کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت طلا در حال تثبیت شدن است؟


کد خبر : ۴۹۱۳پنجشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵:۲۴۲۲۴۶ بازدید

با کاهش ارزش اوراق قرضه ایالات‌متحده، قیمت طلا در معاملات چهارشنبه تا حدودی کاهش یافت. این در حالی است که فلز زرد سه‌شنبه با افزایش جزئی مواجه شده بود.

قیمت طلا روز سه‌شنبه (دو روز پیش) با افزایش اندکی در جریان معاملات روبه‌رو شد و روی قیمت 1294 دلار برای هر اونس به کار خود پایان داد. برخی نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی فشار فروش را محدود کرد و اندکی به خرید طلا به عنوان سرمایه امن افزود.

روز سه‌شنبه شاخص‌ بازارهای سهام آمریکا افت محسوسی داشتند که باعث شد طلا هم از آن اثر بپذیرد. این در حالی است که سه‌شنبه روز مهمی به لحاظ اخبار اقتصادی نبود؛ اما معامله‌گران چهارشنبه در انتظار انتشار گزارش کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا بودند که تا لحظه تنظیم این خبر منتشر نشد. این گزارش مهم‌ترین گزارش اقتصادی هفته است و توان تکان دادن بازار را دارد. به گفته تحلیلگران، بازار طلا در حال حاضر خنثی به‌نظر می‌رسد، اما یک اتفاق با تاثیر افزایشی یا کاهشی ممکن است سبب خرید و فروش‌های ناگهانی شود. به باوراستراتژیست‌های بازار طلا، نبود اخباری در مورد اطلاعات اقتصادی آمریکا و همچنین بحران اوکراین، مانع از خریدهای جدید از سوی سرمایه‌گذاران شده است.

سه‌شنبه نگرانی‌ها درباره کشورهای اتحادیه اروپا نیز بر بازار اثرگذار شد. کشورهایی که جدی‌ترین مشکلات را در زمینه بدهی دارند؛ یعنی ایتالیا و اسپانیا آمارهای اقتصادی منفی منتشر کردند. همچنین بر اساس آمارها، نرخ شاخص بهای تولیدکننده آلمان هم در ماه آوریل 1/0 درصد افت کرده و به رقم 9/0 درصد برای بازه سال به سال رسیده است. این آمار کمتر از انتظارها بود و نگرانی‌ها درباره تورم معکوس در اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد. این داده‌ها نشانه دیگری از آن است که بانک مرکزی اروپا در نشست ماه ژوئن به سمت تسهیل سیاست پولی حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا نیز وضعیت بهتری داشتند؛ چراکه رویداد اقتصادی مهمی در این منطقه اتفاق نیفتاد. بحران مرزی بین روسیه و اوکراین هم هنوز حل نشده، اما هیچ خبر تازه‌ای از این منطقه نیامده است.

اوکراین یکشنبه انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند. جای شگفتی ندارد اگر شرایط و نتیجه بحران اوکراین در هفته آینده مهم‌ترین دغدغه فعالان بازار طلا شود. چهارشنبه با توجه به رویدادهای از پیش گفته و در ادامه نگرانی درباره کاهش قیمت طلا در میان‌مدت، طلا تا لحظه تنظیم این خبر با افت 2 دلاری مواجه شد و به بهای کمتر از دلار برای هر اونس رسید. اگر طلا این هفته پیرامون1290 دلار بماند، می‌توان پیش‌بینی کرد که سطح مقاومتی اونس از محدوده 1330 دلاری قبلی، به سطح پایین‌تری کاهش پیدا کند. گرچه چنانکه اشاره شد، بحران اوکراین ممکن است سطح مقاومتی بالای 1320 دلار را بار دیگر تثبیت کند.

سطح حمایتی هم فعلا همان 1275 دلار است، البته امروز (پنج‌شنبه) تاثیر انتشار گزارش کمیته آزاد فدرال رزرو نیز بر بازار مشخص شده است. به این ترتیب طلا فعلا حول وحوش میانگین قیمت 100 روزه نوسان می‌کند. «تیم گاردنر» مدیرعامل موسسه سرمایه‌گذاری «تی دی سکیوریتیز» می‌گوید که میانگین ماهانه، سه ماهه و سالانه طلا تقریبا نزدیک به یکدیگر است و این مساله نشان می‌دهد که بازار طلا همچنان به سوی تثبیت وضعیت کنونی حرکت می‌کند. او بر این باور است که پس از کاهش شدید 28 درصدی قیمت طلا در سال 2013 میلادی، اکنون کارشناسان اقتصادی معتقدند که سال 2014 میلادی دوران تثبیت قیمت خواهد بود. میانگین ماهانه قیمت طلا به 52/1294 دلار رسیده و میانگین سه ماه گذشته قیمت فلز زرد نیز به 23/1297 دلار رسیده است. میانگین قیمت طلا در یک سال گذشته نیز به  49/1294 دلار رسیده است. با مقایسه این ارقام به نتیجه روشنی می‌رسیم مبنی‌بر اینکه قیمت طلا در حال حرکت به سوی تثبیت بوده است. این مدیر ارشد البته مخالفانی هم دارد که کاهش قیمت فلز زرد را در میان‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. هواداران کاهش طلا روی آمار خوب اقتصادی ایالات‌متحده و محدود ماندن تنش‌ها در اوکراین حساب می‌کنند. 

آنها معتقدند که طلا پتانسیل کاهش تا 1200 دلار برای هر اونس و حتی کمتر از آن را نیز دارد. اما کاهش بازده اوراق خزانه آمريكا اثر دیگری نیز داشته است. این امر موجب شد که نرخ برابري دلار در مقابل ين روز چهارشنبه كاهش يابد و به كمترين سطح خود در سه ماه و نيم گذشته نزديك شود.اين در حالي است كه بازارها همزمان با انتظار برای گزارش بانک مرکزی آمریکا، منتظر تصميم رئيس بانك مركزي ژاپن در مورد سياست پولي اين بانك هم هستند. چهارشنبه هر دلار معادل 33/101 ين شد كه فاصله كمي با دلار 10/101 يني يا كمترين نرخ برابري دلار با ين از پنجم فوريه دارد. دلار دوشنبه گذشته به كمترين نرخ برابري خود با ين در سه ماه و نيم گذشته رسيده بود. نرخ برابري دلار در مقابل ين به دليل كاهش پي‌درپي بازده اوراق خزانه آمريكا، از ابتداي ماه مه تاكنون تقريبا يك درصد كاهش يافته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها