کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلیلی تازه برای گرانی دلار در بازار !


کد خبر : ۴۴۸۹یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲:۲۲۷۴۷۲ بازدید

خریدهای ماه گذشته خودروسازان از بازار آزاد دلیل اصلی گرانی دلار عنوان شده است.
دلیلی تازه برای گرانی دلار در بازار !دلیلی تازه برای گرانی دلار در بازار !

یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر  این است که خودر سازان برای تامین ارز مبادله ای خود از ارز آزاد استفاده می کنند و همین امر باعث نوسانات بازار ارز نیز شده است. این در حالی است که در چند ماه اخیر صنعت خودرو سازی به دلیل افزایش قیمت خودرو های تولیدیشان وارد رکود شدیدی شده است. به طوری که محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که از این به بعد برای رونق بازار خودرو همه نیازهای ارزی  صنعت خودور سازی کشور را تامین خواهند کرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی برای کاهش قیمت ارز و برگرداندن ثبات به این بازار و از طرفی کاهش قیمت تمام شده خودرو دولت باید ارز مبادله​ای به صنعت خودرو سازی اختصاص دهد در غیر این صورت کاهش قیمت خودرو  در این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان درمورد تاثیر خرید ارز آزاد خودروسازان بر افزایش قیمت دلار به خبر آنلاین گفت: از زمانی که ارز مبادله ای راه افتاد ما خودروسازان حدود 2 یا 3 ماه در نوبت بودیم که این ارز دولتی را دریافت کنیم. اما به دلیل تاخیر دریافت ارز مبادله و این که خط تولیدی ما متوقف نشود، مجبور شدیم که از ارز آزاد استفاده کنیم. لذا افرادی که تازه وارد وزارت خانه شدند متوجه این موضوع شدند که خودروسازان حدود 80 تا 85 درصد برای راه اندازی خط تولید از ارز آزاد استفاده می کنند و سهم خودروسازان از ارز مبادله ای بیش  از 15 درصد نیست.

نعمت بخش همچنین افزود: به رغم اینکه در سال 91، صنعت خودرو سازی حدود 4 هزار میلیارد تومان ضرر کرد و سال گذشته نیز زیانی بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان شد. ما تقاضای افزایش قیمت را به شورای رقابت داده ایم و هنوز هم منتظر تصمیم​گیری شورای رقابت هستیم. زیرا باید بپذیریم که به هر حال مواد اولیه و ارز بالاخره افزایش قیمت پیدا خواهند کرد و متاسفانه باید این موضوع را نیز مطرح کنم که شورای رقابت آن تورم 3 ماهه را در سال گذشته که قرار بود در قیمت ها اعمال کند را انجام نداد و ما زیان بسیاری را متحمل شدیم.

وی بیان داشت:  دولت بلاخره متوجه شد که با این شرایط خودرو سازان متحمل زیان بسیاری خواهند شد و  در این راستا ما نیز تقاضای افزایش قیمت دادیم اما آقای نعمت زاده از ما تقاضا کردندکه فعلا قیمت ها را  افزایش ندهیم و دولت برای حل این مشکل می خواهد به خودرو سازان ارز مبادله ای دهد.

نعمت بخش درخصوص طرح جدید دولت و اختصاص یافتن ارز مبادله ای به صنعت خودرو عنوان کرد: دو جنبه مثبت تخصیص دادن این ارز مبادله ای را باید در نظر داشت. یکی از جنبه های مهم و کارآمد این اقدام دولت این است که اگر خودروسازان ارز مبادله ای بگیرند، فشار کمتری به ارز آزاد می آید و  قطعا متقاضی برای بازار آزاد کمتر خواهد شد و دوباره شاهد کاهش قیمت ارز در بازار خواهیم بود و جنبه ای دیگری که باید به آن بپردازیم این موضوع است که قطعا ارز مبادله ای در قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار خواهد بود و آن افزایش قیمتی که مدنظر ما خودرو سازان است بسیار کمتر خواهد شد. دادن ارز مبادله ای به خودروسازان قطعا هم در کاهش قیمت ارز و هم در کاهش قیمت تمام شده ای خودرو تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و همین امر باعث رضایت مردم نیز می شود اما به این شرط که در نوبت دو ماهه نباشیم در غیر این صورت خودرو سازان نمی توانند خط تولید را قطع کنند و دوباره مجبور می شوند از ارز آزاد استفاده کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها