کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدال آمریکا و اروپا بر سر جت فرا‌صوت


کد خبر : ۵۰۸۹۲جمعه، ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵:۴۴۶۵۲۵ بازدید

ایالات متحده آمریکا در صدد است قوانین و مقررات جدیدی را برای تولید نسل جدیدی از جت‌های فراصوت وضع کند. اما تلاش آمریکا با مقاومت ...
جدال آمریکا و اروپا بر سر جت فرا‌صوتجدال آمریکا و اروپا بر سر جت فرا‌صوت

ایالات متحده آمریکا در صدد است قوانین و مقررات جدیدی را برای تولید نسل جدیدی از جت‌های فراصوت وضع کند. اما تلاش آمریکا با مقاومت دولت‌های اروپایی که خواستار قواعد سفت و سخت‌تری درباره آلودگی صوتی این جت‌ها هستند روبرو شده است.

پانزده سال پس از آخرین پرواز کونکورد، مقامات آمریکایی در حال بررسی اعمال تغییراتی بر قوانین حاکم بر آلودگی صوتی هستند تا شرکت‌های هواپیماساز بتوانند پیش‌نمونه‌های جت‌فراصوت را آزمایش کنند تا سال ۲۰۲۰ وارد ناوگان هوایی شوند.

اما کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا در آژانس هوانوردی سازمان ملل در برابر تغییر قوانین از سوی ایالات متحده آمریکا مقاومت می‌کنند.

qhmoftlsrio9l7j8y5l.jpg

اختلاف اروپا و آمریکا بر سر آلودگی صوتی به دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گیردد. کشورهای اروپایی قصد داشتند تا پرواز جت‌های پر سروصدایی هم‌چون بوئینگ ۷۲۷ که ساخته آمریکا بود را ممنوع کنند اما با مقاومت آمریکا روبرو شدند. واشنگتن اروپا را تهدید کرد که هواپیمای کنکورد که ساخته فرانسه و بریتانیا بود را ممنوع خواهد کرد.
 

pcuujjsyzb27ijvkt6te.jpg

دور جدید تلاش‌های آمریکا در جهت تغییر قوانین برای میدان دادن به شرکت‌های هواپیماسازی نوپایی هم‌چون اریون سوپرسونیک، بوم سوپرسونیک و اسپایک هوافضا است که می‌خواهد صنعت هواپیماهای فراصوتی را دوباره زنده کنند.

اما اتحادیه اروپا نگران آلودگی صوتی ناشی از هواپیماهایی از این دست است. یک منبع آگاه مذاکرات آمریکا و اروپا در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «اروپا نگران صدای اطراف فرودگاه است اما چون صنعتی در اروپا برای یافتن راه‌حلی در جهت کاهش آلودگی صوتی وجود ندارد، اقدام موثری در این زمینه انجام نمی‌شود.»

در حقیقت اختلاف امروز، معکوس اختلاف دیروز است. در دهه ۱۹۷۰ کنگره آمریکا و مقامات بندر نیویورک پرواز کنکورد را به علت آلودگی صوتی ممنوع کردند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا از سال ۱۹۷۳ پرواز کلیه هواپیماهای فراصوتی را بر فراز آمریکا ممنوع اعلام کرد.

برنامه آینده جت‌های جدید محدود به پرواز بر فراز آب خواهد بود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا قرار است برای صدور مجوز پرواز هواپیماهای فراصوتی بر فراز آمریکا، داده‌های گردآوری شده توسط ناسا را تا سال ۲۰۲۵ جمع‌آوری و بعد از آنالیز آنها حکم نهایی را صادر کند.

شرکت‌های نوپای هواپیماسازی آمریکایی مدعی هستند که می‌توانند هواپیمای فراصوتی که با آلودگی صوتی کمتر و با مصرف سوخت کم بسازند.

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی که وابسته به سازمان ملل است شروع به جمع‌آوری داده‌های فنی هواپیماهای فراصوتی این شرکت‌های نوپا کرده است تا بر اساس آن بتوانند قوانین جدیدی در زمینه حدود آلودگی صوتی وضع کنند.

صنعت هواپیماسازی آمریکا ترجیح می‌دهد تا استاندارهای ساخت بر اساس قوانین بین‌المللی باشد اما در صورتی‌که سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مقاومت کنند، اداره هوانوردی فدرال آمریکا قوانین و استاندارد داخلی را در زمینه هواپیماهای فراصوتی تببین خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها