کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هنوز قبض های گران شده گاز به دست مردم نرسیده است


کد خبر : ۴۶۸۰چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶:۴۶۲۰۰۱ بازدید

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت گاز ایران گفت: هنوز قبوض گران شده گاز به دست مردم نرسیده، چطور مردم می گویند قیمت گاز افزایش یافته است. چرا که قبوض فعلی برای مصرف زمستان مردم بوده و این قبوض ...

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت گاز ایران گفت: هنوز قبوض گران شده گاز به دست مردم نرسیده، چطور مردم می گویند قیمت گاز افزایش یافته است. چرا که قبوض فعلی برای مصرف زمستان مردم بوده و این قبوض به صورت پلکانی افزایش داشته است.

حمیدرضا عراقی در نشستی خبری اظهار کرد: ایران به عنوان بزرگترین مخزن گاز دنیا بدترین مصرف کننده گاز است چرا که ما در سال‌های اخیر ارزش ذاتی گاز را نمی دانیم.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی شرکت گاز کمک به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف و تولید بیشتر است.

عراقی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 15 هزار روستا در کشور گازرسانی شده‌اند و تصمیم داریم همزمان در سال 93 و 94 به ازای مصرف گاز در مصارف خانگی و صنعتی با کمک سازمان بهینه سازی بتوانیم صرفه جویی در مصرف گاز را اجرایی کنیم و همزمان بتوانیم گاز تولیدی را صادر و در کشور گاز تولیدی تزریق کنیم.

مدیر عامل شرکت گاز ایران با اشاره به این‌که برنامه شرکت ملی گاز تزریق گاز برای مصرف و خوراک و همچنین تزریق برای وضعیت بحران کشور است گفت: باید به تولید گاز پایدار و تامین گاز دسترسی پیدا کنیم.

قطع آب و برق داشتیم؛ گاز نه!

وی افزود: در صورت پایان کار پارس جنوبی تولید گاز نیز به ازای 70 تا 80 میلیون متر مکعب برای هر دو فاز یعنی یک خط لوله 56 اینچی از عسلویه تا شمال اجرایی می‌شود که برای اجرای هر خط دو تا چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سه سال آینده لازم داریم.

عراقی با بیان این‌که باید نگاه تولید به آینده باشد گفت: در چند سال گذشته نه تنها پارس جنوبی نتوانست به صورت کامل فعالیت کند بلکه ساخت خطوط لوله هم فعالیت چندان خوبی نداشت.

مدیر عامل شرکت گاز ایران افزود: 80 درصد اجرای خط لوله فاینانس است که در چند سال گذشته اجرایی نشد. به گونه‌ای که خط شش بدون اجرا باقی ماند و خط هفت نیز متوقف شد همچنین 200 کیلومتر از خط 9 اجرا نشد.

عراقی با بیان این‌که باید در سال‌های گذشته بیشتر این خط لوله‌ها آغاز و اجرایی می‌شد گفت: در حال حاضر مجبور هستیم همین وضعیت را ادامه دهیم.

به گفته وی، باید بتوانیم با سرعت یافتن تولید تا پایان سال حداقل 20 تا 25 میلیون متر مکعب در روز ذخیره سازی گاز داشته باشیم و در مقابل تا پایان سال بتوانیم بهینه سازی مناسبی انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت گاز ایران تاکید کرد: سال 92 سال سختی برای گاز کشور بود چرا که بالانس گاز در این سال بسیار زیاد بود اما توانستیم با مدیریت مصرف به همه مردم گاز برسانیم.

عراقی با بیان این‌که در برخی مواقع در زمستان سال گذشته قطعی آب و برق به وجود آمد گفت:‌ اما قطعی گاز در کشور نداشتیم و توانستیم سرما را در این سال رد کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد:‌ در دوره قبل که مشکلاتی برای هزینه‌های گاز ایجاد شد پول گاز تضمین شده بود اما بیش از ظرفیت بود.

عراقی با اشاره به بدهی دو هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است نه تنها تا پایان سال هیچ بدهکاری به پیمانکاران نخواهیم داشت بلکه از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران نیز درخواست حضور می‌شود.

وی همچنین درباره طلب شرکت گاز از وزارت نیرو گفت: از وزارت نیرو هیچ طلبی نداریم و تمام این طلب را بر مبنای خزانه تسویه کردیم و خزانه نیز با وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیر عامل شرکت گاز ایران در ادامه با اشاره به گم شدن هشت میلیون متر مکعب گاز در سال گذشته گفت: این که در مصرف گاز اندکی گاز محاسبه نشود دلیلی بر گم شدن گاز نیست بلکه این میزان در شبکه لحاظ شده است اما به دلیل وجود برخی علمک‌های خراب یا برخی سودجویی‌ها از مصرف گاز در این میان ایجاد می‌شود اما شبکه‌ای ایجاد شد تا میزان مصرف گاز در تمام کشور بررسی شود.

عراقی با بیان این‌که سیستمی با نام اسکادا تبیین شده است تا میزان مصرف 17 هزار مشترک گاز را کنترل و مانیتورینگ کند گفت:‌برخی کنتورهای گاز در کشور خراب هستند بنابراین این آمار طبیعی است.

مدیر عامل شرکت گاز ایران با اشاره به آخرین وضعیت پالایشگاه بیدبلند 2 که از تصمیمات دولت قبل بر مبنای اصل 44 بود، گفت: متاسفانه در فعالیت این پالایشگاه به خوبی عمل نشد و بانک صادرات که 80 درصد این پالایشگاه مربوط به آن بود در مدیریت جدید ادامه فعالیت را نپذیرفت بنابراین جلساتی با حضور وزیر نفت برای ادامه کار صورت گرفت و همچنین به دنبال راه حل قانونی به سرانجام رسیدن وضعیت این پالایشگاه هستیم.

مصرف، تولید و واردات گاز در سال گذشته چه میزان بود

عراقی در ادامه با اشاره به میزان تولید گاز در سال گذشته گفت: به طور کلی در سال گذشته 145 میلیارد متر مکعب گاز در داخل کشور تولید شده است.

وی افزود: از این میزان 9 میلیارد متر مکعب مربوط به صادرات و شش میلیارد متر مکعب مربوط به واردات گاز از ترکمنستان بوده است.

مدیر عامل شرکت گاز ایران افزود:‌ به طور کلی سیاست کشور بر این است که به دلیل موقعیت سوق الجیشی کشور هر چه بتوانیم از هر کشوری گاز وارد کنیم به همان میزان می توانیم صادرات گاز داشته باشیم و به عنوان هاب تجاری مطرح شویم.

عراقی با بیان این‌که واردات گاز بستگی به سیاست کشور و استاندارد تجاری دارد گفت: نسبت به تعهد ترکیه عمل کردیم و نسبت به قرارداد ترکمنستان نیز پایبند هستیم.وی با اشاره به این‌که در مصوبه هیات وزیران قیمت خوراک پتروشیمی‌ها 13 سنت عنوان شد گفت: در هیات دولت گفته شد خوراک پتروشیمی‌ها 13 سنت باشد چرا که بخشی از آن مربوط به خوراک و مصرف و بخشی مربوط به مصرف عمومی است که در این میان هیات دولت این میزان را به 265 تومان یعنی معادل 10 سنت اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت گاز ایران تاکید کرد:‌ اگر خوراک پتروشیمی‌ها 13 سنت باشد سوخت نیز با قیمت ارزان‌تر داده می‌شود اما این که دولت می گوید این خوراک قابل تفکیک نیست موافق هستم.

عراقی با اشاره به تزریق گاز برای ذخیره سازی برای آینده گفت: در حال حاضر دو روش تحت الارضی و سطح الارضی در نظر گرفته شده است.

وی افزود:‌ برای روش سطح الارضی استفاده از ذخیره سازی میلی ال.ان.جی در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که هشت ماه گاز تولید می‌شود و برای چهار ماه زمستان ذخیره سازی می شود.مدیر عامل شرکت گاز ایران در ادامه دیگر روش ذخیره سازی تولید گاز از نفت را عنوان کرد و گفت: همچون روش قبلی هشت ماه از سال تزریق گاز صورت می گیرد و چهار ماه دیگر برداشت می‌شود.

عراقی تاکید کرد: در حال حاضر تاسیسات سراجه قم و شوریجه مشهد در حال ذخیره سازی گاز هستند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ذخیره سازی گاز صورت می گیرد گفت:‌ تاکنون توانستیم 15 تا 20 میلیون متر مکعب گاز ذخیره کنیم.

مدیر عامل شرکت گاز ایران افزود:‌ هر قدر بتوان تولید گاز کشور را بیشتر کرد و مصرف را کاهش داد منافع ملی کشور بیشتر می شود و هدف از افزایش تولید توسط پارس جنوبی همین است تا بتوان توسط نفت از گاز نیز بهره برداری کرد.

عراقی گفت:‌در حالی که قول داده شده تا فازهای 12، 15، 16 ، 17 و 18 پارس جنوبی امسال به بهره برداری برسد 80 میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز کشور افزوده می شود.

وی با اشاره به گفته‌های وزیر نفت مبنی بر افزایش 700 تا 800 میلیون متر مکعبی صرفه جویی گاز گفت:‌امیدواریم صرفه جویی این بخش به صنایع پتروشیمی افزوده شود.

مدیر عامل شرکت گاز ایران با اشاره به واگذاری بخشی از شرکت ملی گاز گفت: در جهت واگذاری این شرکت حرکت کردیم اما نمی خواهیم انحصار در این وضعیت بوجود آید.عراقی اظهار کرد:‌ هر چقدر بتوان با کشورهایی همچون ترکمنستان فعالیت واردات گاز انجام دهیم موفق تر خواهیم بود این بدین معنی نیست که چون ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز است نباید گازی وارد و یا تزریق کند.

وی افزود: ذخیره سازی گاز ایران با ترکمنستان ادامه دارد چرا که رابطه ایران با ترکمنستان رابطه تجاری است نه رابطه اضطراری.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها