فعالیت و خدمات بانک باید بیش از هر چیز در قدمت تولید باشد نه سودبردن و سود دادن، خواستار اصلاح برخی روندها در نظام بانکداری کشور از جمله مساله اخذ جریمه تاخیر شد. آیت‌ا... مکارم‌شیرازی باردیگر با انتقاد از بحث هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن در فاز نخست، گفت: این یارانه‌ها از ابتدا بلایی برای مملکت بود و بنده به مجلس گفتم که باید جلوی این مساله را از ابتدا می‌گرفتید.  وی گفت: تزریق پول هنگفت به جامعه، چرخ اقتصاد را می‌خواباند و یارانه‌ها فقط باید به نیازمندان داده شود.

دولت یازدهم را تائید می‌کنیم

آیت‌ا... سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی از مراجع تقلید گفت: من طرفدار دولت یازدهم هستم، البته برای آن سینه نمی‌زنم و شعار هم نمی‌دهم، اما کسی بپرسد این دولت را تائید می‌کنم. وی در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر ضرورت بهبود اوضاع اقتصادی کشور تاکید و اظهار کرد: از سوی مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و بانکی، نامه‌هایی به دست ما می‌رسد که امیدواریم، مسئولان در حل این مشکلات بکوشند. این مرجع تقلید همچنین، رسیدگی به مشکلات بخش تولید و کارخانه‌ها را مورد تاکید قرار داد. 

اقتصاد و فرهنگ را از سیره امام(ره) دریابیم

آیت‌ا... عبدا... جوادی‌آملی نیز گفت: باید اقتصاد و فرهنگ را از سیره اسلام و امام راحل دریابیم و معرفت‌شناسی امام(ره) نسبت به اسلام این بود که اسلام مانند یک خیمه است که همه چیز در آن موجود است. وی ادامه داد: این خیمه دو ستون نیاز دارد که همه چیز آن تامین شود که شامل باور دین و حضور و درک مردمی است. وی گفت: باید به مردم فهم دهیم و راست بگوییم ، اکثر مردم فطرت خوبی دارند و در چارچوب دین هستند اما اگر از جامعه کج‌روی ببیند از دین خدا خارج خواهند شد. آیت‌ا... جوادی‌آملی با اشاره به اینکه باید در سال‌جاری توجه ویژه‌ای به اقتصاد و فرهنگ صورت گیرد، بیان کرد: از نظر قرآن کریم، مال ستون است و اگر سخن از اقتصاد مقاومتی است مال در فرهنگ دین و قرآن ستون اقتصادی است. 

درهای کشور روی واردات بی‌رویه بسته شود

آیت‌ا... جعفر سبحانی از مراجع تقلید گفت: برای کاهش تورم باید اشتغال ایجاد کنیم و درهای کشور را روی واردات بی‌رویه ببندیم. وی با تاکید بر حمایت از تولیدات، اقتصاد و صنایع در حال رشد داخلی، اظهار کرد: باید صادرات افزایش یابد ولی واردات به اندازه ضرورت باشد. وی همچنین با بیان اینکه همه به این مساله اذعان دارند که دولت تاجر خوبی نیست و ناظر خوبی است، گفت: کاری کنید که تجارت در دست مردم باشد و بانک، تجارت نکند. این مرجع تقلید تاکید کرد: در این زمینه در دولت مذاکره شود و به‌تدریج کار به دست مردم سپرده شود. 

استقامت، پایداری و وحدت فقر را از بین می‌برد

 آیت‌ا... حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید گفت: ریشه همه مشکلات اقتصادی تنها مربوط به تحریم‌ها نیست. اگر استقامت، پایداری و وحدت داشته باشیم، فقر را می‌توان از میان برداشت. وی با اشاره با اهمیت توجه مسئولان به اقتصاد کشور و تلاش برای از بین بردن فقر گفت: متاسفانه بر قیمت‌ها نظارت و اشراف مناسبی نداریم و همین امر یکی از دلایل بروز فقر است و در ایران قیمت‌ها نوسان زیادی در نقاط مختلف دارد. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه 50 درصد گرانی‌ها به دلیل عدم نظارت بر قیمت‌هاست، گفت: فقر عارضه کمرشکن و تلخی است و اهل بیت(ع) در روایات از تلخی فقر مطالب زیادی داشته‌اند و این مساله باعث بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و تخلفات است. وی با اشاره به اینکه دولت باید یکی از کارهای خود را قیمت‌گذاری بر اجناس و نظارت بر قیمت‌ها قرار دهد، گفت: باید با متخلفان به سختی برخورد شده و مجازات شوند.

علما و مراجع برای موفقیت دولت دعا می‌کنند 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: علما و مراجع تقلید برای پیشرفت و موفقیت دولت دعا می‌کنند، زیرا موفقیت مسئولان در انجام وظایفشان، موفقیت همه کشور است. آیت‌ا... سیدهاشم حسینی‌بوشهری با اشاره به اینکه علما و مراجع تقلید نسبت به وضعیت اقتصادی کشور بسیار دغدغه دارند، مهار تورم توسط دولت یازدهم را بشارت خوبی دانست و گفت: امکانات و ظرفیت‌های بانک‌ها باید درجهت رونق تولید درکشور بیش از پیش فعال شود. 

از طرفیت حوزه در بانکداری اسلامی استفاده شود

نماینده آیت‌ا... سیستانی در ایران گفت: افراد فاضل، متخصص و توانمندی در حوزه غنی علمیه قم حضور دارند که باید از ظرفیت آنان در بحث بانکداری اسلامی به‌خوبی استفاده شود. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی افزود: متخصصانی در بحث اقتصاد اسلامی درحوزه هستند که ارتباطات قوی و خوب بانک مرکزی و حوزه می‌تواند زمینه را برای برون رفت از وضعیت فعلی فراهم کند. شهرستانی همچنین بهره‌مندی از افراد متخصص، کارآمد و کارشناس را مورد تاکید قرار داد و گفت: اینکه ما بگوییم ما باشیم و دیگران نباید باشند برای جامعه خطرناک است، باید از ظرفیت افراد متخصص خوب استفاده کرد.

تا پایان سال‌جاری تورم را به 25 درصد می‌رسانیم

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار‌ها گفت: کاهش چشمگیر تورم از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم بوده و امیدواریم روند بهبود وضعیت اقتصادی در کشور به‌خوبی ادامه داشته باشد. ولی‌ا... سیف افزود: کاهش تورم درکشور به‌دلیل وسواس دولت در رعایت نظم و انضباط پولی و مالی و افزایش امید و خوشبینی مردم با روی کار آمدن دولت یازدهم است. وی با بیان اینکه امروز کشور دچار رکود تورمی شده و برطرف کردن این معضل کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌کنیم تا پایان سال 93 تورم متوسط به 25 درصد برسد. وی با بیان اینکه صدور مجوز برای ایجاد بانک‌های جدید متوقف شده است، از ادغام بانک‌ها و موسسات کوچک در آینده خبر داد و گفت: برای جذب منابع قرض‌الحسنه، صندوق ویژه و جاذبه‌هایی در بانک‌ها شکل خواهد گرفت و بانک‌ها نیز موظف هستند تا منابع و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را نسبت به سایر حساب‌هایشان کاملا متمایز کنند. سیف همچنین تصریح کرد: در سال 91 رشد اقتصادی کشورمان منفی شش درصد شده بود و این رقم تا پایان شهریور 92 به منفی دو درصد رسید که امیدواریم تا پایان سال 93 به رشد اقتصادی دو تا سه درصدی دست یابیم. رئیس‌کل بانک مرکزی بر ضرورت دستیابی به بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی که بتواند پاسخگویی همه نیازهای مردم و نظام اقتصادی کشور باشد، تاکید کرد و گفت: یکی از مسائل مهم و مورد توجه ما تحقق بانکداری بدون ربا و اجرای بانکداری اسلامی است. سیف افزود: شبهاتی در این زمینه وجود دارد که تلاش داریم این شبهات را از بین ببریم.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با گسترش و رونق بانکداری الکترونیک، بسیاری از هزینه‌های تحمیلی به جامعه کاهش یافته و هم‌اکنون98درصد تراکنش‌ها با موفقیت انجام می‌شود. وی افزود: دولت برای سر و سامان دادن به فعالیت‌های پولی و مالی، از منابع بانک‌ها به‌صورت غیراصولی استفاده نمی‌کند. سیف با تاکید بر اینکه استقلال بانک مرکزی به معنای جدابودن سیاست پولی از سیاست مالی است، گفت: این بدان معناست که دولت به اندازه منابع بودجه هزینه کند تا بانک‌ها در خدمت تولید باشند.  رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، مردم هر لحظه شاهد نوسانات قیمت‌ها بودند گفت: جهت‌گیری کار ما به سمتی رفته که تورم متوسط سالانه 44 درصد اکنون به رقم 30 درصد رسیده است. وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه که نشان‌دهنده تورم‌های آینده است پیش از دولت یازدهم حدود 45 درصد بود که اکنون به 6/16 درصد رسیده است، البته این کاهش به‌معنای ارزانی نیست بلکه به سمتی می‌رویم که مردم آرامش داشته باشند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با انتقاد از سیاست‌های نادرستی که در گذشته در بخش مسکن مهر اعمال شد، آن‌را مشکل‌آفرین و دارای اثرات منفی بر نقدینگی در کشور دانست. سیف در این سفر همچنین از برخی طرح‌های عمرانی قم از جمله بلوار پیامبر اعظم(ص)، بخش‌های مختلف عمرانی مسجد جمکران و نیز کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در این شهر بازدید کرد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها