کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شکاف قیمت خودرو ؛ عمیق و عمیق‌تر


کد خبر : ۴۵۸۰شنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹:۲۲۵۴۶۳ بازدید

نگاهي به آمار توليدات 2 خودروساز كشور طی فروردین‌ماه امسال، از این موضوع حکایت دارد که آنها سال 93 را با شيبي صعودي در توليدات خود آغاز كرده‌اند، حال آنکه به‌گفته فعالان بازار، این رشد تیراژ تاثیری در افت قیمت‌ها نگذاشته است.

آن‌طور كه قائم‌مقام توليد ايران خودرو اعلام كرده، توليد این شرکت بعد از مدت‌ها افت با رشدي حدودا 30 درصدي همراه بوده است. بر این اساس، ايران‌خودرویی‌ها در فروردين امسال 19 هزار دستگاه تولید داشته‌اند؛ درحالي‌كه سال گذشته در همين بازه زماني، اين خودروساز تنها موفق به توليد 6 هزار و 899 دستگاه خودرو شده بود. گروه خودروسازی سایپا نيز در فروردين امسال با رشد توليد همراه بوده و توانسته 17 هزار و 555 دستگاه خودرو تولید کند که نسبت به فروردین‌ماه سال 92 با تولید 13 هزار و 818 دستگاه به رشد 27 درصدی دست یافته است. 

هرچند رشد توليدات خودروسازان مي‌تواند به‌معناي بازگشت گام‌به‌گام آنها به دوران خوب توليد و عرضه خودرو بيشتر به مشتريان و بازار باشد، اما دست‌كم طي يك ماه گذشته بازار از رشد توليد خودروسازان بهره‌اي نبرده و در عوض فاصله قيمت‌هاي كارخانه و بازار بيش از پيش افزايش يافته است. در حال حاضر با وجود رشد توليد خودروسازان و برنامه آنها براي ادامه اين روند در ماه‌هاي آينده، فاصله قيمت بازار و كارخانه برخي از محصولات پرتيراژ از 2 ميليون آغاز و به 6ميليون تومان نيز مي‌رسد.

 به عقيده فعالان بازار اين فاصله قيمتي كه به‌نوعی در يك ماه گذشته ايجاد شده است، به عرضه نامناسب خودرو به‌ميزان نياز بازار بازمي‌گردد. اين موضوع در حالي از سوي فعالان بازار مطرح می‌شود که به هیچ وجه با آمار و ارقام مربوط به رشد تولید خودرو در فروردین‌ماه تناسب ندارد.

عضو هيات‌مديره انجمن قطعه‌سازان در پاسخ به اين پرسش كه چرا با وجود رشد محصولات خودروسازان، التهاب قيمت‌ها در بازار خودرو بيشتر شده، مي‌گويد: قيمت‌هاي كارخانه‌ای، قيمت‌هايی دستوري به حساب می‌آیند، اما قيمتي كه امروز در بازار مشاهده مي‌كنيد، قيمت‌های واقعي هستند كه «بازار» با توجه به واقعيت‌هاي اقتصاد به آنها رسيده است.

محمدرضا نجفي‌منش، ضمن واقعي خواندن قيمت‌هاي كف بازار، عرضه نامناسب خودرو از سوي خودروسازان را رد کرده و می‌گوید که بازار در هر شرايطي بهترين تعيين‌كننده قيمت است. گفته‌هاي نجفي‌منش در حالي است كه به اعتقاد فعالان بازار، عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها طی یکی، دو هفته اخیر به حساب می‌آید و باید دید شرکت‌های خودروساز داخلی زیر بار این اتهام می‌روند یا آن را رد خواهند کرد؟ 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها