کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اظهارات بی‌پروای ارزی نوبخت


کد خبر : ۴۴۲۴۶شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶:۵۵۱۱۸۲۹ بازدید

سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجیه افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 برای اولین بار از ...

فارس- سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجیه افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 برای اولین بار از محدودیت‌های ارزی بانک مرکزی گفت، اظهاراتی که در تناقض با ادعای ورود بلامانع دلارهای نفتی است.

محمد باقر نوبخت دو روز پیش در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه اظهاراتی را مطرح کرد تا پیش از این از سوی فعالان اقتصادی، منتقدان برجام و منابع آگاه مطرح و از سوی دولت و بانک مرکزی تکذیب می‌شد.

وی در این گردهمایی درخصوص بازار ارز با اشاره به نگرانی رئیس جمهور نسبت به افزایش نرخ ارز گفته است: «آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.
برای اینکه بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم باید ارز تزریق کنیم ولی متاسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت قطعا ورود می‌کرد. در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد. سالانه 9 میلیون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجی می روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می شود 9 میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین 200 میلیون دلار برایش سخت است بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می کند.
خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.»

به گزارش فارس، طرح این مسائل از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در حالی است که دولت بارها و بارها عدم امکان ورود ارز حاصل از صادرات نفت به کشور را تکذیب کرده‌اند که گاهی ادبیات این تکذیب‌ها بسیار شدید بوده است.

حال اینکه دولت و یا شخص سخنگوی دولت در شرایطی فعلی مطالبی را بیان می‌کند که خط باطلی بر همه ادعاهای دولت و بانک مرکزی _از بعد از برجام_ می‌کشد، مشخص نیست. این اظهارات از زاویه‌های مختلف قابل بررسی است. اولین زوایه منابع ارزی بانک مرکزی است که اساسا شامل ذخایر خارجی بانک مرکزی و منابع ارزی حاصل از خرید ارز نفت از دولت است. بنابراین اگر به گفته سخنگوی دولت بانک مرکزی برای تهیه ارز مشکل دارد و حتی به سختی می‌تواند 200 میلیون دلار تامین کند، پس قطعا در وصول و نقل و انتقال درآمدهای ارزی کشور مشکل دارد که اگر اینگونه نبود، این سخنان نوبخت، محلی از اعراب نداشت.

اما از زوایه دیگر، تاثیر این سخنان نوبخت بر بازار ارز و واکنش فعالان و متقاضیان این بازار را باید بررسی کرد. وقتی یک مقام بلندپایه دولت از عدم وجود منابع ارزی کافی نزد بانک مرکزی (بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار) خبر می‌دهد، به وضوح علامتی برای تغییرات قیمتی در روزهای آینده است.

به عبارت صریح‌تر، فعالان اقتصادی و متقاضیان بازار ارز تکیلف خود را می‌دانند که بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار، ارز چندانی تزریق نخواهد کرد و موجودی بازار ارز که ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است، تنها منبع قابل اتکاء عرضه به بازار خواهد بود. این علامت، یعنی کاهش عرضه ارز به بازار و چشم‌انداز رشد قیمت‌ها در روزها و هفته‌های آتی.

شاید ابتدایی‌ترین اصول اعلام نظر از سوی یک مسئول اقتصادی، دقت و توجه به عدم اثرات منفی یک اظهارنظر در فضای اقتصادی است و حتی اگر این اظهارات نوبخت درست باشد، که هست، طرح آن در فضای فعلی و التهاب نسبی بازار ارز، غیرمنطقی و مغایر با سیاست آرامش و ثبات بازار دارایی‌های است که در طول 4 سال گذشته در دستور کار دولت بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها