کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار 2650 تومانی از وعده تا اجرا !


کد خبر : ۴۹۸۰دوشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸:۳۱۶۵۶۵ بازدید

دلار دوباره به سطح بالای 3200 تومان رسیده است و در نزدیکی مرز 3300 تومانی شدن نوسان می کند. نگرانی ها از افزایش قیمت دلار دوباره بالا گرفته است. تنها یک سوال باقی است و این که ایا دولت ...

 « قیمت دلار بی تردید به نرخ مبادله ای 2650 تومان خواهد رسید.» این را محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفته است. البته او تنها کسی نیست که وعده 2650 تومانی شدن دلار را داده است. پیش از او، رئیس بانک مرکزی از پیش بینی دلار 2650 تومانی در سال آینده خبر داده بود و علی طیب نیا نیز بر دلار 2600 تومانی تاکید خاصی کرده بود.

اما اکنون قیمت سوخت افزایش یافته است و آغاز فاز دوم هدفمندی نیز کافی بود تا شعله قیمت ارز شعله ور شود. دلار دوباره به سطح بالای 3200 تومان رسیده است و در نزدیکی مرز 3300 تومانی شدن نوسان می کند. نگرانی ها از افزایش قیمت دلار دوباره بالا گرفته است. تنها یک سوال باقی است و این که ایا دولت واقعا می تواند نرخ دلار را به 2650 تومان باز گرداند؟

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا می گوید: « برای اقتصادی که با محدودیت عرضه ارز روبروست، این رقم خیلی واقع بینانه نیست ؛ آن هم در شرایطی که عملا امکان عرضه ارز وجود ندارد. بنابراین در چنین شرایطی که عرضه ارز محدود است، ممکن است افزایش تقاضا رخ دهد و قیمت ها افزایش یابد. بنابراین تک نرخی شدن آن منوط است به رونق گرفتن نسبی اقتصاد تا از طریق رونق گرفتن اقتصاد و افزایش تولید بتواند بخشی از عرضه از این طریق انجام بگیرد. اما در شرایط کنونی با توجه به عرضه محدود ارز در اقتصاد کشور این کار به نظر می رسد غیرواقعی باشد.»

به نظر می رسد مشکل اقتصاد ایران فراتر از موضوع تحریم هاست و برخی تحلیلگران اقتصادی می گویند که در طول ده سالی که نرخ ارز ثابت بود، تورم به شدت افزایش پیدا کرده و حتی اگر تحریم ها اتفاق نمی افتاد، خواه ناخواه در آینده نزدیک نرخ ارز افزایش می یافت.

این گروه از اقتصاددانان بر این باورند که در ده سال اخیر تورم در مقایسه با کشورهای طرف معامله با ایران، حدود یکصد درصد افزایش پیدا کرده است و این اختلاف، آثار خود را در رشد سریع نرخ ارز در ایران نشان داده است در حالی که دولت آقای احمدی نژاد بی توجه به هشدارهای اقتصادی با تزریق دلاری های نفتی بروز این اتفاق را به تاخیر انداخت.سرانجام تحریم ها همانند جرقه ای به انبار باروت خورد و با انفجار این انبار، قیمت ارز در فاصله کوتاهی تقریبا دوبرابر شد.

حالا هم دولت برای کنترل وضعیت و گذر از تحریم های فزاینده، تلاش می کند تا ارزهایی را به سختی مبادله می شود، صرف کالاهای اساسی و مورد نیاز اولیه کند که در ماههای اخیر قیمت آنها به شدت افزایش پیدا کرده است.اما این روش می تواند مشکلات دیگری را به مشکلات گذشته اضافه کرده و هزینه سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کند.

به عقیده برخی از کارشناسان دولت نباید اشتباه محمود احمدی نژاد را تکرار کند. دولت محمو احمدی نژاد در یک بازه زمانی چند ساله با تزریق ارز به بازار سعی کرد نرخ ارز را در محدوده ۱۰۰۰تومانی تثبیت کند. اما ناگهان با اعمال تحریم ها و نایاب شدن دلار و البته اختصاص دلار برای واردات کالای لوکس، ارز کمیاب شد و به محدوده ۲هزار تومان رسید. اما آیا تزریق ارز به بازار در شرایط کنونی موجب تورم خواهد شد یا باعث کاهش نوسانات آن؟

حسین راغفر اما معتقد است : «تزریق دلار می تواند به کترل نرخ ارز بینجامد و به جای افزایش قیمت ارز می تواند ثبات را در بازار ارز به همراه بیاورد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها