کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای کارکرده ولی بدرد بخور در بازار ایران / 3


کد خبر : ۴۴۴۵چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰:۳۲۲۰۸۴۵ بازدید

هیوندای سوناتا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین محصولات وارداتی هیوندای به‌ایران به شمار آورد. نمونه فیس لیفت شده سوناتا در سال 2009 به بازار عرضه شد، که نه تنها در ظاهر، بلکه در کابین و قابلیت‌های فنی نیز ...

هيونداي سوناتا 2010-2009

هیوندای سوناتا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین محصولات وارداتی هیوندای به‌ایران به شمار آورد. نمونه فیس لیفت شده سوناتا در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، که نه تنها در ظاهر، بلکه در کابین و قابلیت‌های فنی نیز دستخوش تغییراتی شد تا به برادر بزرگترش آزرا نزدیک شود. چراغ‌های جلو سوناتا فیس لیفت، به همراه ضربه گیرهای کرومی ‌لب سپرها و جلوپنجره براق بزرگتر شده نسبت به قبل، همگی سعی در هرچه لوکس تر به نظر رسیدن سوناتا نسبت به قبل دارند. البته قیمت بالای چراغ‌های جلو در بازار فعلی جای تامل دارد و به قول معروف، مشتی نمونه خروار لوازم گران سوناتا است.
 

e313bp5vlxefatndxdb7.jpg


این لوکس گرایی به کابین هم کشیده شده و باعث گردیده تا هنگام نشستن در کابین سوناتا، حس نشستن در یک لکسوس برای سرنشین تداعی شود. کیفیت قطعات در سطح مطلوبی قرار دارند و استفاده از قطعات چوبی و فلزی در کابین، بر حس لوکس آن افزوده است. نقش پوشش چرمی‌صندلی‌های راحت هم در زیبایی کابین بی تاثیر نیست. صندلی‌های سوناتا نرم و راحت هستند و از فضای مناسبی برای سر و پا بهره می‌برند. تنها مشکل صندلی‌های جلو، پشتی آنهاست که کمتر می‌توان رویشان  لم داد!  سوناتا فهرست امکانات راضی کننده‌ای شامل ۶عدد‌ایربگ، سانروف برقی، فرمان برقی با قابلیت تنظیم زاویه و عمق، سیستم صوتی با چنجر ۶تایی،‌ایینه‌های برقی و . . . را شامل می‌شود. 

سوناتا از یک موتور ۴سیلندر 4/2 لیتری بهره می‌برد که البته جای نمونه ۶سیلندر مدل فیس لیفت شده در‌ایران احساس می‌شود.‌این موتور4/2 لیتری توانایی تولید ۱۷4 اسب بخار را دارد که با جعبه دنده ۵ سرعته تیپ ترونیک، بازدهی بالای‌این پیشرانه بیشتر خود را نشان می‌دهد. حتی وقتی در مقابل ماکسیما ۶سیلندر قرار می‌گیرد، با وجود قدرت کمتر از ماکسیما، اما به لطف جعبه دنده دقیق و موتور پیشرفته، باعث می‌شود تا ماکسیما به سختی از پس آن بر بیاید. سواری مدل ۲۰۰۹ به لطف تغییر و تحولات در سیستم تعلیق، نرمتر از مدل قبلی شده است، اما همچنان کمی ‌خشک است و برخی تکان‌های مسیر را منتقل می‌کند. البته هندلینگ بالای‌ این خودرو در کنار سواری نسبتا خشک، همه چیز را برای رانندگی اسپرت با یک خودروی لوکس مهیا می‌کند. مصرف سوناتا به لطف تکنولوژی مناسب موتور از رقبا پایین تر است و از‌این نظر خودرویی اقتصادی به شمار می‌آید. اما همان طور که اشاره شد، لوازم گران و هزینه بالای تعمیرات آن مالکینش را آزار می‌دهد، با توجه به‌اینکه ۳سال از تولیدش می‌گذرد و تنوع قطعاتش هم در بازار کم شده است. اما همچنان یکی از منطقی ترین انتخاب‌ها میان دست دوم‌های رنج 80 میلیون است و اگر نمونه کم کارکردش را خریداری کنید، کمتر به رفتن به تعمیرگاه نیاز پیدا خواهید کرد. 


پیشنهاد نهایی

با نصف هزینه یک لکسوس، خودرویی شبیه آن سوار شوید! مدل فیس لیفت سوناتا جذابیت‌های بصری زیادی خصوصا در کابین دارد. اما سعی کنید کمتر با آن تصادف کنید! چون با شکستن حتی یک چراغ جلو، کلی خرج روی دست مالکش خواهد گذاشت. همچنین هنگام سواری با سوناتا فکر سواری نرم با یک خودرو لوکس را از سر بیرون کنید. 
 





 



هيونداي کـوپه 2008-2007

هیوندای کوپه در بازار آمریکای شمالی با نام تیبرون شناخته می‌شود و نمونه عرضه شده آن در‌ایران، در واقع گونه فیس لیفت شده نسل سوم ‌این خودرو است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. هیوندای کوپه در زمان عرضه در‌ایران، تنها کوپه ارزان قیمت(زیر ۵۰ میلیون) بازار به شمار می‌آمد. به همین خاطر علی‌رغم ظاهر نچندان جذاب که در جلو و عقب چندان هماهنگی ندارد و طراحی قسمت عقب آن که همانند یک کوپه اسپرت جذاب نیست، فروش خوبی را تجربه کرد و جوانان تشنه کوپه سواری با بودجه محدود را به سمت خود جذب کرد. البته باید به نکات مثبتی، همچون باله عقب، دیفیوز بزرگ عقب به همراه دو خروجی اگزوز و گرافیک زیبای چراغ‌های جلو در ظاهر هیوندای کوپه اشاره کرد. 

bg6jokw3k08bqz8pabdw.jpeg
 

وقتی به کابین کوپه وارد می‌شوید، ظاهر نچندان زیبایش را به باطن جذاب و هماهنگش خواهید بخشید و از کابین آن لذت خواهید برد. صندلی‌ها از چرم پوشیده شده‌اند و حالت اسپرت و در بر گیرنده‌ای دارند، که در مانورها سرنشینان را به خوبی حفظ می‌کنند. وقتی روی صندلی‌های هیوندای کوپه قرار می‌گیرید، موقعیت جالب صندلی‌ها طوری وانمود می‌کند که به سطح زمین نزدیک هستید در صورتی که‌اینطور نیست. طراحی کنسول جلو ساده و هماهنگ است و استفاده از قطعات آلومینیومی‌ نقره‌ای در جای جای کابین جلوه اسپرت کابین را دو چندان کرده است. همچنین طراحی نشان دهدنده‌های سه گانه در قسمت میانی کنسول جلو بر جذابیت‌این قسمت افزوده است. طراحی ساده صفحه کیلومتر شمار را که درخور یک کوپه اسپرت نیست، می‌توان از معدود نکات منفی کابین برشمرد. فضای قسمت عقب کابین بسیار محدود و تنگ است و از یک کوپه ۲+۲ نباید انتظار بیش از‌این داشت. امکانات هیوندای کوپه در سطح مطلوبی قرار دارد، اما سیستم صوتی ابتدایی با ۴بلندگو و دو تیونر در ذوق می‌زند. همچنین نبود سنسورهای فاصله سنج در جلو و عقب برای خودرویی در‌این قیمت کمی‌عجیب است. 

هیوندای کوپه‌های وارد شده به ‌ایران از پیشرانه ۶سیلندر 7/2 لیتری بهره می‌برند، که با پیشرانه نسل قبل توسان و سانتافه 7/2 لیتری مشترک است. اما به خاطر تغییراتی که در ECU داده شده، قدرت تولیدی کوپه به ۱۶۷ اسب بخار رسیده و سقف سرعتش ۲۱۸کیلومتر است. اکثر مدل‌های کوپه از جعبه دنده ۴سرعته تیپ ترونیک برخوردارند که بسیار با دقت و متناسب با ماهیت اسپرت خودرو عمل می‌کند و کمتر به استفاده از حالت دستی آن نیاز پیدا می‌شود. البته کوپه‌های مجهز به جعبه دنده ۶سرعته دستی هم در بازار یافت می‌شوند که حداکثر سرعت و شتاب آنها به میزان ناچیزی از نمونه اتوماتیک بالاتر است و هیجان بیشتری را در رانندگی منتقل می‌کنند. نکته جالب در سواری هیوندای کوپه، سواری نچندان خشک آن نسبت به ماهیت اسپرتش است. که رانندگی با آن را در مسیرهای شهری دلچسب ساخته و خسته کننده نیست. هندلینگ هیوندای کوپه در سطح مطلوبی قرار دارد و اعتماد به نفس راننده را در مانورها افزایش می‌دهد. همچنین صدای پیشرانه ۶سیلندر کوپه در دورهای پایین بسیار جذاب و دلنشین است اما با افزایش دور کمی‌از جذابیتش کاسته می‌شود. هیوندای کوپه هنوز هم در بازار دست دوم‌ها، از ارزان ترین کوپه‌های پیش روی خریداران به شمار می‌آید. اما مصرف سوخت بالای آن، که به علت ماهیت اسپرت راننده تشویق به گاز دادن با آن شده و بالاتر هم می‌رود، از نکات منفی‌اش به شمار می‌آید. 
 

پیشنهاد نهایی

ارزان ترین کوپه قابل خریداری در بازار. البته باید ظاهرش را به زیبایی باطنش ببخشد. هیوندای کوپه با قابلیت‌های فنی مناسبش، جوانان طالب هیجانی را نشانه رفته که بودجه محدودتری نسبت به خریداران جنسیس دارند و البته هندلينگ هيونداي کوپه به دليل فاصله مناسب محورها و بهره​گيري از ESP درخور توجه است.





 



بنز CLK  280

مرسدس بنز CLK در واقع گونه کوپه E کلاس محسوب می‌شود،این مدل در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار معرفی شد و در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ واپسین سال‌های عمر خود را سپری کرد. با  معرفی  نسل جدید Eکلاس، CLK با خط تولید مرسدس بنز خداحافظی کرد و جای خود را به E کوپه داد. 

CLK از ظاهری ساده و فاقد هیجان همچون Eکلاس بهره می‌برد. با این تفاوت که فرم کوپه بدنه و چراغ‌های دو قلو جلو که به یکدیگر متصل شده‌اند، به مراتب ظاهری اسپرت‌تر از Eکلاس برایش به ارمغان آورده‌اند. همچنین CLK کانوتیبل مجهز به سقف تاشو برزنتی نیز به کشور وارد شده است که قیمت بالاتری را نسبت به مدل کوپه طلب می‌کند. اما سقف برزنتی سیاه رنگ جذابیت‌های خاص خودش را دارد. 
 

tv1v2x0vbg1feomt6y09.jpg
 

فضای کابین CLK، سبک و سیاق Eکلاس را دنبال می‌کند، با این تفاوت که چاشنی اسپرت بیشتری دارد. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر، نسبت به رقیبش ب‌ام‌و سری۳ کوپه، برتر است. فضای عقب با توجه به فرم کوپه بدنه محدود است، اما صندلی‌های نرم جلو فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. همچنین نبودن ستون میان شیشه‌های جلو و عقب و پنجره  متحرک عقب، حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کند. CLK در سه نمونه CLK200،  CLK280،  CLK350 در ایران عرضه شد. که CLK350 هم از نظر قابلیت‌های فنی هم از نظر سطح تجهیزات، بهترین جایگاه را میان این سه مدل دارد. آپشن‌های CLK350 با توجه به سال ساختش راضی کننده است و از این نظر یک کوپه لوکس تلقی می‌شود تا یک کوپه اسپرت. تنظیم صندلی‌ها به صورت برقی انجام می‌شود و صندلی‌های جلو به گرمکن، سردکن و سیستم حافظه مجهز شده‌اند. همچنین در مدل کانوتیبل، باز کردن سقف برزنتی، لذت رانندگی را دوچندان می‌کند. 


CLK350 به عنوان کاملترین نمونه، از موتور ۶سیلندر 5/3 لیتری بهره می‌برد که صدای آن بسیار گوشنواز و هیجان انگیز است. قابلیت‌های فنی و قدرت ۲۷۲ اسب بخاری این مدل باعث شده تا CLK از نظر حرکتی و فنی از ماهیت لوکس و آرام خودش فاصله بگیرد و از این نظر یک کوپه وحشی و تند و تیز را به نمایش بگذارد. شتاب ا‍ولیه این مدل به 2/6 ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰کیلومتر محدود شده است. سواری CLK در حالت عادی، مانند سدان‌های لوکس نرم و راحت است، اما اگر قصد لذت بردن از رانندگی با آن را داشته باشید از این رو به آن رو می‌شود و بسیار هیجان انگیز عمل می‌کند. همچنین جعبه دنده ۶سرعته دستی هم در کنار نمونه ۵سرعته تیپ ترونیک، در سال‌های تولید برای این خودرو عرضه شد، که لذت رانندگی را دوچندان می‌کند. 

هزینه‌های جانبی CLK سرسام آور است و مانند تمام مدل‌های بنز، باید پس از خرید هم جیب پر پولی برای نگهداری آن داشته باشید. همچنین مصرف سوخت بالا نیز در نمونه CLK350 مزید بر علت شده است، که البته اگر قید برخی هیجانات رانندگی را بزنید و سطح توقعتان را پایین بیاورید، نمونه‌های CLK200 و CLK280 با مصرف کمتر پیش رویتان هستند. 


پیشنهاد نهایی

CLK مناسب افرادی است که مشخصات فنی اسپرت را در قالبی لوکس و ساده می‌خواهند، که البته مشخصات فنی مدل ۴سیلندر، نسبت به قیمت پرداختی چنگی به دل نمی‌زند و از این نظر بیشتر افراد مسن و امروزي را به سوی خود می‌کشاند. البته نمونه‌های ۶سیلندر قدرتمند با سقف برزنتی و تزیینات اسپرت، یکی از بهترین انتخاب‌هاست. قيمت نمونه 2008 آن تقريبا با C200 مدل 2012 برابري مي کند، اين دقيقا همان دو راهي است که اکثر خريداران را مردد مي کند. بايد ببينيد دوست داريد سوار يک کوپه اصيل و خاص با خاطرات سالهاي حوالي 2006 شويد يا يک سدان کوچک تکراري که در خيابان زياد ديده مي شود؟ انتخاب با شماست!
 





 



ب ام و 335i - اتاق E93

این نسل از سری۳ یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین مدل‌های ب‌ام‌و در سال ۲۰۰۷ است. که اتفاقا در میان جوانان طالب هیجان و عشق سرعت ایرانی هم بسیار محبوب شد. E92 در دو نوع کوپه سقف ثابت و نمونه کانوتیبل با سقف فلزی متحرک در بازار عرضه شد، که نمونه ۳۳۵ کانورتیبل گران ترین و کامل ترین نمونه سری۳ در بازار به شمار می​آید. طراحی ظاهری سری۳ زیبا و جذاب است و تمام المان‌های مخصوص یک ب‌ام‌و اصیل را دراست. سقف فلزی سه تکه آن ظرف ۲۲ ثانیه جمع می‌شود که در حالت سقف باز، جذابیت ظاهری آن دوچندان می‌شود. فضای صندوق بار هنگام باز بودن سقف مناسب است، اما وقتی سقف جمع شده و در صندق قرار می‌گیرد، عملا استفاده از این قسمت و قرار دادن بارها در آن غیر ممکن می‌شود.  با نشستن در کابین سری۳، همه چیز از حالت هیجان انگیز بدنه فاصله می‌گیرد . 
 

jujd4e8bfsu5sm9sqph.jpg


طراحی ساده اتاق درخور  یک کوپه اسپرت نیست ، اما کیفیت بالای متریال کابین کاملا قابل لمس است. کابین سری۳ کانوتیبل به خاطر کشیده شدن کنسول میانی به وسط صندلی عقب، ۴نفر گنجایش دارد، که فضای پا و زانو همانند سایر خودروهای کوپه، برای سرنشینان ردیف عقب محدود است. اما اگر سرنشینان جلو راحتی خود را کم کنند، فضای ردیف عقب هم راحت می‌شود. هنگام باز بودن سقف همه چیز لذت بخش است، اما با بسته شدن سقف، فضای سر سرنشینان عقب، خصوصا برای افراد قد بلند محدود می‌شود. میان صندلی‌های عقب صفحه مشبک با دو پایه تعبیه شده است که هنگام باز بودن سقف از اختشاش و کوران باد داخل اتاق جلوگیری می‌کند.  ۳۳۵ از فهرست امکانات کاملی در حد یک کوپه لوکس بهره می‌برد. تنظیم صندلی‌های جلو به صورت برقی انجام می‌شود و این صندلی‌ها مجهز به گرمکن هستند. پوشش چرم طبیعی روی صندلی‌ها و فرمان خودنمایی می‌کند و ۶عدد ایربگ از جان سرنشینان در این کوپه تند و تیز محافظت می‌کنند. مانیتور 8/8 اینچی روی کنسول جلو کیفیت مناسبی دارد و برای سرنشینان ردیف عقب هم دریچه‌های مجزا سیستم تهویه در نظر گرفته شده است. سواری سری۳ به خاطر ماهیت اسپرت آن کمی‌خشک است و صندلی‌های سفت آن بیشتر حالت اسپرتی دارند تا صندلی‌های راحت یک کوپه لوکس. ۳۳۵ از پیشرانه ۶سیلندر ۳لیتری بهره می‌برد که قادر است ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید کند.صدای بم پیشرانه در نوع خود بسیار هیجان انگیز و جذاب است، که حتی هنگام بسته بودن سقف هم گوش سرنشینان را نوازش می‌کند. 


قبل از فشردن پدال گاز ۳۳۵ به همه چیز خوب فکر کنید و سیستم کنترل پایداری را فعال کنید. چون می‌خواهید با ۳۰۶ اسب بخار قدرت بازی کنید. در شتاب گیری‌ها بسیار تیز و چابک است ، طوری که شتاب گیری ثانویه آن، از شتاب گیری اولیه اش هیجان انگیزتر است و سرنشینان را به صندلی‌ها می‌چسباند. به لطف هندلینگ عالی و چسبندگی فوق العاده، اعتماد به نفس راننده در سرعت‌های بالا افزایش می‌یابد و می‌تواند با خیال راحت لاین خود را عوض کند. جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک کاملا نرم و هماهنگ با پیشرانه عمل می‌کند. همچنین پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان لذت رانندگی با این کوپه اسپرت را دو چندان می‌کنند. 

یکی از مهمترین نکات منفی سری۳ قیمت سرسام آور لوازم یدکی آن است. همچنین سقف سه تکه  نمونه‌های کار کرده، هنگام باز و بسته شدن سر و صدای اضافی ایجاد می‌کند، که این مورد در مدل هایی که در دست‌اندازها با آنها با مدارا رفتار نشده واضح تر است. 
 

پیشنهاد نهایی

اسپرت بودن خودرو‌های BMW به صورت ذاتی، یکی از مشخصه‌های آن است که خودروی BMW را در مقابل رقبای غیر هموطنش کمی‌خشک جلوه می‌دهد.  با همه این حرف‌ها فضای این خودرو مناسب است و مانند بقيه BMWها  بسیار بی صدا بوده و در هنگام رانندگی بی عیب و نقص به نظر می‌رسد. موتور پرقدرت و توانايي مانور بي نظير  آن هم جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و اگر می‌توانید با هزینه‌های بالا آن کنار بیایید، یکی از بهترین انتخاب‌ها میان کوپه‌های دست دوم است. البته کيفيت چرم صندلي​ها به گونه اي است که در نمونه هاي کارکرده  چندان سالم به نظر نمي رسد.
 





 



لکسوس IS300

اسمش رویش است، لکسوس! نماد کیفیت. یعنی وقتی از پشت شیشه هم به کابین آن نگاه می‌کنید، کیفیت فوق العاده قطعات و متریال کابین آن مشخص است. طراحی ظاهری IS300 ۲۰۰۹ زیبا و هماهنگ است، اما خبری از اصالت رقبای آلمانی در طراحی آن نیست.

در طراحی IS سعی شده هم ماهیت اسپرت آن نشان داده شود، هم ذات لوکس و تجملی اش. وقتی در کابین IS قرار می‌گیرید، چیزی جز تحسین کابین آن نمی‌توانید بگویید. سر تا سر کابین با چرم طبیعی پوشانده شده است و کیفیت چوبکاری‌ها و قطعات فلزی در سطح عالی قرار دارد. لکسوس در زمینه کیفیت حتی خودروهای آلمانی را نیز به چالش می‌کشد.

IS300 از نظر فهرست امکانات بسیار کامل و راضی کننده است و از‌این نظر شانه به شانه آلمانی‌ها پیش می‌رود و حتی در برخی موار د برتر از آنها هم هست. صندلی‌های راحت و نرم IS حس خوبی هنگام سواری با آن به سرنشینان می‌دهند. فضای پا برای صندلی‌های جلو و عقب، با توجه به‌اینکه با یک سدان نسبتا کوچک طرف هستید، کاملا مناسب است و ۴ نفر در آن به راحتی می‌نشینند. تنظیم صندلی‌های جلو به صورت برقی انجام می‌شود و به لطف حافظه، تنظیمات آنها قابل ذخیره کردن است. سیستم صوتی IS با وجود ۱۴ عدد بلندگو، یک کنسرت زنده را داخل کابین بازسازی می‌کند. همچنین سامانه‌هایی همچون کنترل کننده سرعت، ردیاب، ورود و استارت بدون کلید، دوربین دید عقب و شیشه‌های uv گوشه‌ای از فهرست بلند بالای امکانات IS به شمار می‌آیند. 
 

1qymnxmjjp8mbsavtmub.jpg


محصولات لکسوس به پیشرانه فوق العاده بی صدا مشهور هستند و IS300 هم از‌این قاعده مستثنی نیست، البته با توجه به ماهیت اسپرت‌این خودرو، پیشرانه باید کمی‌زوزه بکشد تا لذت رانندگی دوچندان شود، که در IS300 ‌این اتفاق افتاده و در دورهای بالا، صدای دلنشینی از منبع‌ها به گوش می‌رسد که به هیچ عنوان آزار دهنده نیست. IS300 از موتور ۶سیلندر ۳ لیتری بهره می‌برد که با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و شتاب 7/7 ثانیه‌ای، جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و هنگام تخت گاز کردن با آن قدرتش کاملا قابل لمس است و سرنشینان را در صندلی‌ها فرو می‌برد. جعبه دنده ۶سرعته تیپ ترونیک با دقت بالا هم در هماهنگی کامل با پیشرانه عمل می‌کند و شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، لذت رانندگی را دوچندان کرده‌اند. 

لکسوس سواری در هرکجای دنیا هزینه‌های خودش را دارد و موتور وکیوم شده‌این خودرو باعث شده تا دارندگان، برای تعمیر فقط به نمایندگی بروند. البته از گارانتی ۷ساله IS نمی‌توان گذشت. که هنوز هم اعتبار دارد! اما هزینه‌های جاری نظیر تعویض لنت‌ها، تعویض روغن موتور و فیلترهایش، به مراتب از یک سدان کره‌ای بالاتر است. 
 

پیشنهاد نهایی

خودرویی همه چیز تمام که اگر چشم روی هزینه‌های سرسام آورش  ببندیم، دیگر نمی‌توان‌ایرادی از آن گرفت. کیفیت فوق العاده و کشش مناسب موتور از نقاط قوت‌این خودرو هستند، اگر به دنبال برند خودرو نیستید، IS گزینه مناسبی در مقابل سری۳ و بنز سی کلاس به شمار می‌آید. 







اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها