کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آماده باش بورس براي صعود مجدد


کد خبر : ۴۷۱۳شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷:۴۴۲۲۵۲ بازدید

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با به نمايش گذاشتن ثبات نسبي و نوسان اندك شاخص در اكثر روزها اميدواري‌ها را به شكل‌گيري كف محكم شاخص بعد از سه ماه افت افزايش داده است.

در هفته گذشته شاخص در نهايت 53/0درصد معادل 412 واحد افت كرد كه اين مساله در كنار نوسان‌هاي اندك در محدوده صد واحدي اميدوار‌كننده بود. جايگزيني نوسان به جاي روند منفي نيز در هفته گذشته در بازار چشمگير بود. بر اين اساس بايد گفت ورود اكثر سهم‌ها به كانال‌هاي قيمتي پايين و نزديكي به كف و نوسان مداوم در آنها نشانه‌اي از پايان روند منفي بازار تلقي مي‌شود.  از ديدگاه كارشناسان، بازار سهام پس از هر دوره رشد يا نزول در يك دوره زماني، شرايط متعادل و استراحت قيمتي را تجربه مي‌كند. اين دوره تعادل عموما تشكيل‌دهنده روند آتي بازار است، چرا كه فروشندگان يا خريداران در اين دوران براي تعيين جريان آتي بازار به زور‌آزمايي مي‌پردازند. 

در اين شرايط اما آنچه در هفته گذشته مورد توجه بود كاهش سطح فروشندگان در بازار و حفظ كف‌هاي قيمتي بود. از ديدگاه كارشناسان فعاليت مناسب صندوق توسعه بازار سرمايه كه نقش مناسبي در ثبات نمادهاي عمده داشته است در كنار قرار‌گيري بازار در فصل مجامع كه تقسيم سود نقدي را به ارزندگي سهام بازار افزوده به علاوه كنترل و نظارت بر سود بانكي از جمله دلايل عقب نشيني فروشندگان و تثبيت بازار سرمايه محسوب مي‌شود. 

اين وضعيت موجب خواهد شد تا در صورت عدم رخداد مساله‌اي ناگهاني و هماهنگي بيشتر ميان فعالان حقوقي، بازار در حالت آماده‌باش براي رشد باشد.  از اين نظر هر چند فروش‌هاي برخي حقوقي‌هاي بازار در هفته گذشته از جمله فروش‌هاي صندوق بيمه اجتماعي عشاير و روستاييان و ديگر حقوقي‌ها كه در برخي از ارزنده‌ترين نمادهاي بازار صورت مي‌گيرد موجب ترديدهايي در بازار شده است، اما كارشناسان اميدوارند با حمايت صريح معاون اول رئيس‌جمهوري و همچنين حمايت مداوم وزير اقتصاد وضعيت بازار سرمايه در حالتي باثبات باقي بماند. در اين بين در آخرين اظهار‌نظر، وزير اقتصاد روز پنجشنبه اظهار كرد: با سياست‌هاي دولت كه براي فعالان بازار سرمايه بيان كرده‌ايم، هم‌اكنون با اميدواري بيشتري كارها در بازار سرمايه ادامه دارد و شاخص بورس به ۷۸ هزار واحد رسيده است و همچنان بايد نرخ بازدهي سرمايه در بورس بيشتر شود. 

طيب‌نيا افزود: دولت مساعدت زيادي براي صنايع خودروسازي انجام داده زيرا صنعت خودرو نقش زيادي در توليد و اشتغال دارد؛ به طوري كه توسعه اين صنعت، رشد اقتصادي و كاهش بيكاري را به همراه خواهد داشت. وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: انتظار داريم با توجه به اختصاص ارز مبادله‌اي به صنايع خودرو و تسهيلات ديگر، قيمت خودرو به وضع مناسب برسد.در همين حال در درون بازار سرمايه همچنان نگاه‌ها به سوي گزار‌ش‌هاي 12ماهه و همچنين برآورد از گزار‌ش‌هاي سه ماهه نخست امسال است؛ به ويژه آنكه به جز برخي از گروه‌هاي سهام كه هنوز نتوانسته‌اند افزايش نرخي را دريافت كنند اكثر شركت‌ها در سه ماهه مي‌توانند گزار‌ش‌هاي مناسبي را راهي بورس كنند كه همين امر نيز بر بازار تاثير خوبي خواهد داشت. 

تلاش براي عرضه برخي از شركت‌هاي جديد در بازار سرمايه نيز در كنار ثبات نسبي عامل ديگري است كه در روزهاي آينده بخشي از نقدينگي «پارك» شده در بازار را به صحنه فعاليت مستمر باز خواهند گرداند. در همين حال در تحولات سياسي مذاكرات نيويورك براي تنظيم سند نهايي يك گام به جلو توصيف شده است؛ هر‌چند تلاش براي حل مسائل موجود ادامه دارد اما برگزاري نشست در نيويورك و سخنان رئيس‌جمهوري در هفته گذشته نشان از عزم جدي تهران براي پايان‌دهي به موضوع هسته‌اي دارد. در تحولات اقتصادي تثبيت نسبي قيمت دلار در مرز 33هزار ريال براي شركت‌هاي صادر‌كننده خبر مناسبي تلقي مي‌شود. با توجه به وضعيت مناسب رخ داده در بازار ارز ميزان صادرات كشور نيز در حال رشد است، به طوري كه طي فروردين‌ماه صادرات با رشد 10درصدي مواجه بود. 

در همين حال دولت در انتهاي هفته گذشته با تصويب نظام نامه تخفيف خوراك پتروشيمي‌ها توجه ويژه خود به اين صنعت را نشان داد. در تحولات اقتصادي ديگر هفته گذشته روند كاهش نرخ بهره هر‌چند كند در نظام بانكي آغاز شد. اين  امر البته با استقبال سرمايه‌گذاران مواجه نشده است. كاهش تورم و انتظار براي تثبيت آن در زير مرز 20 درصد موجب كاهش سود بانكي خواهد شد. 

در بازارهاي جهاني در هفته گذشته همچنان نگاه‌ها به آمار اقتصادي و تحولات در حوزه اوكراين بود كه همين امر نيز به حفظ بهاي مواد خام در بازار جهاني به ويژه نفت كمك كرد. در بازار جهاني بهاي مس هفته گذشته به 6هزار و 688دلار در هر تن رسيد. بهاي سه فلز آلومينيوم، روي و سرب نيز به ترتيب يك هزار و 728دلار، دوهزار و 49دلار و دو هزار و 82دلار رقم خورده است. در بورس كالا و انرژي نيز روند قيمت‌ها همچنان به دليل رونق بهاري فعاليت‌ها و همچنين رشد دلار مثبت است.

بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل بود كه در آن شاخص براي سومين روز پياپي در محدوده كمتر از صد واحد نوسان كرد. شاخص روز چهارشنبه نوساني 35واحدي داشت. در بازار چهارشنبه در مهم‌ترين اتفاق معامله بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس به عنوان يكي از بزرگ‌ترين معاملات سهام بورس قطعي شد تا صندوق كاركنان نفت و تاپيكو مشتركا تملك اين بلوك 10 هزار ميلياردي را شاهد باشد. در همين شرايط نماد تاپيكو براي اعلام تاثير خريد 5 /8 درصدي سهام هلدينگ خليج فارس متوقف شد تا بازار شاهد تاثير اين خريد باشد. تاپيكو به زودي همچنين شاهد سررسيد شدن اوراق تبعي شركت خواهد بود. روز چهارشنبه گروه خودرويي همچنان با معاملات پر حجمي همراه بود كه اوج آن معاملات نزديك به 95ميليون سهمي نماد سايپا بود.

نمادهاي ايران خودرو با 74ميليون سهم، خپارس با 22ميليون و گروه بهمن با 21ميليون سهم پر‌معامله‌ترين‌هاي روز چهارشنبه در گروه خودرويي بودند. انتشار برخي اخبار مثبت از جمله ارائه‌ ارز مبادلاتي به شركت‌هاي خودرويي كه البته تاثير آن از سوي اكثر خودرو سازان رد شده است در كنار رشد آمار توليدات موجب شده است تا در شرايطي كه شركت‌هاي خودرويي ماه‌ها است گزار‌ش‌هاي اساسي و حسابرسي شده يا تلفيقي منتشر نكرده‌اند وضعيت پيچيده‌اي در گروه خودرويي به وجود آيد كه همين امر نيز برخورد سنگين عرضه و تقاضا را ايجاد كرده است. شركت‌هاي خودرويي پس از شرايط دشوار سال 92 اينك البته وضعيت بهتري را با گشايش‌هاي سياسي احساس مي‌كنند. در اين گروه «خكاوه» با انتشار اطلاعيه شفاف‌سازي بر عدم تغيير در بودجه پيش‌بيني شده سال مالي جاري از اين محل، تاكيد كرد، براساس اين گزارش، بهاي تمام شده سال مالي جاري و گشايش اعتبارات اسنادي سال مالي مذكور با ارز مبادله‌اي پيش‌بيني شده و مصوبه اخير تغييري بر درآمد «خكاوه» نخواهد داشت. در گروه معدني، گل‌گهر بحث افزايش سرمايه شركت مراحل پاياني خود را مي‌گذراند. گل‌گهر قصد دارد20 درصد از محل سود انباشته و 80 درصد از محل مطالبات و آورده نقدي، سرمايه خود را براي اجراي گندله‌سازي شماره 2 افزايش دهد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل بود كه در آن شاخص با رشد 35واحدي به مرز 77هزار و 752واحد رسيد. ارزش معاملات نيز با توجه به قطعي شدن معامله بلوك 17درصدي فارس توانست به مرز 10 هزار ميليارد تومان برسد. با اين كارنامه در كل هفته شاخص با 413واحد كاهش همراه شد و زيان كل بازار سرمايه در سال 93 را به 6 /1 درصد رساند. شمار خريداران نيز در هفته گذشته با رشد 9درصدي به 156هزار و 361نفر رسيد.




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها