کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران با کارت‌های اعتباری تحریم‌ های بانکی را دور می‌زند


کد خبر : ۵۱۴۵جمعه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶:۵۲۴۱۳۴ بازدید

فوربس طی گزارشی اعلام کرد ایران با استفاده از کارت های اعتباری و روش های انتقال الکترونیکی پول تحریم های بانکی و مالی آمریکا را دور می زند.

 مجله اقتصادی فوربس طی گزارشی نوشت ایران در حال استفاده از واحد پولی مجازی و دیگر روش های پرداخت پول برای دور زدن تحریم های مالی است.

این گزارش افزود: یک هیئت ویژه سازمان ملل که مسئول نظارت بر اجرای تحریم هاست معتقد است، ایران احتمالا «یاد گرفته است که چگونه زرنگی بیشتری نسبت به سرویس های امنیتی و جاسوسی به کار ببرد و تجهیزات و مواد حساس مورد نیاز خود را تهیه نماید.» ایران نه تنها می داند که چگونه رد تهیه تجهیزات مورد نیاز خود را پنهان کند، بلکه آموخته است که چگونه تحریم های مالی را نیز دور بزند.. ظاهرا آنها عملیات پولشویی و نحوه انتقال پول از کشوری به کشور دیگر را به خوبی یاد گرفته اند.در ماه فوریه گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا مستنداتی را ارائه کرد که نشان می داد یک شبکه تحت مدیریت 3 تبعه ایرانی را که عمدتا در تفلیس و دوبی فعالیت می کردند، هدف قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا توضیح داد که این سه تبعه ایرانی «شرکت ها و موسسات مالی ای در کشورهای مختلف ایجاد کرده بودند و از آنها برای تسهیل انجام مبادلات مالی فریب کارانه اشخاص تحت تحریم آمریکا در مورد ایران استفاده می کردند.»

اقدام وزارت خزانه داری آمریکا تنها برخی از اقدامات آنها را متوقف کرد، نه تمامی آنها را. 

بر اساس این گزارش کارت های اعتباری و آژانس های انتقال پول در حال تبدیل شدن به ابزارهای مالی محبوبی در اقتصاد جهانی هستند. بسیاری در سراسر جهان از آنها برای دلایل قانونی استفاده می کنند، اما عده ای هم به دلایل غیرقانونی از آنها استفاده می کنند، زیرا این ابزارها کمتر از کانال های مالی سنتی تحت نظارت قرار دارند و می توانند برای اهداف غیر قانونی مورد سوء استفاده قرار گیرند.

گروه کاری اقدامات مالی، یک نهاد بین دولتی که بر مقابله با اقدامات مالی غیرقانونی ایجاد شده است، سال گذشته کتابچه مقررات مفصلی را در مورد راه های فرار احتمالی فعالیت های پولشویی در مکانیزم های پرداخت پول جدید  نظیر کارت های اعتباری و دیگر سیستم های انتقال الکترونیکی پول منتشر کرد. در نوامبر 2013، جنیفر شاسکی کالوری، مدیر گروه کاری اقدامات مالی در مورد سوءاستفاده های انجام شده توسط ابزارهای پول مجازی نظیر کارت های اعتباری برای پولشویی به کنگره گزارش داد. کالوری گفت، مکانیزم های پول مجازی، یک روش پولشویی ایده آل هستند، زیرا هویت اشخاص استفاده کننده فاش نمی شود و آنها معمولا کنترل های گمرکی را دور می زنند. همچنین این مکانیزم ها بر خلاف تراکنش های مالی تقریبا هیچ رد پای دیجیتالی از خود بر جای نمی گذارند.همچنین نقل و انتقال یک کارت پلاستیکی به نقاط مختلف جهان، آسان تر از انتقال پول نقد است.آنطور که مشخص است، دور زنندگان تحریم های ایران که اخیرا هدف اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته اند، خدمات مالی ای از این دست را از جانب شرکت هایی که تاکنون توانسته اند از اقدامات تنبیهی دولت آمریکا بگریزند، دریافت کرده اند.

یکی از این شرکت های ارائه کننده کارت های اعتباری که یک وب سایت فارسی زبان نیز ایجاد کرده است، همچنان به ارائه کارت هایی که می تواند سالانه 30 هزار دلار پول منتقل نماید، ادامه می دهد. چند شرکت مستقر در لندن نیز به تجار ایرانی ای که قبلا توسط شرکت های تحت تحریم استخدام شده اند، خدمات مشابه ارائه می دهند. البته به وضوح مشخص نیست که آیا آنها برای کمک به دور زدن تحریم های ایران فعالیت می کنند یا نه.مسلما، این ابزارها تنها می توانند وسیله ای مناسب برای انتقال وجوه نسبتا کم به شمار بیایند.، آنها سیستم مالی ایران را از تحریم های مالی خلاص نخواهند کرد. اما این راه گریز ایجاد شده، برای تامین مالی برخی فعالیت های تجاری ایران می تواند کافی باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها