کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بورس، آماده صعود است


کد خبر : ۴۷۷۲چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰:۵۳۲۰۳۰ بازدید

سومين روز معاملاتي از سومين هفته ارديبهشت‌ماه با افت 138 واحدي شاخص كل بازار به پايان رسيد و موجب شد شاخص به رقم 77 هزار و 596 واحد برسد. بازار روز دوشنبه در ابتداي ساعت فعاليت ...

سومين روز معاملاتي از سومين هفته ارديبهشت‌ماه با افت 138 واحدي شاخص كل بازار به پايان رسيد و موجب شد شاخص به رقم 77 هزار و 596 واحد برسد. بازار روز دوشنبه در ابتداي ساعت فعاليت خود با رشد شاخص همراه شد اما پس از گذشت دقايقي روند معكوسي را در پيش گرفت و تا پايان ساعت معاملات به اين روند ادامه داد. 

براين اساس روز دوشنبه بورس تهران با ثبت زيان 0/18درصدي، زيان خود را از ابتداي هفته بر 0/2 درصد و از ابتداي سال به 1/8 درصد رسانده است. فعالان بازار در جريان معاملات روز دوشنبه به دادوستد بيش از 580 ميليون سهم به ارزش حدود 1842 ميليارد ريال پرداختند كه در نهايت افت شاخص را به دنبال داشت؛ به گونه‌اي كه نمادهاي مخابرات، بانك پاسارگاد، هلدينگ پارسيان و پالايش نفت بندرعباس، بيشترين تاثير را بر كاهش شاخص گذاشتند.در بازار ديروز ارزش معاملات با افزايش روزانه 18درصدي مواجه شد كه البته اين رقم در مقايسه با يك ماه گذشته شاهد افت 9درصدي بود.

در همين حال نمادهاي مپنا، ملي مس و تاپيكو تاثير مثبت بر شاخص داشتند اما اين تاثير به اندازه‌اي نبود كه بتواند روند شاخص را تغيير دهد. در ميان صنايع فعال در بازار صنعت خودرو همچنان پيشتاز بازار است. اخبار منتشر شده درخصوص شركت‌هاي فعال اين صنعت به تشكيل صف‌هاي خريد در اين گروه انجاميده است كه از آن جمله مي‌توان به خبر افزايش سرمايه پارس‌خودرو و اخبار مربوط به ورود دوباره پژو و همكاري با ايران‌خودرو اشاره كرد. پس از گروه خودرو گروه فلزات اساسي و مالي به عنوان پيشتازان بازار قرار دارند. در جريان معاملات يادشده نمادهاي فاذر، كاذر، تكشا، چترو و فباهنر بيشترين افزايش قيمت را تجربه كردند و بيشترين كاهش قيمت نيز نصيب نمادهاي ثاباد، دامين، تكمبا، قشرين و وپست شد.نماد پارس خودرو در معاملات روز دوشنبه بيشترين ميزان تقاضا را كه بيش از 51 ميليون سهم بود از آن خود كرد. پس از اين نماد نمادهاي دروز، خودرو، خساپا و دزهراوي بيشترين تقاضاي خريد را در بازار داشتند. 

در اين ميان نمادهاي پارس خودرو، سايپا، ايران خودرو و سرمايه‌گذاري رنا در مجموع تقاضاي خريد 106 ميليون سهمي را به ثبت رساندند. بيشترين عرضه‌ها نيز در نمادهاي غبهنوش، بنيرو، حكشتي، پشمچا و كبافق شكل گرفت. براساس آمارهاي منتشرشده بيشترين ارزش مبادلات در ميان نمادهاي بورسي به فخوز، خساپا، خودرو، بترانس و خپارس تعلق داشت و نمادهاي خساپا، خودرو، فخوز، خپارس و بصادر نيز به ترتيب بيشترين حجم معاملات بازار را دارا شدند.با وجود منفي بودن بيشتر نماگرهاي بازار، كارشناسان بازار همچنان اميدوارند بورس رشد خود را بار ديگر از سر بگيرد. اغلب آنها با توجه به شرايط جديد گروه‌هاي پتروشيمي، خودرو و بانكي كه سه گروه پيشرو بازار هستند، پيش‌‌بيني مي‌كنند فعاليت حقوقي‌ها در بازار افزايش يافته و بازار رشد ملايمي را آغاز كند.

 بازدهي 30 درصدي بورس تا پايان سال 

در اين بين اما كارشناسان همچنان نسبت به آينده بازار خوش‌بين هستند. به طور ميانگين بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان بازدهي بازار در سال جاري با شرايط كنوني حاكم بر مولفه‌هاي اقتصادي و سياسي، رقمي متناسب با نرخ تورم خواهد بود. به طور ميانگين ارقام پيش‌بيني شده براي بازدهي بازار در سال 93 حكايت از نرخ‌هاي 20 تا 30 درصدي دارد. كارشناسان معتقدند در صورتي كه بورس تهران از بازدهي منفي كنوني خود بعد از فصل مجامع خارج شود، انتظار مي‌رود به طور ميانگين در هر ماه بين 3 تا 4 درصد بازدهي به ثبت برساند كه اين امر از ثبات نسبي بازار حكايت دارد. اين در شرايطي است كه بازار از مولفه‌هاي حمايتي نظير تزريق نقدينگي و كاهش نرخ سود هم استفاده چنداني نكرده است. در اين رابطه يك فعال بازار سرمايه عوامل تاثير‌گذار در افت بورس را تشريح كرد و از بازدهي 30 درصدي بازار سرمايه تا پايان سال خبر داد. 

نصر‌الله برزني، مدير‌عامل شركت كارگزاري بانك اقتصاد نوين در گفت‌وگو با «ايسنا»، در خصوص علت بي‌تاثير بودن كاهش نرخ سود سپرده بانكي در بازار سرمايه گفت: در حال حاضر بيش از يك ماه است كه موضوع كاهش نرخ سود سپرده بانكي مطرح است، با اين حال اين اقدام تاثيري بر بازار نداشته است، چراكه اين تاثيرات از گذشته در بازار پيش‌خور شده  است. اين فعال بازار سرمايه با اشاره به اينكه افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نيز تاثير منفي خود را در بازار سرمايه گذاشته است، به علت اصلي افت بورس در ماه‌هاي اخير اشاره كرد و افزود: دليل اصلي كاهش قيمت‌ها، لايحه بودجه و پيشنهاد افزايش قيمت گاز و بهره مالكانه معادن بود كه از همان زمان ضربه و شوك اصلي را به بورس وارد كرد و انتظارات بدبينانه، قيمت‌ها را كاهش داد ولي زماني كه شركت‌هاي پتروشيمي و ساير شركت‌هاي متاثر، اعلام كردند كه اين تاثير معنادار نيست، اصلاحاتي صورت گرفت و قيمت‌ها افزايش پيدا كرد.  وي اظهار كرد: انتظار مي‌رفت قيمت حامل‌هاي انرژي بيش از اين مقدار افزايش يابد و در حال حاضر كه قيمت‌ها با شيب ملايم در حال افزايش است، اعتماد به بازار برگشته و ترس از بازار كاهش يافته است. 

 مدير‌عامل اين شركت كارگزاري با بيان اينكه اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نيز روي انتظارات بدبينانه تاثير منفي گذاشته بود، در پاسخ به اين سوال كه در 10 ماه آينده چه تصويري از آينده بازار ترسيم مي‌شود، گفت: انتظارات خوش‌بينانه از تصميمات و سياست‌هاي اقتصادي دولت و اعتماد‌سازي كه دولت در خصوص سياست‌هاي خارجي از خود نشان داده است، عوامل بسيار مثبتي از آينده بازار است زيرا بزرگ‌ترين مشكل ما در بازار سرمايه فشارهاي اقتصادي و تحريم‌هاي سنگين بود كه اعمال شده و در حال حاضر كه فصل جديد در روابط بين‌الملل آغاز شده است، مي‌تواند به خوش‌بيني‌ها دامن بزند. 

 وي اضافه كرد: اگر نتيجه مذاكرات به خوبي تمام شود، بخش ديگري از تحريم‌ها كاهش مي‌يابد كه در اين راستا سرمايه‌گذاران خارجي وارد كشور شده و با سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گاز، نفت و پتروشيمي درآمد ارزي دولت بيشتر مي‌شود زيرا موتور اقتصاد ارز حاصل از صادرات است. وي عنوان كرد: عامل ديگري كه مي‌تواند در رشد بورس تاثير‌گذار باشد، افزايش درآمد شركت‌هاي پتروشيمي است، زيرا ظاهرا دولت به شركت‌هاي پتروشيمي اجازه داده است كه درآمد حاصل از صادرات را به قيمت بازار آزاد بفروشند كه اين مابه التفاوت مي‌تواند در مقاطعي تا 20 درصد پيش‌بيني سود شركت‌ها را افزايش دهد لذا تصويري كه از آينده بازار مي‌توان ترسيم كرد رونق و افزايش حجم معاملات است كه در اين شرايط موسسات حقوقي بزرگ وارد بازار شده و درآمد شركت‌ها اضافه مي‌شود. 

وي ادامه داد: در اين شرايط افراد حقيقي وارد بورس شده و حجم معاملات افزايش مي‌يابد و به علت افزايش تقاضا قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند بنابراين شاخص بورس رشد معقولي را تجربه خواهد كرد.  اين فعال بازار سرمايه در‌خصوص رشد شاخص و ميزان بازدهي بورس در سال جاري گفت: قطعا شاخص بورس رشد ملايمي را تجربه كرده و از ارقام سال گذشته نيز بيشتر مي‌شود ولي به هيچ عنوان بازدهي 100 درصدي سال گذشته به‌دست نمي‌آيد ولي بازدهي بورس در سال جاري قطعا از 30 درصد بيشتر مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه در سال جاري رونق به بورس برمي‌گردد، تصريح كرد: سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي زماني‌كه مطمئن شوند كه اعتماد و احساس امنيت را به دست مي‌آورند قطعا وارد عمل شده و نسبت به خريداري سهام شركت‌ها اقدام مي‌كنند.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها