کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چند دستگی در تعیین قیمت خودرو !


کد خبر : ۵۰۷۸یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰:۵۳۴۹۵۶ بازدید

شورای سیاستگذاری خودرو، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شاید چند دستگاه دیگر بر سر تعیین و ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو اختلاف‌نظر دارند و در این میان معلوم نیست چه ...

 شورای سیاستگذاری خودرو، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شاید چند دستگاه دیگر بر سر تعیین و ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو اختلاف‌نظر دارند و در این میان معلوم نیست چه بر سر این کالا و بازار خواهد آمد.

چندی پیش محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری از تثبیت قیمت این محصول خبر داد اما شورای رقابت و شورای سیاستگذاری خودرو از تعیین فرمول جدید قیمت‌گذاری خبر داده‌اند و قرار است این فرمول ابلاغ شود. اما متولی ابلاغ این فرمول مشخص نیست و جالب‌تر آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته طبق قانون و مصوبه شورای اقتصاد، تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو به شورای رقابت واگذار شده است. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، شورای رقابت با این استدلال که قیمت خودرو انحصاری است وارد عمل شده و تا زمانی که این مصوبه پابرجاست، تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در اختیار شورای رقابت است. اگر چنین است پس جایگاه  شورای سیاستگذاری خودرو و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغ قیمت‌های جدید چیست. به‌نظر این چندپارگی‌ها آن هم در بازاری که ظرف 6 ماه اخیر بیشترین نوسان را به خود دیده است نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است.

ابلاغ دستورالعمل جدید فروش خودرو

معاون کالاهای فلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه این سازمان مسؤول ابلاغ دستورالعمل جدید شرایط فروش خودرو نیست، گفت: این دستورالعمل پس از تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در آینده نزدیک توسط هیأت دولت ابلاغ خواهد شد. شهرام میرآخرلو در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: برخلاف برخی اظهارات مبنی بر اینکه سازمان حمایت باید دستورالعمل شرایط فروش خودرو را ابلاغ کند باید بگویم بررسی این دستورالعمل با وزارت صنعت است. وی اضافه کرد: بررسی دستورالعمل شرایط فروش خودرو در شورای سیاستگذاری خودرو مراحل نهایی خود را پشت‌سرمی‌گذارد و به‌زودی با تصویب هیأت دولت ابلاغ آن صورت خواهد گرفت. در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه طبق قانون و مصوبه شورای اقتصاد، تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو به شورای رقابت محول شده، گفت: تصمیمی برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو گرفته نشده و اگر تصمیمی در این‌باره گرفته شود حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. محمدرضا نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مسؤولیت تعیین قیمت خودرو در کشور با شورای رقابت است، افزود: اخبار مختلف درباره افزایش قیمت خودرو صحت ندارد. وی درباره زمان ساماندهی قیمت خودرو اظهار داشت: با توجه به برنامه، تولید خودرو نسبت به سال گذشته از 70 درصد افزایش برخوردار بوده است. به گفته وی، شورای رقابت با این استدلال که قیمت خودرو انحصاری است وارد عمل شد و تا زمانی که این مصوبه پابرجاست تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در اختیار شورای رقابت است.  از سوی دیگر امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه نظر خود را درباره فرمول قیمت‌گذاری خودرو مطرح کرده است،گفت: فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو در اولین جلسه شورای رقابت اعلام می‌شود. قناتی درباره دستورالعمل جدید شرایط فروش خودرو که قرار بود ابلاغ شود، اظهار داشت: این موضوع نهایی شده است و بزودی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندکان ابلاغ خواهد شد. وی درباره قیمت خودرو و همفکری شورای رقابت با مسؤولان وزارت صنعت برای اعلام نهایی فرمول قیمت‌گذاری خودرو اضافه کرد: وزارت صنعت نظرات نهایی خود را به شورای رقابت ارائه کرده است. به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت صنعت اطلاعات و آمار درخواستی شورای رقابت را ارسال کرده اما در مجموع نمی‌توان نظر نهایی درباره افزایش یا کاهش قیمت خودرو را مطرح کرد بلکه براساس فرمول جدید و با معیارهای خاص قیمت‌های جدید خودرو اعلام می‌شود.

3 سناریوی قیمت‌گذاری خودرو

در همین حال عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت از تعیین ۳ سناریو برای قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داد.  عیسی امامی با بیان اینکه هنوز فرمول نهایی تعیین قیمت‌ خودرو در شورای رقابت نهایی نشده است به تسنیم گفت: هنوز هیچ فرمولی برای قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت قطعی نشده است. امامی با بیان اینکه آنچه درباره افزایش 5 تا 20درصدی قیمت خودرو در روزهای اخیر از سوی برخی افراد اعلام می‌شود، صحت ندارد، افزود: هیچ‌کدام از فرمول‌ها و برنامه‌‌هایی که در روزهای اخیر برای تعیین قیمت خودرو از سوی برخی اشخاص، نهادها و ارگان‌ها اعلام می‌شود، واقعی نبوده و صحت ندارد. به‌گفته عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در حال حاضر جلسات مداومی برای تهیه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت برگزار می‌شود که امید است از این طریق شاهد افزایش قیمت خودرو در سال جاری نباشیم. امامی ادامه داد: شورای رقابت برای تهیه فرمول قیمت‌گذاری خودرو، سه سناریو را به خودروسازان پیشنهاد کرده است که بر این اساس در سناریوی اول شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود البته در بعضی موارد نیز شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. وی در ادامه به سناریوی دوم شورای رقابت برای تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو اشاره و تصریح کرد: براساس سناریوی دوم این شورا برای تعیین قیمت خودرو، در برخی خودرو‌ها کمی افزایش قیمت خواهیم داشت، البته این افزایش قیمت محسوس نیست و حقوق تولیدکنندگان نیز رعایت می‌شود. عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در همین زمینه، ادامه داد: براساس سناریوی سوم این شورا برای تعیین قیمت خودرو، این ادعای خودروسازان که بانک مرکزی هم آن را تایید نمی‌کند، میزان ارزی که تاکنون آنها دریافت کرده‌ و می‌کنند، تغییری ایجاد نمی‌شود که این اقدام تا حدی باعث کاهش قیمت‌ خودروها در بازار می‌شود، البته اجرای این سناریو منوط است به اینکه دولت و بانک مرکزی ارز مورد نیاز آنها را تأمین کنند. امامی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر این 3 سناریو برای تعیین قیمت خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار دارد و به‌طور مستمر تا حصول نتیجه نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها