کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی سوناتا 2015 در نمایی نزدیک تر + تصاویر


کد خبر : ۵۰۳۲پنجشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴:۳۹۳۵۷۶۸ بازدید

سوناتا و آزرا دو برادر در خانواده هیوندای به حساب می‌آیند که نقش پررنگی در جهانی شدن این برند خودرویی ایفا کردند. این برادرها به فاصله یک سال از هم در میانه ...

سوناتا و آزرا دو برادر در خانواده هیوندای به حساب می‌آیند که نقش پررنگی در جهانی شدن این برند خودرویی ایفا کردند. این برادرها به فاصله یک سال از هم در میانه دهه ۸۰ میلادی متولد شدند و در طراحی آن‌ها دقیقاً الگوی رایج طراحی ژاپنی که در آن سال‌ها روح غالب بر طراحی خودرو بود رعایت شد. شاید همین مساله موجب شد تا آن‌ها بتوانند با سرعت بیشتری راه خود را در بازارهای جهانی باز کرده و مقدمه تبدیل شدن هیوندای را به یک خودروساز بزرگ فراهم آورند.

هیوندای از همان ابتدا نیز این دو خودرو را عمداً اما با احتیاط به موازات یکدیگر جلو برد. سوناتا و آزرا در دو سگمنت مختلف اما بسیار نزدیک قرار گرفتند تا بتوانند طیف وسیع‌تری از مشتریان را پوشش دهند. آزرا لوکس‌تر و قوی‌تر تولید شد و سوناتا برای مشتری‌های عام‌تر. اما همیشه حواس هیوندای به این مساله بود که مشتریان سوناتا با هزینه نسبتاً پایینی بتوانند وارد گروه آزراسواران شوند.


طراحی ساده اما ماندگار

از مهم‌ترین ویژگی‌های هیوندای سوناتا در نسل‌های اول تا پنجم این خودرو طراحی ساده مبتنی بر الگوی شرق آسیا بود. سوناتا از نمای جانبی، سادگی یک نقاشی کودکانه را داشت. نه از منحنی‌های پیچیده روی ستون‌های جلو و عقب خبری بود و نه از زوایای تیز روی بدنه. چیزی شبیه به خودروهایی که همه ما در نقاشی‌های دوران کودکی خود کشیده‌ایم. با این حال این سادگی رمز ماندگاری طراحی هیوندای سوناتا به حساب می‌آید. مدل‌های سوناتا قدیمی می‌شدند اما از مد نمی‌افتادند. سوناتا المانی نداشت که طراحی آن را در ذهن برجسته کند اما این اصلاً ایراد کار نبود بلکه به حسن طراحی تبدیل شد. برای بیش از دو دهه، هیوندای با این شاخصه طراحی ساده سوناتا را به جلو برد. اگر چه کم‌کم تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده در سلیقه بازار در اواخر دهه ۹۰ کم‌کم طراحی آیرودینامیک جلو و منحنی‌ها وارد طراحی سوناتا شدند اما همچنان سوناتا دارای ساده‌ترین طراحی‌ها در زمان خودش بود. هیوندای ترجیح می‌داد بیشتر با چراغ‌های این خودرو بازی کند تا کل بدنه را دستخوش یک طراحی انقلابی کرده باشد. به همین دلیل طراحی سوناتا قدیمی می‌شد اما کهنه نمی‌شد و همین مساله برای کسانی که علاقمند نبودند زود به زود خودرو خود را تعویض کنند یک معیار خوب برای خرید بود.


زمان تحول فرا می‌رسد

از سال ۲۰۰۷ که پیتر شریر طراح برجسته خودرو جهان وارد مجموعه کیا موتورز شد و انقلاب طراحی را در میان خودروهای این شرکت به راه انداخت، جنب و جوش در گروه هیوندای نیز آغاز شد. آندره هادسن طراح هیوندای در استودیوی آمریکا مامور طراحی نسل ششم هیوندای سوناتا شد.‌ هادسن در این مسیر روشی غیر از آنچه تا به آن روز در مورد سوناتا طی شده بود را در پیش گرفت و پلت‌فرم سوناتا را به طور کامل بر هم زد. سوناتای نسل ششم که از سال ۲۰۱۰ به بازار آمد به طور کامل با آنچه قبل از آن وجود داشت متفاوت بود. سوناتا دیگر آن نمای جانبی نقاشی‌های ساده ماشین را نداشت بلکه مجموعه‌ای پیچیده از منحنی‌ها و زوایای شکسته بود که با هنرمندی هر چه تمام‌تر در کنار یکدیگر چیده شده بودند. سوناتا زیباتر و کاملاً به روز شده بود. چراغ‌هایی که از چشم وال الگو گرفته شده بودند در کنار کمانی که در نمای جانبی خودرو از سر تا ته خودرو را در بر گرفته بود این خودرو را به یک خودرو خاص تبدیل کردند. اما در کنار این‌ها یک مشکل وجود داشت. مشکلی که برای همه طراحی‌های خاص در صنعت خودرو به وجود می‌آید. تمام شدن دوران آن طراحی مساوی است با کهنه شدن خودرو و پایین آمدن رغبت مالکان به استفاده همچنان از آن.اگر خودرو دارای تیراژ تولید پایین باشد می‌تواند این شانس را داشته باشد که به کلاسیک تبدیل شود.اما برای خودروهایی با تولید انبوه و تیراژ بالا عملاً کنار رفتن از صحنه به طور کامل، محتمل‌ترین اتفاق است.


تولد زود هنگام نسل هفتم

هفته گذشته هیوندای خبر داد که نسل هفتم سوناتا را در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی کرده و از اواخر امسال با مدل ۲۰۱۵ به بازار عرضه می‌کند. پیش از آن یک رونمایی محدود در داخل کره جنوبی از این خودرو انجام گرفت. این اعلام یعنی اینکه سوناتا پرونده نسل ششم این خودرو را در کمتر از پنج سال می‌بندد. در حالی که میانگین تغییر نسل‌های گذشته این خودرو بیشتر از شش سال بوده است. طراحی سوناتا در نسل ششم نه تنها یک طراحی دم دستی نبود بلکه بسیار هم به روز و هوشمندانه انجام شده بود اما ظاهراً ایراد آن در این بود که با روح تولید هیوندای سوناتا به عنوان یک خودرو ماندگار در دست مالکش سازگاری نداشت. از طرف دیگر برادران سوناتا و آزرا از سال ۲۰۱۲ به این سو بسیار به یکدیگر شبیه شده بودند و عملاً طراحی مشترک داشتند.به این ترتیب در یک تصمیم جسورانه، هیوندای راه این دو را از یکدیگر جدا کرد. هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ آشکارا به طراحی نسل پنجم خود بازگشته است. سوناتا یک بار دیگر در جاده ماندگاری قرار گرفت.


بدنه‌ای برای تمام فصول

هیوندای سوناتای ۲۰۱۵ در همان نگاه اول نشان می‌دهد که متفاوت شده است. دیگر نه از شیب دماغه خودرو خبری هست و نه از انحنای روی صندوق عقب. دماغه خودرو ترکیبی از دماغه قدیم و دماغه‌ای است که تا چندی دیگر آن را در هیوندای جنسیس هم خواهیم دید. این طراحی نسبتاً عمودی باعث می‌شود تا ابهت بیشتری در خودرو ایجاد شود. اگر طراحی قبلی را تهاجمی به حساب آوریم طراحی جلو مدل ۲۰۱۵ یک طراحی باشکوه بیشتر و تهاجمی کمتر به حساب می‌آید. یکی از بهترین کارهایی که در این نسل انجام شده کنار گذاشتن جلو پنجره هماهنگ هیوندای بوده است. بعد از آنکه پیتر شریر جلو پنجره هماهنگ معروف به پوزه ببر را برای محصولات کیا طراحی کرد، هیوندای نیز به فکر چنین کاری افتاد اما ظاهرا به نظر طراحان این شرکت این جلو پنجره روی سوناتا جواب نداده و آن‌ها آشکارا به جلو پنجره دوست‌داشتنی و ساده قبل از سال ۲۰۱۰ بازگشته‌اند. خطوط شکسته روی کاپوت خودرو خود به کنارتر رفته و چندان مثل قبل توی چشم نیستند. نورافکن‌های پایین تنها المانی است که با مختصات نسل قبل در نسل جدید هم حفظ شده است.

در نمای جانبی خودرو دو خط طولی همچنان وجود دارند با این تفاوت که خط بالا که در نسل قبل در امتداد دستگیره‌ها قرار داشت، به بالاتر از آن‌ها منتقل شده است. همچنین از میزان برجستگی آن نیز کاسته شده است. به این ترتیب نمای جانبی خودرو نیز ملایم‌تر شده است. یک مشکل ساده اما مهم نیز به این ترتیب برطرف می‌شود. کسانی که سوناتای جدید را دارند یا دیگر کسانی که بدنه خودروی آن‌ها در نمای جانبی خطوط تیز و برجسته دارند همواره باید بدنه را تمیز نگه دارند. چرا که نشستن اندکی خاک روی بدنه باعث می‌شود تا این خطوط خاک بیشتری گرفته و نمای خودرو خراب شود. چراغ‌های نهنگ‌گونه جلو به طور کامل حذف شده و با چراغ‌هایی الگو گرفته شده از چشم عقاب طلایی رو به رو هستیم. استفاده از LED مات نواری نیز که مد این روزهای طراحی خودرو است و در بالای چراغ‌های جلو خودش را نشان می‌دهد.
در عقب خودرو هم بازگشت به طراحی قدیم را مشاهده می‌کنیم. از سپر بزرگ کنونی دیگر خبری نیست و اگزوز خودرو از داخل سپر بیرون کشیده شده و به زیر دیفیوزر برده شده است. خطرهای عقب نیز باریک‌تر و کوچک‌تر شده‌اند و به طور کامل از LED در آن‌ها استفاده شده است.از نظر طول و عرض نیز تقریباً ۳ سانتی‌متر خودرو رشد کرده است.

فضای داخلی

طراحی داخلی نسل جدید هیوندای سوناتا نیز در امتداد فلسفه تغییر بیرونی آن انجام شده است. یعنی یافته‌های جدید را در غالبی ساده و حتی کمی قدیمی ارائه کرده است. در این خودرو نه از کنسول برجسته وسط خبری هست و نه اینکه جلو داشبورد شیبدار را می‌بینیم. خطوط جلو داشبورد زاویه دار هستند اما ساده کار شده‌اند به همین دلیل حضور پررنگی در ذهن برجای نمی‌گذارند تا در گذر ایام تکراری و قدیمی شوند. با این حال شما در داخل کابین این خودرو با یک جلو داشبورد شلوغ و کلیدهای کنترلی فراوان رو به رو هستید که حس خرید یک خودرو پرآپشن و کارآمد را به مالک آن می‌دهد. کلیدهای روی کنسول و پایین دسته دنده این حس را تکمیل می‌کند. در ساخت این خودرو از کلیدهای ترکیبی استفاده چندانی نشده است و برای هر کاری کلید مجزا در نظر گرفته‌اند به همین دلیل پنل آن شلوغ شده است اما این شلوغی شما را آزار نمی‌دهد چرا که با عملکردهای پیچیده رو به رو نیستید. یک نمایشگر هشت اینچی که به قابلیت لمسی مجهز شده است برای هر خودرویی می‌تواند یک آپشن خوب به حساب بیاید و سوناتای ۲۰۱۵ از این آپشن برخوردار است. یکی از بهترین آپشن‌های طراحی داخلی خودروتریم چوب استفاده شده در آن است که حس داشتن یک خودرو لوکس یا بهتر است بگوییم نیمه لوکس را متبادر می‌کند. همچنین روکش چرم صندلی‌ها نیز از نوع حرارتی و مقاوم‌تر از نسل کنونی کار شده‌اند. صندلی‌های عقب در مدل فول مجهز به گرمکن هستند و شیشه‌های تیره هم قابل سفارش دادن هستند. خروجی برق ۱۲ ولت مجزا از فندک خودرو و همچنین درگاه استاندارد USB برای شارژ وسایل دیجیتالی و یا اتصال حافظه فلش از دیگر امکانات داخل این خودرو هستند.

ایمنی به توان دو

اخبار اولیه منتشر شده در خصوص این خودرو روی مقوله ایمنی آن مانور بسیاری کرده‌اند. هر چند هنوز هیچ گزارشی از تست تصادف این خودرو منتشر نشده است. سوناتا در نسل‌های قبلی خود، دست کم دو نسل اخیر، نیز یک خودرو کاملا ایمن بود که توانسته حداکثر امتیاز را کسب کند.با این حال طراحی مجدد شاسی این خودرو که حاصل آن بلندتر شدن ۲٫۵ سانتی‌متری فاصله محور جلو و عقب نیز بوده قطعا در ایمن‌تر شدن خودرو نقش داشته است.

موتور برای همه سلیقه‌ها

هیوندای سوناتای ۲۰۱۵ از نظر حجم موتور فعلاً بنابر آنچه اعلام شده است تنوع زیادی ندارد.تنها با دو موتور ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سی سی تولید می‌شود. موتور ۲ لیتری آن خود دو نوع است. تفاوت این دو موتور در دور آن است. یک موتور با دور کمتر می‌تواند ۱۴۹ اسب‌بخار قدرت تولید کند و موتور دیگر با دور موتور بالاتری که دارد ۱۶۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و طبیعتاً استهلاک موتور دوم بیشتر خواهد بود. موتور ۲٫۴ لیتری این خودرو نیز ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت. با این حال هیوندای اعلام کرده که موتور دیزل این خودرو نیز تولید می‌شود و همچنین سوناتای ۲۰۱۵ با پیشرانه هیبریدی نیز به بازار عرضه خواهد شد. به این ترتیب طیف وسیعی از سلایق را پوشش خواهد داد.این خودرو دیفرانسیل جلو بوده و با دو گیربکس اتوماتیک و دستی که هر دو شش سرعته هستند عرضه خواهد شد.
 

rv1dtuly75nali2cu1k.jpg

49flk9ljiihjkowwma.jpg

v7v8skwo9ge78te9tg6.jpg

an2kwfg3mztjxm9ts0m.jpg

oawprj1a9e841oc5wiy.jpg

pa6hw2yq6iguixpb34x8.jpg

xcdrfg7u8ew21tbbq080.jpg

bmut2y954l22krvnvgt.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها