کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حذف قریب الوقوع دلار در مبادلات ایران - روسیه


کد خبر : ۴۶۳۵۹سه شنبه، ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۱۹۱۲۱۸ بازدید

به اذعان لوان ژاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، مسکو و تهران در حال ادامه مذاکرات در مورد استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری ...

آرمان- به اذعان لوان ژاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، مسکو و تهران در حال ادامه مذاکرات در مورد استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری خود هستند. به گزارش آرمان به‌نقل از Russia Today، سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران گفته است که تاکنون «بانک‌های مرکزی» روسیه و ایران چندین بار در مورد حذف دلار در مبادلات فی‌مابین با یکدیگر مذاکره داشته‌اند.

در ادامه او افزوده است که « اگر بتوانیم تصمیمات نهایی را اتخاذ کنیم امیدواریم در سال ۲۰۱۸ به پیشرفت‌هایی دست یابیم و از شرایط مناسب (توافق شده) استفاده نماییم.» لازم به ذکر است که سال گذشته در جریان سفر دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به مسکو، ایران و روسیه در مورد ثبات بخشی به بازار جهانی انرژی و حصول توسعه پایدار اقتصادی به توافقاتی دست یافته و مقرر داشتند که در رابطه با استفاده از ارز ملی در مبادلات (تجاری) به همکاری‌های خود ادامه دهند. افزون بر این، این دو کشور در مورد همکاری‌های بین بانکی و افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری بحث و تبادل نظر انجام داده‌اند.

علاوه بر آن، روحانی و پوتین در رابطه با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین ایران و «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. در این مورد رئیس‌جمهور ایران اذعان کرده است که ایجاد این منطقه آزاد تجاری می‌تواند فضای تجاری را به شکل چشم‌گیری بهبود بخشیده و «شرایط جدیدی» را در تجارت منطقه‌ای ایجاد کند. لازم به ذکر است که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را کشور‌های روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان تشکیل می‌دهند. در پایان باید اشاره کرد که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ مقام معظم رهبری در دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرده بودند که بهترین راه برای در هم کوبیدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه تلاش‌های مشترک (این دو کشور) برای حذف استفاده از دلار آمریکا و جایگزین کردن آن با ارز ملی در مبادلات تجاری دو‌جانبه یا چند‌جانبه است و این اقدام می‌تواند «آمریکایی‌ها را منزوی کند.»

یک کارشناس ارزی در آبان سال جاری با اشاره به انعقاد دو قرارداد پولی با کشورهای پاکستان و ترکیه در یک سال اخیر، اظهار کرد: اولین قرارداد پیمان پولی با پاکستان و در سطح معاونان ارزی منعقد شد و دومین قرارداد هم با ترکیه و در سطح روسای کل بانک مرکزی به امضا رسید. عبدالعظیم مولایی در مورد تاثیر انعقاد قراردادهای پیمان پولی اظهارداشت: دلار در اقتصاد ما واحد محاسبات است و اثرات روانی زیادی در اقتصاد ایران به وجود می‌‌آورد. او با بیان اینکه دلار به گونه‌ای تنظیم شده که همه بازارها قیمت‌ها را با تغییرات آن تعیین می‌کنند، گفت: آمریکا به همین دلیل با ایجاد یک محدودیت در مبادلات دلاری، به‌راحتی بازارهای داخلی را به هم می‌‌ریزد، در حالی که بسیاری از کالاها هیچ‌ارتباطی با برخی کالاهای وارداتی ندارد، بنابراین باید حساسیت نسبت به دلار در اقتصاد ایران کاهش یابد. این کارشناس ارزی با بیان این نکته که حذف دلار به معنای حذف ارز واسط است، تصریح کرد: وقتی ارز واسط، دلار یا یورو شد، همان اتفاقی که برای دلار افتاد، برای یورو هم ممکن است رخ دهد و اتحادیه اروپا مبادلات یورویی را محدود کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها