کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودرو در هفته ای که گذشت + قیمت روز


کد خبر : ۴۷۹۴پنجشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸:۳۱۱۶۱۷۰ بازدید

بازار خودرو با باز شدن گره‌هاي مختلفي كه آن را بيش از پيش دچار آشفتگي كرده بود، طي هفته‌جاري راه کاهش قیمت در پيش گرفته است.

هرچند عرضه خودرو به بازار به دلايل مختلفي مانند شماره نشدن خودروهاي يورو2 و تك ايربگ توسط پليس، مشخص نبودن نرخ بيمه شخص ثالث و همچنين ماليات بر ارزش افزوده کاهش یافته بود، اما حالا با رفع يك‌به‌يك اين مشكلات فضاي بازارتا حدودی روی آرامش به خود دیده است. 

به گفته فعالان بازار با آغاز شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 از چهارشنبه هفته گذشته با پلاك93 و همچنين آغاز شماره‌گذاري خودروهاي تك‌ايربگ از ابتداي ماه جاري، قيمت‌ها در بازار خودرو از حالت افزايشي خارج شده‌اند و عرضه خودروسازان بازار را به تعادل نزديك كرده است.  آن‌طور كه از فعالان بازار شنيده مي‌شود عامل ديگري كه باعث شده است بازار آرامش بيشتري پيدا كند، روند افزایش کمک‌های دولتی به خودروسازان در جهت رشد تیراژ و همچنین احتمال حضور دوباره پژو در ايران‌خودرو است. در حال حاضر با توجه به دو اتفاق اخير كه به آن اشاره شد، برداشت‌هاي عمومي اين است كه قيمت خودرو به واسطه تزريق ارز دولتی و بازگشت پژو كه قطعا افزايش توليد را به همراه خواهد داشت، چندان رشد نخواهد كرد. اما نكته‌اي كه در بازار خودرو اين هفته جالب به‌نظر مي‌رسد اين است كه به گفته فعالان بازار با وجود ثبات قيمت‌ها، معاملات جان چنداني ندارند و نسبت به شرايطي كه قيمت‌ها روند صعودي داشتند حجم معاملات رشد پیدا نکرده است. فعالان بازار در تحليل رفتار مشتريان بازار مي‌گويند: زماني‌كه قيمت‌ها كمي کاهش می‌یابد يا ثبات در پيش مي‌گيرند، مشتريان در انتظار كاهش بيشتر قيمت‌ها دست از خريد مي‌كشند و بازار دچار نوعي ركود مي‌شود، اما زماني‌كه قيمت‌ها روند افزايشي پيدا مي‌كنند ناگهان همه به بازار هجوم مي‌آورند تا قبل از اينكه قيمت‌ها رشد بيشتري پيدا كنند خريد خود را انجام بدهند، همين رفتار نيز باعث رشد بيشتر قيمت‌ها مي‌شود. 

با تمام اين تفاسير به‌نظر مي‌رسد ركود، سرنوشت بازار در ماه‌هاي آينده باشد.این در حالی است که آغاز عرضه نزديك به 70 هزار خودرو يورو2 و تك ايربگ به بازار در كنار بيش از 50 هزار خودرو پيش‌فروش شده‌اي كه قرار است تا يك ماه آينده وارد بازار شوند، به خودي خود مي‌تواند باعث تعادل بازار خودرو و ثبات يا كاهش قيمت‌ها در حاشيه بازار شود. اما در كنار افزايش عرضه خودرو به بازار، موضوعي كه احتمال ركود خريد و فروش در بازار را زياد مي‌كند؛ شروع جام‌جهاني فوتبال و پس از آن آغاز ماه رمضان است. همزماني اين دو اتفاق از نگاه كارشناسان به اين معنا است كه مسافرت‌هاي تابستاني يك ماه از موعد مقرر هر سال عقب‌تر افتاده و طبعا معاملات نيز تحت‌تاثير اين تاخير، مانند سال‌هاي قبل پررنگ نخواهد بود.

به گفته فعالان بازار عرضه خودرو به بازار از سوي خودروسازان هم‌اكنون در بازار قابل مشاهده است. در كنار اظهارات فعالان بازار مي‌توان به گفته‌هاي خودروسازان مبني بر كاهش دو تا 2 و نيم ميليون توماني قيمت خودرو طي هفته آينده در كنار افزايش عرضه نيز اميدوار بود. در حال حاضر فاصله قيمتي دو تا 5 ميليون توماني بين كارخانه و بازار وجود دارد كه مشتريان بسياري را از خريد خودرو بازمي‌دارد. 
حال بايد ديد تمام اين اتفاق‌ها واقعا منجر به كاهش قيمت‌ها در بازار خواهد شد يا اينكه نهايتا قيمت خودرو روي ارقام فعلي كه حاصل هيجاني كاذب در بازار بوده است باقي مي‌ماند؟ 

 وارداتي‌ها در اوج

برخی نمایندگی ها در این هفته افزایش قیمت ناگهانی داشتند . نگاهي به قيمت خودروهاي وارداتي نشان مي‌دهد كه در خانواده هيونداي؛ سوناتا شرکتی در بازار با 6 ميليون تومان رشد نسبت به هفته گذشته به 156 ميليون تومان رسيده است. رشد قيمت اين خودرو در حالي است كه به عقيده فعالان بازار نزولي بودن نرخ ارز مي‌تواند بر متعادل نگاه داشتن قيمت خودرو اثرگذار باشد. آزرا ديگر مدل اين خانواده در بازار اين هفته 208 ميليون تومان قيمت داشته و سانتافه 2014 شرکتی نيز با 205 ميليون تومان قابل معامله است. ديگر شاسي‌بلندهاي اين خانواده؛ يعني IX55 و IX35 نيز به ترتيب روي 247 و 162 ميليون تومان باقي‌ مانده‌اند. مدل I30 سقف پاناروما اين خانواده كره‌اي در بازار اين هفته قيمتي برابر با 117 ميليون تومان داشته و ياريس هاچ‌بك شرکتی نيز 98 ميليون‌تومان ارزش‌گذاري شده است. 

نگاهي به قيمت‌ها در خانواده كيا نيز نشان‌دهنده اين است كه طي هفته‌جاري، قيمت‌ها در اين خانواده نيز ثبات داشته‌اند. اسپورتيج بعد از رشد قيمت 4 ميليون توماني كه در هفته قبل تجربه كرد، اين هفته روي 160 ميليون تومان ثابت ماند و كيا‌اپتيما نيز با يك ميليون تومان كاهش قيمت اين هفته به 156 ميليون تومان رسيد. تويوتا آریون نيز كه از ژاپني‌هاي موجود در بازار است اين هفته جهش قيمتي نداشته و روي 225 ميليون تومان باقي‌مانده است. ديگر مدل اين خانواده؛ يعني كرولا هم در حال‌حاضر 127 ميليون تومان قيمت دارد. 

 ادامه ثبات در خودروهاي داخلي 

خودروهاي داخلي كه طي چند هفته گذشته با چند جهش فاصله قيمت بين بازار و كارخانه را بيش از پيش افزايش داد، با ورود به اين هفته، دومين هفته کاهش قيمت‌ها را تجربه كردند. بر همين اساس به گفته فعالان بازار خودروهاي داخلي در معرض كاهش چشمگير قيمت‌ها هستند. 

آن‌طور كه فعالان بازار از قيمت خودروهاي داخلي مي‌گويند،206 تيپ 5 با فاصله قيمتي برابر با 4 ميليون تومان با كارخانه، در حال حاضر 38 ميليون و 900 هزار تومان قيمت دارد. مدل صندوق‌دار اين خودرو يعني V8 نيز 39.4 ميليون تومان در بازار قيمت‌گذاري مي‌شود. تندر پارس‌خودرو هم مانند هفته گذشته روي قيمت 41 ميليون و 500 هزار تومان باقي ماند و مدل ايران‌خودرويي آن نيز با قيمت 41 ميليون تومان در بازار اين هفته معامله شد. تندر دنده اتوماتيك هم كه توليد آن چند وقتي است آغاز شده، در بازار قيمتي برابر با 48 ميليون و 800 هزار تومان دارد. 

اما پژو405 كه فعالان بازار مي‌گويند با آغاز توليد خودروهاي يورو4، نمونه‌هاي يورو2 آن در بازار پيدا نمي‌شود هم در بازار اين هفته ثبات قيمت داشته است. به اين ترتيب 405 بنزيني روي 29.6 ميليون تومان باقي ماند و مدل دوگانه‌سوز آن نيز 32 ميليون و 700 هزار تومان قیمت دارد. پارس سال در مدل يورو2 خود 36 ميليون تمان قيمت دارد و يورو4 آن نيز روي 37 ميليون و 200‌ هزار تومان است. 

سمند ال.ايكس هم كه در حال حاضر با استاندارد آلايندگي يورو4 به بازار عرضه مي‌شود، قيمتي برابر با 29.6 ميليون تومان دارد. رانا عضو ديگري از خانواده خودروهاي ملي ايران‌خودرو نيز در مدل EL TU5 خود 33 ميليون و 400 هزار تومان قيمت دارد و مدل LX TU5 آن نيز 35 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد.  آن‌طور كه از خانواده پرايد خبر مي‌رسد اين محصول هم در بازار ثبات قيمت داشته است. پرايد 111 همچنان روي 21 ميليون و 700 هزار تومان باقي مانده است. مدل‌هاي 131 و 132 اين خانواده نيز به ترتيب روي 20 ميليون و 400 و 20 ميليون و 800 هزار تومان باقي مانده‌اند. خودرو تيبا SX نيز در بازار قيمتي برابر با 24 ميليون و 500 هزار تومان دارد كه نشان‌دهنده ثبات قيمت اين خودرو است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها