کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پارس LX , بخریم یا نه ؟


کد خبر : ۴۴۸۵یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸:۳۵۴۷۶۶۵ بازدید

تجربه 10 سال اخیر نشان داده است خودروهای خانواده پژو پارس به دلیل طراحی ظاهری جذاب و زیبا در میان ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردارند.شاید به همین دلیل،مدیران ایران خودرو تصمیم ...
پارس LX , بخریم یا نه ؟پارس LX , بخریم یا نه ؟

دنده 6 – تجربه 10 سال اخیر نشان داده است خودروهای خانواده پژو پارس به دلیل طراحی ظاهری جذاب و زیبا در میان ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردارند.شاید به همین دلیل،مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند مدل های جدیدی را به این خانواده اضافه کنند.

پارس های معمولی با پیشرانه معروف 1.8 لیتری 8 سوپاپه (XU7JP/L3) در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس، به عنوان خودرویی با مصرف سوخت نسبتا بالا شناخته می شدند.از این رو ایران خودرو در ابتدا سری ELX را پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپه سیتروئن زانتیا (XU7JP/L4) به میدان فرستاد که با استقبال مناسبی رو به رو شد.قدم بعدی نصب پیشرانه معروف TU5 (TU5JP4) بر روی بدنه خانواده پژو 405 بود که از نیمه دوم سال گذشته صورت گرفت.چندی پیش فرصتی دست داد تا در یک مسافرت جاده ای، پارس LX مجهز به پیشرانه (TU5) را محک بزنیم و در این شماره قصد داریم ت 300 کیلومتری را با خوانندگان خودرو امروز در میان بگذاریم.

پیشرانه TU5JP4 اولین بار به عنوان قلب تپنده سریع ترین محصول ایران خودرو (پژو 206 تیپ 5) به کشورمان وارد شد اما ایده به کارگیری این پیشرانه شناخته شده ، مدرن و بادوام در سدان های خانوادگی با پلت فرم پژو 405، نخستین بار در خودروهای صادراتی ایران خودرو عملی شد.قوانین سخت گیرانه محیط زیستی کشورهای مقصد باعث شدند، پیشرانه قدیمی و نسبتا پرمصرف 8 سوپاپ XU7JP/L3 در محصولات صادراتی ایران خودرو جای خود را به TU5 دهد.در بازارهای خارجی ، آلایندگی کمتر این پیشرانه، یاری رسان فروش محصولات شدند و در بازار داخلی کم مصرف بودن خودروهای مجهز به TU5 مشتریان را به سمت خود جذب کرده است.

بررسی مشخصات پیشرانه

پیشرانه tu5 با حجم دقیق 1587cc به عنوان پیشرانه 1.6 لیتری شناخته می شود و مجهز به دو میل سوپاپ در بالا (dual-overhead-camshaft) است که در اصطلاح DOHC خوانده می شود.انفجار مخلوط سوخت در فضای احتراق ماوراء چهار پیستون به قطر 78.5 و کورس 82 میلیمتر ، حداکثر قدرتی برابر با 108 اسب بخار (5600 دور در دقیقه) و حداکثر گشتاوری برابر با 142 نیوتن متر(4000 دور در دقیقه) را برای این پیشرانه با بلوک چدنی به ارمغان می آورند.TU5 یکی از پیشرانه های شناخته شده گروه پژو سیتروئن به حساب می آید که برای قدرت بخشیدن به سری محصولات کوچک و متوسط این خودروسازان در نظر گرفته شده است و در واقع به نسل قبلی پیشرانه های کم حجم و کم مصرف تعلق دارد.چرا که آخرین نسل از چنین پیشرانه هایی، در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان از روش تزریق مستقیم سوخت،سامانه استارت استاپ و توربوچارجر بهره می گیرند.با این وجود تکنولوژی چهار سوپاپ برای هر سیلندر TU5 در مقایسه با دو سوپاپ برای هر سیلندر در پیشرانه 1.8 لیتری XU7JP/L3 مزیت های فراوانی را برای TU5به ارمغان آورده است که از میان آن ها می توان به مصرف سوخت کمتر،تنفس بهتر و دور گرفتن سریعتر پیشرانه اشاره کرد.بر اساس اطلاعات ایران خودرو، حداکثر گشتاور 148 نیوتن متری XU7/L3 نسبت به TU5 در دور کمتری حاصل می شود (3500 RPM) اما در مقابل دور گرفتن سریعتر TU5 تا حد زیادی این اختلاف را جبران می کند.از سوی دیگر حداکثر توان 97 اسب بخاری XU7 در سرعت دورانی 6000 دور بر دقیقه راهی چرخ ها می شود که بار دیگر کفه ترازو را به نفع TU5(108 اسب بخار در (5600 RPM حرکت می دهد.البته شاید در رانندگی روزمره، 10 اسب بخار توان بیشتر، چندان به چشمگیر نباشد، چرا که مجموع وزن TU5 به دلیل بهره مندی از بلوک سیلندر چدنی ، نسبت به XU7 با بلوک آلومینیومی بیشتر است.

همانطور که می دانید، وزن تاثیر غیر قابل انکاری بر توانایی شتاب گیری دارد و بر اساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو، پارس LX با پیشرانه TU5 در حدود 50 کیلوگرم از پارس سال با پیشرانه قدیمی (XU7/L3) سنگین تر است.با تمام این اوصاف قابلیت شتاب گیری پارس LX در مقایسه با مدل معمولی (سال) چگونه خواهد بود؟13.2 ثانیه برای دست یابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حال سکون برای مدل LX در مقابل 11 ثانیه برای مدل سال،با وجود آنکه این ارقام در سایت ایران خودرو درج شده اند، به نظر می رسد پارس LX در دنیای واقعی اختلاف چندانی با مدل سال نداشته باشد و حتی بتواند در زمان کمتری به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.البته باید توجه داشت که در این میان ، مهارت راننده و نوع سوخت نیز نقش پر رنگی ایفا می کنند.چرا که پیشرانه XU7/L3 با نسبت تراکم 9.3 به یک، با بنزین معمولی نیز سازگار است اما در مقابل، TU5 به لطف نسبت تراکم بالای خود (10.5 به یک) برای عرضه حداکثر توانایی ها به بنزین اکتان بالا (سوپر) نیازمند است.همین مسئله تا حدی بر روی بعد اقتصادی نگهداری از دو خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود.چرا که بر روی کاغذ پارس LX با مصرف 7.5 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی، بسیار اقتصادی تر از مدل سال با مصرف 9.1 لیتر بنزین در وضعیت مشابه به نظر می رسد اما باید اختلاف قیمت بنزین سوپر و معمولی نیز در هزینه بنزین مصرفی لحاظ شود.

نکات ظاهری

در ظاهر تفاوت بارزی میان پارس LX با مدل سال به چشم نمی خورد.نوشته LX در زیر راهنمای روی گلگیر سمت راننده و 1.6i در سمت مقابل، آنتن کوتاه سقف (موسوم به آنتن اکتیو) و رینگ های اسپرت پنچ پره دو شاخه، تنها نکات ظاهری مخصوص مدل LX هستند.در نمای روبرو همچنان قلاب مربوط به بکسل کردن خودرو در گوشه سپر جلو ، جلب توجه می کند که تا حد زیادی به عنوان نقطه ضعفی از نظر زیبایی شناسی به نظر می آید.در نمای جانی از ارتفاع بلند و فضای داخلی خالی گلگیرها که بگذریم، آینه های جانبی مجهز به راهنما جلب توجه می کنند که از طراحی ظاهری مناسبی برخوردارند.چراغ های عقب با گونه معمولی تفاوتی ندارند و چهار حسگر فاصله سنج بر روی سپر عقب ،برجسته تر از سایر خودروهای مدرن به نظر می رسند.که این مورد نیز بر روی سادگی و زیبایی نمای عقب تاثیر مثبتی ندارد.

تفاوت های کابین

با ورود به فضای درون کابین، تریم متفاوت و نسبتا جذاب نمای داخلی در ها و طرح چوب تازه در اجزای جلو داشبورد جلب توجه می کنند.کیفت کلی قطعات به کار رفته مناسب به نظر می رسد.سطح اصلی داشبور با استفاده از پلاستیک نرم شکل گرفته است و برخی قسمت های کوچک نیز از پلاستیک خشک و شکننده ای ساخته شده اند.در حالی که داشبورد و تریم داخلی در مجموع نمره قبولی می گیرند.قالب گیری دستگیره باز کننده درب ها به درستی انجام نشده است و پلیسه های حاصل از فرایند تزریق پلاستیک با کمی دقت به عنوان نشانی واضح از کم دقتی در ساخت چنین قطعه مهمی به چشم می خورند.

آزمایش رانندگی

تنظیمات برقی دوجهته صندلی های جلو، اولین موردی هستند که پس از نشتن پشت فرمان ، قابل توجه به نظر می رسند.تنظیم ارتفاع صندلی راننده به صورت دستی قابل انجام است اما آینه های جانبی برقی به عنوان یکی از امکانات استاندارد در پارس LX نصب میشوند. پس از این موارد، فرمان بزرگ خودرو که به دلیل افزوده شدن کیسه هوا، رشد ابعادی قابل توجهی را تجربه کرده است را در مقابل خود خواهید یافت.پیشنهاد میکنیم به جزییات طراحی نشانگرها دقت نکنید چرا که به احتمال زیاد از سلیقه و هنر طراحی به کار رفته در این مورد، مایوس خواهید شد.در مابقی اجزای کابین چندان تفاوتی با مدل های قدیمی تر پژو پارس دیده نمی شود و بار دیگر ترکیب آشنای کابین پژو 405 ، پذیرای سرنشینان خواهد بود.البته برخی از مالکان با دسته راهنمای جدید به کار رفته در پارس LX نیز چندان راحت نیستند.پس از روش کردن پیشرانه، متوجه عایق کاری مناسب و صدای کمتر TU5 نسبت به XU7 خواهید شد.دنده ها به نرمی جا میروند و شتاب اولیه خودرو نیز راضی کننده به نظر می رسد.هرچند به عقیده بسیاری، پیشرانه TU5 تازه پس از گذر از دور 3000 RPM جان می گیرد و به همین دلیل باید تعویض دنده ها در دورهای بالاتری نسبت به XU7 انجام شود.

خوشبختانه صدای پیشرانه حتی در گذر از 4000 RPM نیز به هیچ عنوان آزار دهنده نیست و به نظر نمی رسد نشانگر دور سنج TU5 از رسیدن به مرز های رد لاین اعبایی داشته باشد. فضای داخلی اتاق به لطف فاصله محوری مناسب (2670 میلیمتر) کافی به نظر می رسد و سرنشینان به خصوص در صندلی های عقب از فضای کافی برخوردارند.صندلی ها در مجموع از کیفیت مناسبی برخوردارند و به خوبی سرنشیان را در برمی گیرند.این مورد در هنگام آزمون هندلینگ به افزایش اعتماد به نفس راننده کمک می کند اما ارتفاع بلند خودرو مسبب حرکات گهواره ای می شود و اثرات منفی خود را در هنگام گذر از پیچ ها به نمایش می گذارد.از سوی دیگر ،فنربندی چرخ های جلو که به دلیل تقسم وزن غیر متفارن، بخش زیادی از وزن خودرو را به دوش می کشد، نمی تواند به خوبی تعلیق عقب ضربات و ناهمواری های بزرگ راه های کشورمان را در خود هضم کند و در این زمینه جذب موج های مسیر نیز تا حدودی خشن به نظر می رسد.بنابراین بسیاری از مالکین پس از خریداری خودرو برای کاستن از ارتفاع به روش های نه چندان اصولی متوصل می شوند یا مجموعه کمک فنرها را با نمونه های به کار رفته در پژو 206 تعویض می کنند تا حداقل بخش از هندلینگ از دست رفته را بازیابند.در همین راستا تعویض لاستیک های یزد تایر(سایز 185/65) با نمونه های پهن تر نیز در بین پارس سواران بسیار معمول است.قدرت ترمز گیری مناسب است اما بدون شک سیستم ترمز چهار چرخ دیسک ELX به نوع به کار رفته در مدل LX (جلو دیسکی و عقب کاسه ای به همراه ABS و EBD) برتری دارد.در خودروی مورد آزمایش،حساسیت پدال ترمز چندان دلچسب نبود و به نظر می رسد با تنظیم مجدد پمپ ترمز بتوان امکان توقف خودرو را در فاصله زمانی کوتاه تری فراهم آورد.در مسافرت های خانوادگی که خودرو در شرایط فول بار قرار می گیرد،ضرایب دنده های 3 و 4 بیش از حد سبک به نظر می رسند.

پنجمین دنده نیز که تنها عنوان اور درایو در راستای کاستن از مصرف سوخت کاربرد دارد.بنابراین در چنین شرایطی ، مصرف کمتر بنزین در عوض کاهش کشش خودرو حاصل می شود و در صورت مواجه با شیب های تند، نیاز به دنده معکوس بیش از مدل های سال (با پیشرانه XU7) احساس می شود.در هر حال در شرایط فعلی پارس LX به عنوان سدانی به روز ، با طراحی ظاهری قابل قبول و مصرف سوخت نسبتا کم به عنوان یکی از جذاب ترین محصولات ایران خودرو از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار است اما از نظر قابلیت های حرکتی در میان سدان های خانواده پژو405 ، این خودرو پس از پارس ELX و با اختلاف اندکی نسبت به پژو 405 SLX در جایگاه سوم قرار می گیرد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها