کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امضای قرارداد نفتی جدید بدون مزاحم


کد خبر : ۴۸۹۹۸پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵:۰۰۵۱۳۶ بازدید

کنسرسیوم پرگس موافقتنامه (HOA) برای توسعه میدان کرنج با شرکت ملی نفت ایران را امضا کرد ...

روزنامه ایران- امریکا از برجام خارج شده اما برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت ایران همچنان با موفقیت ادامه دارد. هنوز هم شرکت‌هایی توانمند در دنیا هستند که مستقلند و منافعشان با امریکا و اسرائیل و ریاض گره نخورده باشد. این شرکت‌ها اکنون در صف اول مذاکرات نفتی با ایران قرار دارند. روز گذشته یکی از این شرکت‌های بین‌المللی موافقتنامه (HOA) با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد. موافقتنامه‌ای برای توسعه میدان کرنج که یکی از اولویت‌های توسعه‌ای ایران به شمار می‌رود.

نام این سرمایه‌گذار «پرگس» است. کنسرسیومی بین‎المللی متشکل از شرکت AGR نروژ، شرکت SPEC، شرکت ملی نفت فیلیپین، شرکت Byne Looby انگلستان، شرکت First Commissioning Service انگلستان، شرکت Northstar کانادا، شرکت Influit انگلستان، شرکت Tarpon Energy کانادا، شرکت Progetti ایتالیا، شرکت انگلیسی Strand Hanson، شرکت HSEC، شرکت بین‌المللی SGC، شرکت Canaccord Genuity کانادا، شرکت GMP Securities کانادا و دانشگاه صنعتی شریف.

۱۴ ماه پیش مدیرعامل این کنسرسیوم به ایران آمده بود. او در حالی که بازگشت تحریم ایران را بعید می‌دانست، گفت: کسی قادر به پیشگویی آینده نیست و با اینکه بسیار غیرممکن به نظر می‌رسد، اما حتی اگر تحریم‎های ایران بازگردند، این کنسرسیوم به همکاری خود با شرکت‎های ایرانی ادامه می‌دهد. سرمایه‌گذاران ما اروپایی و کانادایی هستند و علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران دارند.

اما امریکا از برجام خارج شد تا اجازه ندهد سرمایه و تکنولوژی وارد صنعت نفت ایران شود. یک هفته بعد از این نقض برجام، کالین رولی، رئیس کنسرسیوم پرگس به تهران آمد و با امضای یک HOA ادعای خود را ثابت کرد. این کنسرسیوم توسعه میدان کرنج را در یکی از پرتنش‌ترین شرایط بین‌المللی ایران در دو سال اخیر به نام خود رزرو کرده و مدعی است که تحریم‌های امریکا تأثیری بر روند اجرای پروژه ندارد.

قطعاً این قرارداد یک چراغ را در دل سرمایه‌گذاران صنعت نفت ایران نظیر پرتامینا که در مراحل نهایی مذاکرات با ایران بودند روشن و آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران خواهد کرد و بیانگر اظهارات رئیس جمهوری است. حسن روحانی می‌گوید که خروج امریکا از برجام، خروج یک مزاحم است و برجام هنوز تأثیر خود را دارد.

ادامه توسعه صنعت نفت با کمک شرکت‌های مستقل قطعاً یک امتیاز برای ایران محسوب می‌شود. اینکه هیچ تحریمی معاهده‌های ایران را برهم نزند، یک حسن است. کالین رولی این موضوع را سال گذشته این طور بیان کرد: «این کنسرسیوم بین‌المللی رویکرد سیاسی ندارد و برخی شرکت‌های عضو این کنسرسیوم در دوران تحریم در صنعت نفت ایران فعالیت می‌کرده‌اند؛ از این‌رو ما در هر شرایطی، راهبردها و شرایط خود را برای انطباق با بازار ایران تغییر می‌دهیم.»

برنامه توسعه میدان کرنج

میدان ﮐﺮﻧﺞ با طول ۳۵ و عرض ۶کیلومتر در ﺟﻨﻮب ﻏﺮبی ایران، ﺣﺪود ١١۵کیلوﻣﺘﺮی ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﯽ اهواز و ۴٠کیلوﻣﺘﺮی ﺷﺮق راﻣﻬﺮﻣﺰ، در ﻣﺠﺎورت میادین ﭘﺎرﺳﯽ و ﭘﺮﻧﺞ در ﺷﻤﺎل و میدان آﻏﺎﺟﺎری در ﺟﻨﻮب ﻗﺮار دارد. در ﺳﺎل ١٣۴۲ ﺑﺎ ﺣﻔـﺮ نخستین ﭼـﺎه در ﻣﺨـﺰن آﺳﻤﺎری ﮐﺸﻒ شد و ﺑﺎ ﺣﻔﺮ ﭼﺎه ﺷﻤﺎره ۲ در ﺳﺎل ١٣۴۲ وﺟﻮد ﻧﻔﺖ در ﺳـﺎزﻧﺪ ﭘﺎﺑـﺪه میدان قطعی و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از آن در آذرﻣﺎه ١٣۴٣ آغاز شد و در حال حاضر با دبی 127 هزار بشکه در روز ادامه دارد. تاکنون در کرنج ۴٠ حلقه چاه حفاری شده و میزان نفت در جای این میدان 11 میلیارد بشکه و در مخازن آسماری و پابده است. این میدان جزو میادینی است که عملیات تزریق گاز با هدف انجام روش‌های ازدیاد برداشت از آن در سال 1371 آغاز و کماکان ادامه دارد. ﺳﺎزﻧﺪﻫﺎی آﺳﻤﺎری و ﭘﺎﺑﺪه در این میدان، ﻧﻔﺘﯽ و ﺳﺎزﻧﺪ ﺧﺎﻣﯽ آن ﮔﺎزی است و حالا پرگس باید برای افزایش ضریب بازیافت این میدان قدیمی هم تلاش کند.

در صورت به قرارداد رسیدن این HOA، امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر 200 هزار بشکه و تولید تجمعی حدود 655 میلیون بشکه طی 10 سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل 1167 و هزینه‌های غیرمستقیم معادل 187 میلیون دلار وجود دارد. قراردادی بر مبنای چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که به پیشنهاد این شرکت و با موافقت و ابلاغ وزیر نفت، تدوین شده است. به این ترتیب قرارداد پرگس نخستین قرارداد بر مبنای اصول، شرایط و ساختار فنی و تخصصی قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد، فشار‌افزایی مخزن تا فشار اولیه با افزایش حدود 3 برابری تزریق گاز نسبت به وضعت کنونی، احداث ایستگاه‌های تراکم و تزریق گاز با ظرفیت 800 میلیون فوت مکعب در روز، ساخت تأسیسات جمع‌آوری و انتقال گاز همراه با ظرفیت 280 میلیون فوت مکعب در روز، ساخت کارخانه نمک زدایی با ظرفیت 110 هزار بشکه در روز، حفاری 35 حلقه چاه در مخازن آسماری و پابده (شامل چاه‌های تولیدی عمودی، انحرافی و افقی، مشاهده‌ای، تزریق گاز و تزریق پساب)، حفاری دو حلقه چاه توصیفی در مخزن پر فشار گازی خامی با هدف پتانسیل سنجی تولید گاز از این مخزن، تعمیر 15 حلقه چاه با دکل و بهینه‌سازی چاه‌ها و تأسیسات موجود می‌باشد. همچنین به منظور تهیه برنامه جامع ازدیاد برداشت (EOR)، شبیه‌سازی و اجرای پایلوت در میدان به مدت 5سال صورت خواهد گرفت که در نتیجه این مطالعات اجرای پروژه جامع ازدیاد برداشت در صورت توافق طرفین انجام خواهد شد.

با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد شده و بازار کار مناسبی به وجود خواهد آمد. از این‌رو انتظار می‌رود کنسرسیوم Pergas با مدیریت مناسب پروژه و همکاری با شرکت‌ها و سازندگان تجهیزات داخلی و بین‌المللی، زمینه جذب سرمایه و تکنولوژی‌های لازم در بخش‌های افزایش بازیافت، شیوه‌های نوین حفاری و همچنین سایر بخش‌های ذیربط را ایجاد و در راستای پیاده‌سازی آن تلاش کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها