کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار خودرو در حال رسیدن به تعادل + قیمت روز


کد خبر : ۵۰۳۱پنجشنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲:۱۲۲۲۳۴۸ بازدید

افت قيمت خودرو كه از هفته گذشته آغاز و باعث از بين رفتن نسبي حباب قيمت خودرو شد، طي هفته‌جاري نيز ادامه پيدا كرد.

پيش‌بيني‌ها در هفته گذشته حاكي از ادامه افت قيمت خودرو در بازار به واسطه افزايش عرضه خودروسازان بود درحالي‌كه طي هفته‌جاري اتفاقات ديگري رقم خورد كه مي‌تواند پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته را تحت‌تاثير خود قرار دهد.  به كارگيري فرمول جديد شوراي رقابت براي تعيين قيمت خودرو اتفاقي است كه به عقيده كارشناسان مي‌تواند بازار خودرو را تحت‌تاثير قرار دهد. هرچند پيش از اين صحبت‌ها بر سر تثبيت قيمت خودرو بود و خودروسازان نيز هم‌صدا با دولت از ثبات قيمت‌ها تا پايان سال مي‌گفتند، اما طبق گفته رئيس شوراي رقابت فرمول جديد اين شورا مي‌تواند باعث افزايش قيمت خودرو شود. 

وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در راستاي صحبت‌هاي رضا شيوا، تمام مسووليت قيمت‌گذاري را به شوراي رقابت سپرده است؛ يعني چه قيمت‌ها كاهشي باشند چه افزايشي اين شوراي رقابت است كه تصميم‌گيرنده نهايي است. با تمام اين تفاسير و با توجه به وجود نشانه‌هايي براي افزايش قريب‌الوقوع قيمت‌ خودروهاي داخلي، فعالان بازار از ثبات قيمت‌ها در هفته‌جاري مي‌گويند. به گفته اين فعالان برخي محصولات حتي با كاهش قيمت نيز همراه بوده‌اند. براي مثال رانا خودرويي است كه طي هفته‌هاي گذشته از 34 ميليون و 500 هزار تومان عقب كشيده است و در هفته‌جاري تا 33 ميليون و 800 هزار تومان نيز معامله ‌شده است.  

اين كاهش قيمت‌ها در بازار در حالي است كه با توجه به بحث‌هاي موجود در رابطه با تعيين قيمت خودرو بر اساس فرمول جديد شوراي رقابت، كارشناسان هفته‌هاي آينده را براي بازار خودرو بازاری ناآرام و همراه با افزايش قيمت پيش‌بيني مي‌كنند. فعالان بازار روند معامله در چند روز اخير را عادي توصيف مي‌كنند و عقيده دارند چنانچه سياستي در راستاي ثبات قيمت‌ها وجود داشته باشد، مردم با آرامش خاطر بيشتري خريد مي‌كنند. در شرايط فعلي، مشتريان بازار خودرو به دليل نامشخص بودن آينده قيمت‌ها، روزها را در انتظار روشن شدن چشم‌انداز قيمت خودرو مي‌گذرانند تا نوسانات موجود از بين رفته و در شرايط با ثبات خريد خود را انجام دهند. 

 افت نسبي داخلي‌ها

نگاهي به قيمت‌ها در بازار داخلي نشان مي‌دهد كه با وجود تمام بحث‌ها و حدس و گمان‌ها براي افزايش قيمت خودرو، تمايل بازار به كاهش قيمت باعث ادامه روند افت قيمت‌ها در بازار شده است. برهمين اساس افت نيم ميليون توماني پژو 206 تيپ 5 طي هفته‌جاري رقم خورد تا قيمت اين خودرو به 38 ميليون تومان برسد. به گفته فعالان بازار تندر 90 ساخته شده در ايران‌خودرو مدلي است كه نمي‌توان آن را كمتر از 39 ميليون تومان در بازار پيدا كرد. مدل توليد شده در پارس‌خودرو اين محصول نيز همچنان روي 39 ميليون و 700 هزار تومان باقي مانده است.

اما جديدترين اتفاق در رابطه با تندر-90، برداشته شدن تخفيف خريد تندر-90 اتومات بوده است. معاون بازاريابي و فروش ايران‌خودرو در اين رابطه گفت: تندر-90 اتومات براي ايام دهه فجر تخفيفي 10درصدي داشت كه در هفته‌جاري به اتمام رسيد. عبدالله بابايي رشد قيمت نزديك به 4 ميليوني تندر-90 اتومات در دوره تخفيف ايران‌خودرو براي اين محصول مي‌داند. به اين ترتيب قيمت تندر-90 دنده اتومات در كارخانه از 42 ميليون تومان به 46 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است. اين خودرو در بازار با قيمت 47 ميليون و 300 هزار تومان به فروش مي‌رسد كه از افت پنج ميليون و 500 هزار توماني اين خودرو در هفته‌هاي گذشته حكايت دارد.

اما پژو 405 بنزيني خودرويي است كه به گفته فعالان بازار رنگ خاكستري آن يك ميليون تومان گران‌تر از ساير رنگ‌ها فروخته مي‌شود. 405 خاكستري كه در بازار تعداد كمي از آن موجود است با قيمت 30 ميليون تومان فروخته مي‌شود و ساير رنگ‌ها نيز يك ميليون تومان ارزان‌تر از آن به فروش مي‌رسند. پژو 405 دوگانه‌سوز هم كه توليد آن با كاهش همراه بوده است، 32.5 ميليون تومان قيمت دارد.پژو پارس محصولي است كه طي هفته‌جاري يك ميليون تومان كاهش قيمت داشته و به 35.7 ميليون تومان رسيده است. پارس دوگانه‌سوز هم دنباله‌رو مسير كاهش قيمت‌ها بوده و با كاهشي 500 هزار توماني به 39 ميليون تومان رسيد. سمند LX نيز اين هفته با يك ميليون تومان كاهش قيمت در مدل يورو 4 خود به 29 ميليون تومان رسيد. محصولات خانواده پرايد در هفته‌جاري نيز مانند هفته قبل خلاف جهت بازار حركت كرده‌اند. قيمت پرايد 111 به دليل توليد محدود آن در بازار اين هفته روي 21 ميليون و 100 هزار تومان باقي ماند و در برخي موارد با قيمت 21.5 ميليون تومان نيز معامله شده است.  پرايدهاي 131 و 132 نيز مانند هفته گذشته به ترتيب روي 19 ميليون و 900 هزار و 20 ميليون و 500 هزار تومان بوده‌اند.  تيبا هم محصولي بوده كه مانند هفته گذشته 23 ميليون و 800 هزار تومان معامله مي‌شود.  به گفته فعالان بازار، مگان فول آپشن با دنده اتومات نيز تا مرز 105 ميليون تومان رسيده است. نيسان تيانا نيز اين هفته روي 154 ميليون تومان ثابت مانده است.

 بازار خارجي‌ها؛ ثبات در اوج 

خودروهاي وارداتي نيز كه طي هفته‌هاي گذشته با افزايش قيمت همراه بوده‌اند، در هفته‌جاري ثبات داشته‌اند. بر همين اساس، هيوندايي سوناتا شرکتی همچنان با قيمت 148 ميليون تومان معامله مي‌شود و آزرا 2014 شرکتی نيز 237 ميليون تومان قيمت دارد. IX55 و IX35  نيز به ترتيب روي 249 و 157 ميليون تومان باقي مانده‌اند. مدل 10 ايربگ IX35 كه در بازار به آن دبل فيس مي‌گويند محصولي جديدتر است كه 160 ميليون تومان ارزش دارد. اما ديگر خارجي‌هاي بازار يعني هيوندايي النترا با قيمت 118 ميليون تومان معامله مي‌شود. هیوندای ولستر شرکتی نيز در بازار قيمتي برابر با 125 ميليون تومان دارد. تويوتا RAV4 نيز كه محصولي نيمه اس.يو.وي است در فول ترین تیپ خود در بازار اين هفته قيمتي برابر با 207 ميليون تومان داشته است. ديگر محصولات اين خانواده يعني آريون قيمتي برابر با 210 و كرولا تیپ XLI نيز 127 ميليون تومان داشته‌اند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها