کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتقاد شدید استاد دانشگاه از رئیس جمهور


کد خبر : ۴۶۴۱۱چهارشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۱۴۱۴۰۸ بازدید

ابراهیم فیاض می‌گوید: «دولت روحانی خودش را باخته و ورشکسته و افسرده است. هرچه زودتر استعفا بدهد، به نفع امنیت کشور و به نفع مردم ...

وب سایت مثلث آنلاین: ابراهیم فیاض می‌گوید: «دولت روحانی خودش را باخته و ورشکسته و افسرده است. هرچه زودتر استعفا بدهد، به نفع امنیت کشور و به نفع مردم است.» این استاد دانشگاه می‌گوید: «روحانی به ۱۴۰۰ نمی‌رسد مگر آنکه دولت خود را منحل اعلام کند و دوباره تیم و اعضای جدید برای مناصب مختلف انتخاب کند.»

* وقتی اعلام شد آقای روحانی می‌خواهد از طریق رسانه ملی با مردم صحبت کند، همه فکر کردند صحبت‌های او متفاوت از گذشته خواهد بود اما این طور نشد. در این میان برخی‌ها همه تقصیرها را به گردن رشیدپور انداختند در صورتی که آقای روحانی حرفی برای گفتن نداشت. شما این تحلیل را قبول دارید؟

روحانی تمام شده و الان عملا ‌پایان روحانی در عرصه دولتداری اعلام شده است چون امید روحانی رفته، وقتی دولتی بنای خود را در الگوگیری از مدل نوسازی غربی محور، می‌گذارد حتما ورشکسته می‌شود. این را ما نمی‌خواستیم تا الان بفهمیم. ملت ما اگر انقلاب کرد، برای بازگشت به هویت و ساختار ایرانی بود. اقتصاد غربی را قبول نداشت. مبنای اقتصاد کشور زمان شاه همین بود، در بسیاری از مسائل، بالاترش را تجربه کردیم، ‌کاش اقتصاد صنعتی بود اما اقتصاد ما به‌شدت تجاری شده، یعنی به‌شدت واردات دارد انجام می‌شود که حتی دوره شاه ما این‌قدر واردات نداشتیم.

*اگر تمام‌ تریبون‌هایی که الان منتقد دولت هستند در اختیار آقای روحانی قرار بگیرند، فرقی به حال‌ دولت می‌کند؟

نه، دولت خودش را باخته و ورشکسته و افسرده است. هرچه زودتر استعفا بدهد، به نفع امنیت کشور و به نفع مردم است و آبروی خودش هم حفظ می‌شود. از یکشنبه تا الان من باید قم می‌رفتم، هر بار که خواستم بروم، راه بسته بود، نتوانستم بروم. نکته جالب و خنده‌دار اینکه لاین تهران-قم پر از برف بود ولی لاین قم به تهران باز بود. به نظرتان چرا اینطوری است؟ یعنی فلش به طرف تهران است. دیگر اهمیت ندارد کسانی هم هستند که می‌خواهند به قم و شهرستان‌های دیگر بروند‌. این‌ها به‌شدت پایتخت‌نشین و مسخ‌ پایتخت هستند‌.

*به نظر شما آقای روحانی به سال ۱۴۰۰ می‌رسد؟

نه، نمی‌رسد. رهبری در قصه همین برف سکوت کردند، یعنی سخنرانی بعد از بارش برف داشتند اما راجع به خارجی‌ها، عدالت‌طلبی و کشت و کشتار مردم مسلمان سخن گفتند. یعنی رهبری الان دیگر از این دولت کاملا ناامید شده‌ا‌ند. الان مهمترین کار تعریف گفتمان جایگزین است.

* ‌با چه سازوکاری آقای روحانی می‌خواهد کنار برود‌، خودش استعفا می‌دهد یا از طریق کانال دستگاه قضایی یا مجلس این اتفاق می‌افتد؟ چون مکانیزم کنار رفتن رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی یکی از این سه کانال است.

اگر مثل قضیه بنی‌صدر کشور مشکل امنیتی پیدا کند مجلس یا قوه قضائیه وارد می‌شود. برای آنکه کار به آنجا نکشد معتقدم روحانی باید وزرای اصلی‌اش را عوض کند. زمانی مایلی‌کهن سرمربی تیم‌ملی بود، تیم را عقلانی بار آورده بود اما دوره‌ای دچار مشکل شد ویرا مربی برزیلی را آوردند تیم رفت جام‌جهانی. بعد از این اتفاق دیگر او را نگه نداشتند. الان هم ‌باید سیستم را عوض کنند.

یعنی یا آقای روحانی باید ترکیب دولتش را تغییر معنی‌دار دهد یا اینکه استعفا کند؟

بله، خیلی‌ از وزرایی که الان دیگر وامانده‌اند مثل وزیر راه را عوض کند تا کابینه جوان شود. ثانیا روحانی وزرا را آزاد بگذارد، یعنی خودش واقعا استراحت و به‌طور سمبولیک در هیات دولت شرکت کند. الان شما نگاه کنید؛ یعنی بحرانی که معاون اول رئیس‌جمهور دارد در قصه زلزله کرمانشاه چه کار کرد؟ آنجا خانه‌های مسکن مهر خراب نشده‌اند، فقط دیواره‌هایشان ریختند، حتی بعضی‌ها دیوارهایشان هم نریخته‌اند، مثل مسکن مهر آموزش و پرورش و فقط بعضی‌ دیوارها ترک خورده بودند. ‌او به جای اینکه آرام‌سازی کند، اغتشاش درست کند. معاون اول این‌طوری به کار دولت نمی‌خورد. معاون اول روحانی باید یک آدم اجرایی، عملیاتی و جوان باشد؛ آقای جهانگیری اهلش نیست. وقتی مردم در برف مانده‌اند، پروازها مختل شد، خودش هم نتوانست از شیراز به تهران بیاید.

*به نظر شما آقای روحانی بعد از ریاست‌جمهوری چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ می‌رود خانه و استراحت می‌کند؟

اگر این باشد که خیلی عاقل است یعنی یک سیاستمدار ورشکسته، عادی هم است. دیگر هفتاد و خرده‌ای سالش است، بعد از ریاست‌جمهوری می‌خواهد چه کار کند؟ یعنی واقعا چه حالی دارد؟ پس بهتر است تازه مسالمت‌آ‌میز کنار برود، اما اگر بخواهد شلوغ‌بازی کند تکلیفش روشن است. اما اگر بخواهد دموکراسی را بپذیرد، باید به حرف مردم توجه کند. آن شب مصاحبه تلویزیونی ۸۰ درصد مردم ناراضی بودند. یعنی الان روحانی باید استعفا دهد و بگوید ما شکست خوردیم. در برجام شکست خوردیم. در واقع نجات برجام همین است. از آثار برجام که دارد کمر روحانی را می‌شکند این است که هر کس دارد توجیه می‌کند. این فایده‌ای ندارد. یعنی او گفت که ما سر سفره مردم می‌خواهیم برجام بیاوریم، برعکس شد و زمان‌های تاریخی و زمان‌های سیاسی را از دست داد. روحانی الان کلا سیاستمدار نیست. سیاستمدار واقعیت‌ها و تئوری‌ها را در نظر می‌گیرد. معتقدم دولت روحانی یک تئوریسین بود، نه یک سیاستمدار واقعی؛ سیاستمدار واقعی مفهوم قدرت، اقتدار، سیاست و روابط بین‌الملل را می‌فهمد و بعد تصمیم‌گیری می‌کند.
به نظرم این اتفاق هر چقدر دیرتر شود، اوضاع بحرانی‌تر می‌شود و ما به شورش‌ها نزدیک‌تر می‌شویم. هر چقدر زمان را از دست بدهیم، این مردم را به‌شدت ناراحت می‌کند اما اگر آقای روحانی استعفا دهد، یعنی دولت آرام عوض شود، یکی از موفقیت‌های سیاست در ایران رخ داده است یا اینکه بگوید این دولت منحل است و از نو می‌خواهم انتخاب کنم. این نکته بسیار مهمی ‌است، اگر دولت‌های در سایه تشکیل شوند در کشور بحران ایجاد می‌کنند چون مردم احساس نامحرمیت می‌کنند، یعنی واقعا احساس معنویت نمی‌کنند، آن موقع دوباره آدم‌های تحصیلکرده و قشر متوسط در ایران مساله ایجاد می‌کنند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها