کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخلفات سال 91 دوباره تکرار می‌شوند


کد خبر : ۵۰۶۰۰چهارشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷:۱۴۳۵۱۰ بازدید

گمرک ایران نسبت به بیش برآورد قیمت کالاهای وارداتی با ارز دولتی که پیش‌تر در سال‌های 90 و 91 تجربه شده بود، هشدار داد.

گمرک ایران در بخشنامه‌ای به مدیران اجرایی هشدار داد نسبت به بیش‌برآورد قیمتی کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی دولتی حساس باشند.

در این بخشنامه تأکید شده است پیرو بخشنامه ۴۰۸/۲۴/۱/۹۵/۲۴۲۸۸۹ مورخ ۲۲ اسفند ۹۵ با عنایت به بند ۵ تصویب‌نامه هیأت وزیران به شماره ۴۳۵۳ مورخ ۲۲ فروردین ۹۷ مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز و اعمال نرخ ارز به طور یکسان برای همه مصارف ارزی بر اساس هر دلار معادل ۴۲۰۰ تومان مفاد بند یک بخشنامه موصوف کأن لم یکن تلقی و کلیه کالاهایی که با رویه بانکی (ارزمبادله‌ای) وارد می‌گردد، به لحاظ بررسی بیش‌بود مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به گزارش فارس، بند یک بخشنامه فوق‌الذکر تصریح دارد ارزش اظهاری کالاهای وارده با رویه بانکی (ارز مبادله‌ای) تا سقف مأخذ ۱۵ درصد حقوق ورودی با عنایت به اختلاف نرخ ارز رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی با ارز آزاد (غیررسمی) مستند به ماده ۱۴ قانون امور گمرکی پذیرفته و صرفاً در موارد ظن بیش‌بود حسب دستورالعمل پس از ترخیص کالا و اعلام مراتب به بانک عامل مبنی بر عدم تسویه از طریق سامانه جامع گمرکی به منظور بررسی و اعلام نظر نهایی با دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه مکاتبه گردد.

بر این اساس بیش‌برآورد ارزش کالایی زمانی رخ می‌دهد که ارز به صورت دولتی به کالاها اختصاص یافته و گپ قیمتی با نرخ بازار یا به تعبیری با قیمت غیررسمی دارد. در این حالت برخی از واردکنندگان ارزش کالاها را بیش از قیمت واقعی به گمرک اظهار می‌کنند تا کالای کمتری ترخیص کنند و از رانت ارزی آن به نحو احسن بهره‌مند شوند.

این رخداد سال ۹۰ و ۹۱ نیز به دلیل نوسانات ارزی و اختصاص ارز مبادله‌ای به برخی کالاها تجربه شده بود، بنابراین اکنون نیز به علت تامین ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی برای کالاها، شاهد بیش‌برآورد ارزش کالا در گمرک هستیم که در این راستا معاون فنی گمرک نسبت به حساس بودن گمرکات به این موضوع تأکید دارد./ فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها