کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حراج تابلوهای میلیاردی سهراب سپهری در تهران


کد خبر : ۵۰۷۲یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲:۱۰۶۱۵۱ بازدید

دو نقاشی سهراب سپهری 3 ميليارد و 400 میلیون تومان چكش خورد .
حراج تابلوهای میلیاردی سهراب سپهری در تهرانحراج تابلوهای میلیاردی سهراب سپهری در تهران

در سومين حراج تهران رکورد سال قبل بیش از 100 درصد افزایش یافت

سومين حراج تهران، ويژه آثار هنر مدرن و معاصر ایران، که عصر جمعه نهم خرداد ١٣٩٣ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، اتفاقی تاريخی برای هنر ايران و روند تثبيت اقتصاد هنر ایران به جای گذاشت.

در دومین حراج تهران که هشتم تیر سال قبل برگزار شد، رکورد 6 میلیارد و 545 میلیون تومان برای 82 اثر این حراج بر جای گذاشته شد که این رقم امسال به 2/13میلیارد تومان رسید و رکورد تازه‌ای برای این حراج ثبت شد؛ رکوردی که بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

سومين حراج تهران با ارائه ٩٠ نقاشی، مجسمه و عکس از ٨٧ هنرمند سه نسل هنر تجسمی برپا شد که در آن چندین رکورد در بازار داخلی هنر ایران پدید آمد كه برخی از آنها حتی در گستره بين‌المللی بالاترين ركورد هنرمندان كشورمان محسوب می‌شود: گذر دو اثر نقاشی از رقم 5/1‌ميليارد تومان برای نخستين بار در تاريخ بازار داخلی هنر ايران؛ فروش ١٠٠ درصدی همه آثار ارائه شده برای سومين سال پياپی؛ فروش ٣٥ اثر بالای یکصد میلیون تومان و از آن مهمتر مجموع كل فروش ١٣ میلیارد و ٢٥٧ میلیون تومانی، همه دستاورد‌های بزرگی بود که شامگاه نهم خرداد را برای خانواده هنر ايران جاودانه ساخت؛ از همين روست كه دکتر علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران از اين اتفاق ابراز شگفتی کرد و آن را در سال اقتصاد و فرهنگ، در جهت اقتصاد مقاومتی، جلوگيری از خروج ارز از كشور، ارزش افزايی به هنر ايران به‌عنوان سرمايه ملی و توسعه خوداشتغالی دانست و رضا کیانیان، بازیگر و عکاس كه چكش سياه حراج تهران را برای سومين سال در دست داشت اين ركوردها را نشانه تثبيت بازار داخلی هنر و غرورانگيز توصیف كرد. در این حراج ١٥٠ دقيقه‌ای بالاترین رکورد فروش اول و دوم به دو نقاشی زیبا از نقاش و شاعر نوستالژيك ایرانی، زنده‌یاد سهراب سپهری تعلق گرفت كه سالن حراج را دقايق متمادی به وجد آورد و جمعيت بالغ بر يك هزار نفری كه از نزديك شاهد و ناظر بر حراج بودند را به دست زدن واداشت؛ بالاترين ركورد از آن نقاشی بدون عنوان سپهری از مجموعه «تنه درختان» شد كه با رقم اعجاب‌آور يك ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان به فروش رسيد كه ركورد جهانی اين هنرمند محسوب می‌شود؛ اين اثر از سوی حراج تهران ٦٠٠ تا ٨٠٠ ميليون تومان پيشنهاد شده بود كه به گفته مدير حراج تهران توسط يك خريدار كانادايی به‌صورت تلفنی سه برابر قيمت اوليه چكش خورد.  ركورد دوم اين شب خاطره‌انگيز هم خيره‌كننده بود؛ تابلوی انتزاعی سپهری يك ميليارد و ٦٠٠ ميليون تومان به فروش رسيد تا سقف قيمت آثار هنری در ايران با جهشی اميدبخش همراه شود.  سومين ركورد اين شب از آن «شكار آبی آسمان» رضا درخشانی شد كه ٦٠٠ ميليون تومان، سه برابر قيمت اوليه فروخته شد. نقاشی خط محبت سید محمد احصایی با فروش ٥٨٠ میلیون تومانی ركورد چهارم را از آن خود کرد اما نقاشی دو قطعه‌ای آيدين آغداشلو با خلق ركورد ٣٨٠ ميليون تومانی هم ركورد پنجم را تصاحب كرد هم چشم‌ها را به روايت خاص استاد نقاش از «خاطرات انهدام» و تراژدی از بين رفتن انسانيت و زيبايی خيره كرد.

٣٦٠ ميليون تومان عددی بود كه قيمت آثار سه‌هنرمند برجسته روی آن آرام گرفت: نقاشی بزرگی از زنده ياد حسين كاظمی، نقاشی خط آبی رنگ «حقيقت چيست؟» سيد محمد احصايی و «الله طلايی» فرهاد مشيری. اين در حالی بود كه آثار هنرمند فريده لاشايی و ابوالقاسم سعيدی هر يك ٣٠٠ ميليون تومان چكش خورد.

در این شب چکش «رضا کیانیان» برای ٢٢نقاشی، مجسمه و عكس رکورد بالای ٥٠ میلیون تومان را به ثبت رساند که در اين ميان حضور جوانان بسيار پررنگ بود. در سومين حراج تهران ٣٢ اثر زير ٥٠ ميليون تومان به فروش رسيدند. در كنفرانس خبری كوتاه بعد از حراج رضا كيانيان، حراج گذار هر سه دوره حراج تهران سير صعودی اين رويداد را غرورانگيز خواند و گفت: «رشد چشمگير خريداران آثار هنری، زمينه رقابت و ارتقای قيمت را به همراه آورده است كه زمينه‌ساز اعتلای هنر ايران است.» 

كيانيان با قدردانی از حمايت‌های دولت از هنر، آن را پشتيبان و مايه دلگرمی جامعه هنری دانست و گفت: «همين حس خوب دلگرمی و موفقيت حراج تهران در فروش آثار هنرمندان، بر انگيزه هنرمندان برای كار خلاقانه می‌افزايد و فضای جامعه را لطيفتر می‌كند.» وی درباره شكسته شدن ركورد قيمت عكسش و ارتقای ١٠ ميليون تومانی آن گفت: «واقعا انتظار نداشتم بيشتر از پارسال بفروشم اما بسيار خوشحالم كه چنين شد.» شایان ذکر است بخش نمايشگاهی سومين حراج تهران، همزمان با عيد مبارك مبعث، عصر سه‌شنبه ششم خرداد در سالن زرين هتل پارسيان آزادی افتتاح شد كه بعد از دو روز فرصت ديدار از آثار، عصر جمعه نهم خرداد پس از برپايی حراج به كار خود پايان داد.
 

q4ul2xls89m3zigrayha.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها