کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدیدترین جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی + جزئیات


کد خبر : ۴۸۳۲یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴:۰۵۱۴۹۱۶ بازدید

جدیدترین گزارش و جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در حالی با صدرنشینی دوباره مگان همراه شد که خودروهایی مانند نیسان تیانا و سوزوکی گرند ویتارا در این جدول جایی ندارند.
جدیدترین جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی + جزئیاتجدیدترین جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی + جزئیات

در این گزارش که به فروردین‌ماه امسال مربوط می‌شود و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آن را تهیه کرده، 17 خودرو سواری تولید داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و از این جمع، 14 مدل در گروه «خیلی خوب» و سه مدل نیز در دسته «خوب» جای دارند.

17 خودرو موردنظر در همان معیارهای قبلی؛ یعنی «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» مورد بررسی کیفی قرار گرفته و در این بین، مگان بهترین کیفیت را به‌دست آورده و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز لقب کم‌کیفیت‌ترین خودرو را به خود اختصاص داده است. 
موضوع عجیب در گزارش کیفی فروردین‌ماه، ممانعت سایپا از نمونه برداری برخی محصولاتش، توسط شرکت بازرسی است. بنابر اعلام شرکت بازرسی، خودروهای سایپا X131، سایپا X132 و تیبا به دلیل ممانعت از انجام نمونه برداری و ارزشیابی کیفی خودرو، از نظر عیوب ایمنی، مهم و اساسی و سطح کیفی خودرو، وضعیت نامعلومی دارند.سایپا در شرایطی اجازه بررسی کیفی این سه محصول خود را نداده که پیش از این تیراژ پایین و عدم تولید، سبب می‌شد برخی خودروها در لیست ارزشیابی کیفی قرار نگیرند. این اقدام سایپا در حالی است که گزارش کیفی ماهانه شرکت بازرسی، تنها معیار موجود برای بررسی کیفی خودروهای داخلی است و طبعا مردم برای اطلاع از سطح کیفی خودروها، به آمارهای مذکور مراجعه می‌کنند.

نبود سه محصول موردنظر سایپا در جدول کیفی، اما در کل اثر مثبتی روی میانگین کیفی خودروهای داخلی گذاشته، به‌نحوی‌که عدم ارائه آمار توليد جهت ارزشيابي محصولات، توسط دو شركت سايپا و سايپا كاشان، سبب کم شدن متوسط نمره منفی خودروهای داخلی شده است. در واقع به دليل خارج شدن سه مدل از محصولات سايپا و سايپا كاشان از جدول رده‌بندي كيفي، میانگین نمره منفی خودروها در بخش‌های عيوب فني و عملكردي، تزئينات و مونتاژ و بدنه، به ترتيب 3/9، 10 و 9/11 درصد بهبود را به خود می‌بیند.

پراید X131 و X132 توليدي سايپا در اسفندماه 92 در رده‌هاي پايين جدول رده‌بندي كيفي قرار گرفته بودند و حالا نبودشان به رشد میانگین کیفی خودروهای سواری کشور در فروردین‌ماه کمک کرده است. اما در بخش عيوب فني و عملكردي، خودروهاي MVM530 و سایپا X131 پارس‌خودرو و در بخش تزئينات و مونتاژ، خودروهاي پژو 405، MVM110 و MVM315 و در بخش بدنه هم خودروهاي سایپا X131 پارس‌خودرو و MVM110 بيشترين نمرات منفي را كسب کرده‌اند. 

در بخش رنگ نیز میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل 6/26 درصد تنزل یافته که بیشتر مربوط به افزايش نمره منفی خودروهای توليدي شركت مديران خودرو (تولید کننده محصولات ام‌وی‌ام) است. همچنین خودروهای لیفان X60، MVM110 و MVMX33 بيشترين نمرات منفي را در بخش رنگ به‌دست آورده‌اند. در حالت کلی نیز ميانگين نمره منفي خودروهاي سواري کشور در فروردین‌ماه و نسبت به اسفند سال گذشته، 7/5 درصد رشد و بهبود را به خود می‌بیند.در بین 17 خودرو تحت بررسی، پژو 206 بیشترین درصد بهبود را داشته و و ام‌وي‌ام مدل 315 نیز رکورددار نزول کیفی به‌شمار می‌رود. 

 صدرنشینی رنویی‌ها

اما به سراغ رده‌بندی کیفی خودروها در فروردین‌ماه برویم و ببینیم 17 خودرو تحت ارزیابی در چه جایگاهی قرار گرفته و نقاط ضعف و و قوت شان به کدام معیارها مربوط می‌شود. طبق گزارش اعلامی، رده‌های اول تا سوم جدول کیفی فروردین‌ماه به محصولات تولیدی رنو در ایران اختصاص دارد، به‌نحوی‌که مگان اول است و پارس‌تندر و تندر پارس‌خودرو نیز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.مگان در سه معیار بدنه، رنگ، تزئینات داخلی و خارجی نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. پارس‌تندر هم که پشت سر مگان قرار گرفته، دقیقا در همین معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین نمره منفی آن نیز با بدنه‌اش در ارتباط است. همچنین تندر-90 پارس‌خودرو نیز هرچند در سه معیار بدنه و رنگ و تزئینات، نمره منفی دارد، اما بیشترین آن مشترکا به رنگ و تزئینات مربوط می‌شود. 

تندر پارس‌خودرو برای دومین ماه متوالی است که همتای ایران خودرویی‌اش را در کنار خود نمی‌بیند و این موضوع احتمالا با کاهش تولید تندر-90 در ایران خودرو در ارتباط است. ایران خودرو اگرچه تندرش را در جدول کیفی فروردین‌ماه ندارد، اما سه محصولش توانسته‌اند رده‌های چهارم تا ششم جدول را به خود اختصاص دهند.

در این بین، پژو 206‌هاچ بک توانسته بهترین کیفیت را به‌دست بیاورد، هرچند فقط در سیستم موتور و نفوذ آب، نمره منفی ندارد. بیشترین نمره منفی پژو 206‌هاچ بک در بخش تجهیزات الکتریکی به‌دست آمده و این در شرایطی است که بالاترین نمره منفی مدل صندوق دار آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. 206 صندوقدار که رده پنجم جدول کیفی را داراست، به جز سیستم موتور و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به‌دست آورده است. رانا هم که یک رده پس از 206 صندوقدار قرار گرفته، فقط در نفوذ آب و ترمز نمره منفی ندارد و نقطه ضعف اصلی‌اش به رنگ آن مربوط می‌شود؛ در واقع رانا بالاترین نمره منفی خود را در معیار رنگ به‌دست آورده است. 

 بهترین چینی

جدول کیفی فروردین‌ماه اما شش خودرو چینی را نیز در خود جای داده و این در شرایطی است که «جک» (J5) توانسته حايز بهترین کیفیت شود و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز کمترین سطح کیفی را داراست. 
بر این اساس، جک که پس از رانا در رده هفتم جدول نشسته، به جز سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بخش بدنه مربوط می‌شود. لیفان X60 نیز که یک رده پس از جک قرار دارد، به جز سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در دیگر معیارها حائز نمره منفی شده است. لیفان اصلی‌ترین نقاط ضعف خود را در معیارهای بدنه و رنگ به خود می‌بیند.

به جز لیفان و جک که اوضاع کیفی نسبتا خوبی دارند، چهار چینی دیگر جدول نتوانسته‌اند نظر مثبت کارشناسان کیفی را تامین کنند و از همین رو در رده‌های انتهایی جدول رده‌بندی جای گرفته‌اند. در این بین، ام‌وی‌ام مدل 530 در رده سیزدهم قرار گرفته و به جز سیستم تعلیق و صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز به تجهیزات الکتریکی‌اش مربوط می‌شود.ام‌وی‌ام مدل 315 نیز که یک رده پس از مدل 530 قرار گرفته، فقط در سیستم تعلیق و نفوذ آب نمره منفی ندارد و نقطه ضعف اصلی‌اش در تزئینات داخلی و خارجی است. 

مدل شاسی بلند ام‌وی‌ام نیز که پانزدهمین عضو جدول کیفی فروردین‌ماه به‌شمار می‌رود، در چهار معیار سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی، نفوذ آب و صداهای غیر عادی نمره منفی به خود نمی‌بیند. این خودرو که X33 نام دارد، بیشترین نمره منفی‌اش را در تزئینات داخلی و خارجی به‌دست آورده است.

دیگر مدل MVM یعنی مدل 110 نیز که آخرین عضو جدول کیفی به حساب می‌آید، وضع مشابهی دارد، به‌نحوی‌که در همان معیارهای X33، نمره منفی به‌دست آورده و اتفاقا بیشترین آن نیز به بخش تزئینات مربوط می‌شود.از چینی‌ها بگذریم و به میانه‌های جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو 405‌ و سمند رده‌های نهم تا دوازدهم را به خود اختصاص داده‌اند. 

در این بین، پژو پارس تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را به‌دست آورده و در سه معیار تجهیزات الکتریکی، ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد. بیشترین امتیاز منفی‌ پارس نیز در بخش تزئینات داخلی و خارجی به‌دست آمده است. پژو 405 تولید تهران نیز که پشت سر پارس قرار دارد، در معیارهای سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد و نقطه ضعف اصلی‌اش به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. سمند نیز که یک رده بعد از 405 ایستاده، در ترمز و نفوذ آب هیچ عیبی ندارد و بیشترین نمره منفی‌اش با تزئینات در ارتباط است. 

همچنین پژو 405 تولید خراسان هم که دوازدهمین عضو جدول به حساب می‌آید، در تعلیق و تجهیزات الکتریکی و ترمز و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و نقطه ضعف اصلی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. اما هرچند سایپا اجازه بررسی کیفی سه محصول خود را نداده، اما جدول رده‌بندی فروردین‌ماه یک پراید به نام X131 را ميهمان خود می‌بیند، خودرویی که جایگاه یکی به آخر را در اختیار دارد. این خودرو فقط در بخش ترمز نمره منفی کسب نکرده و نقطه ضعف اصلی آن نیز به بدنه‌اش مربوط می‌شود. 




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها