کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش نرخ رهن و اجاره مسکن


کد خبر : ۴۶۲۹دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱:۵۲۵۹۷۰ بازدید

افزايش محسوس تعداد متقاضيان رهن و اجاره واحدهاي مسكوني، قيمت‌ها را در بازار اجاره شهرهاي بزرگ و خصوصا پايتخت صعودي كرد.

در حالي كه تعداد معاملات ملكي طي دو سال اخير در بازار مسكن به شدت كاهش داشته است، بازار اجاره‌بها در ماه پايان بهار به شدت داغ مي‌شود و نبود توان خريد سبب رشد بيشتر قيمت‌ها در اين بازار شده است.  

 بر اساس اين گزارش قيمت‌ها در بازار مسكن‌، خصوصا براي واحدهاي مسكوني كوچك رشد قابل توجهي را تجربه كرده است با اين حال مقامات وزارت مسكن و شهرسازي اعلام مي‌كنند كه امسال شوك قيمتي در بازار اجاره‌بها رخ نخواهد داد.  گزارش ميداني خبرنگار قانون نشان مي‌دهد واحدهاي مسكوني كه در سال گذشته به قيمت 35 ميليون تومان رهن كامل به مستاجران واگذار شده بود، امسال با قيمتي در حدود 50 ميليون تومان در دفتر مشاور املاك فايل شده است.برخي از فعالان بازار مسكن معتقدند عدم اعلام برنامه جامع دولت در حوزه مسكن به سرگرداني در اين بخش دامن زده است و تبليغات فراوان در خصوص ناكارآمدي مسكن مهر و.. . سبب شده است برخي از كمك دولت به حوزه مسكن نااميد شده و انتظارات رواني تورم در اين بخش افزايش يابد.   پيش از اين نيز بارها ، رئيس سابق اتحاديه مشاورين املاك و برخي فعالان حوزه مسكن و انبوه سازان با اعلام اينكه زمان كنوني بهترين زمان براي خانه‌دار شدن است، و يا اينكه سونامي قيمت مسكن در راه است تلاش كرده‌اند تنور بازار خريد وفروش مسكن را داغ كنند اما هنوز چنين اتفاقي رخ نداده است.  

 بازار در حالي از مستاجران پر شده است كه افزايش قيمت خانه‌ها سبب شده است برخي امكان اجاره واحدي هم سطح واحدهاي قبلي خود را نداشته باشند و به شرايطي پايين‌تر از قبل رضايت دهند.   گفته مي‌شود اجاره‌هاي كمتر از دويست هزار تومان به طور كلي افزايشي دو برابر را تجربه كرده است به طوري كه واحد مسكوني كه سال گذشته به قيمت 30 ميليون تومان رهن و 180 هزار تومان كرايه، واگذار شده بود، امسال به قيمتي معادل 35 ميليون تومان رهن و 320 هزار تومان كرايه ، پاي قرارداد رفته است.  اين در حالي است كه مظاهريان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره افزايش قيمت اجاره بها در تابستان گفته است: آمارها حاكي از این است که افزایش اجاره‌نشینی در کشور به معنای این است که قدرت خرید پایین است و مردم نمی‌توانند خانه خریداری کنند.

 وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما این است که نهادهای اجاره‌داری را احیا کنیم این یک سیاست دراز‌مدت است که برای مسکن شروع شده است و طول می‌کشد. وی تاکید کرد: بازار اجاره مسکن در تابستان جاری شوک نخواهد داشت و با اجرای مرحله دوم هدفمندی نیز تصور می‌شود بیشتر از 5 درصد رشد نداشته باشد. در حالي فعالان مسكن درباره احتمال رشد قيمت‌ها هشدار مي‌دهند كه گزارش مرکز آمار نيز نشان مي‌دهد رشد قیمت مسکن اثرگذار ترین شاخص در تورم است. قیمت بنزین تنها به اندازه 5 درصد در تورم نهایی کالاها موثر است. درحالی که قیمت مسکن و اجاره بها به اندازه 30 درصد در تورم نهایی کالاها موثر است.

  سناریوی جدید دولت برای خانه دار شدن مردم

در شرايطي كه موضوع خريد خانه براي بسياري از مردم به رويايي دست نيافتني تبديل شده است و اجراي طرح‌هايي نظير مسكن مهر نيز نتوانست سبب بهبود اوضاع در اين حوزه شود، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از كليد خوردن طرح دولت براي تامين مسكن كارگران خبر داده است.  وي گفت: تا سه سال آینده 10 هزارمیلیارد ریال از اعتبارات این وزارتخانه برای مسکن کارگری و مستمری‌بگیران اختصاص خواهد یافت. علی ربیعی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر مسکن کارگری و مستمری بگیری دارد، افزود: در این زمینه تفاهم نامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت مسکن و شهرسازی امضا شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده، تا سه سال آینده 10 هزار میلیارد ریال از اعتبارات وزارتخانه برای مسکن کارگری و مستمری‌بگیران تخصیص مي‌یابد و رایزنی برای جلب منابع بانکی و آورده کارگران نیز در دست انجام است.

  قیمت اوراق مسکن افزایش یافت

بر اساس اين گزارش پس از مطرح شدن برنامه ساماندهی نرخ سود بانکی و نزدیک شدن به فصل خرید و فروش مسکن، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته است، در عین حال، نرخ هر برگ 500 هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به 4 ماه قبل- پیش از ابلاغ مصوبه افزایش وام خرید مسکن به 35 میلیون تومان- 121 درصد افزایش قیمت داشته است.در اولين روز هفته جاري اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حدود 84 هزار تومان معامله شد، این در حالی است که در اولین روزهای کاری سال جاری، نرخ هر برگ 500 هزار تومانی گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بالاترین نرخ حدود 65 هزار تومان در فرابورس دادوستد شد. براین اساس نرخ این اوراق از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 19 هزار تومان در هر برگ 500 هزار تومانی افزایش یافته است و تحلیلگران بازار پیش بینی مي‌کنند با آغاز فصل خریدو فروش و رونق مسکن، نرخ این اوراق افزایش یابد.

 تسهیلات فروش اقساطی

 در حال حاضر سقف پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن 35 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 12 ساله و نرخ سود  حداکثر 15 درصدی است و تقسیط تسهیلات به سه روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای انجام مي‌شود. نرخ سود تسهیلات برای قراردادهای با بازپرداخت دو سال 14 درصد و برای بازپرداخت بیش از دوسال 15 درصد است. عمر ساختمان مشمول تسهیلات خرید مسکن محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز چنانچه از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از 20 سال نگذشته باشد سقف تسهیلات پرداختی 350 میلیون ریال و چنانچه از تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال گذشته باشد سقف تسهیلات پرداختی 200 میلیون ریال خواهد بود. یکی از بنگاه‌داران مسکن در مورد نرخ این اوراق گفت: در حال حاضر هزینه 7.5 میلیون تومانی برای خرید 45 میلیون تومان اوراق باعث شده است که انگیزه برای خرید این اوراق کاهش یابد و این در حالی است که خریداران باید سود دریافتی این اوراق را نیز به وام مسکن بپردازند.یکی دیگر از فعالان بنگاه‌های معاملات ملکی نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل جابه‌جایی، اجاره و خرید وفروش مسکن در راه است، این موضوع مي‌تواند بر نرخ اوراق مسکن تاثیرگذار باشد. در مجموع هدف دولت برای افزایش میزان وام مسکن کمک به مردم به ویژه اقشار ضعیف برای خانه دار شدن بود، اما هزینه تمام شده برای خرید این اوراق برای این عده از افراد بالاست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها