کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ناگفته‌های رییس سابق بانک مرکزی از پرونده ضراب، بابک زنجانی و خاوری


کد خبر : ۴۴۰۳۳دوشنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۳۸۵۸۲۶ بازدید

بابک زنجانی با ما در بانک مرکزی کاری نداشت. طرف حساب وزارت نفت بود. نفت ما را کسی نمی‌خرید ایشان برای ما نفت ...
ناگفته‌های رییس سابق بانک مرکزی از پرونده ضراب، بابک زنجانی و خاوریناگفته‌های رییس سابق بانک مرکزی از پرونده ضراب، بابک زنجانی و خاوری

ایلنا به نقل از رئیس کل سابق بانک مرکزی نوشت: بابک زنجانی با ما در بانک مرکزی کاری نداشت. طرف حساب وزارت نفت بود. نفت ما را کسی نمی‌خرید ایشان برای ما نفت می‌فروخت.

رئیس کل بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد درپاسخ به این سئوال که رضا ضراب نزد دادستان یکی از دادگاه‌های آمریکا اعتراف کرده است که با شما و محمود احمدی‌نژاد ملاقات داشته است،گفت من اصلا ایشان را ندیدم. تاکید می‌کنم که با ایشان هیچ جلسه‌ای نداشتم و فکر نکنم احمدی‌نژاد هم با وی ملاقات داشته است. ضمن آن که ضراب عنوان کرده من با این افراد جلسه داشتم که تحریم‌ها را دور بزنیم و حتی نگفته که مسائل مالی‌ای وجود داشته که مربوط به خودمان بوده است. ما در آن دوره وظیفه داشتیم که تحریم‌ها را مدیریت کنیم و فکر کنم بهترین مدیریت در طول تاریخ تحریم‌های ایران بوده است. آن هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود و ورود پول به کشور ممنوع بود و بانک مرکزی عملا هیچ فعالیت بین‌المللی‌ای نمی‌توانست داشته باشد.

او گفت:آقای زنجانی با ما در بانک مرکزی کاری نداشت. طرف حساب وزارت نفت بود. نفت ما را کسی نمی‌خرید ایشان برای ما نفت می‌فروخت.

رییس کل سابق بانک مرکزی اضافه کرد: من الان نامه‌ای در جیبم دارم که در آن نوشته شده به ایشان ارز پرداخت شود، اما من جلوی این مصوبه را گرفتم من در آن نامه نوشتم که ما ارزی نداریم که به ایشان بدهیم اگر می‌خواهید پولی به ایشان پرداخت شود از محل وزارت نفت بدهید.

وی افزود: این نامه مصوبه ستاد تدابیر ویژه بود که من جلوی اجرایی شدن آن را گرفتم. تاریخ این نامه تیر ماه سال ۹۱ است که نوشته بانک مرکزی درخواست ارز شرکت نیکو در هالک بانک ترکیه را به حساب فلان بانک واریز کند. من زیر همین نامه داخل پرانتز با خط خودم نوشتم که اگر می‌خواهید چنین مبلغی را به این شرکت پرداخت کنید از محل وزارت نفت بدهید. امضای آقایان شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد)، غضنفری (وزیر صنعت و معدن) و قاسمی (وزیر نفت) به همراه امضای من در زیر نامه است. در واقع من جلوی چنین مصوبه‌ای را گرفتم. حالا این مصوبه قبلش باید ۱۱ امضا می‌گرفت و بعد در شورای امنیت ملی تایید می‌شد و در نهایت به ستاد تدابیر ویژه می‌آمد. آقایان من را خواستند و من به عنوان مطلع رفتم و در این خصوص توضیح دادم.

بهمنی در پاسخ به این سئوال که پدیده بابک زنجانی چطور به وجود آمد؟ گفت: این پدیده به ما ارتباطی ندارد ما فقط تحریم را مدیریت کردیم و سعی کردیم کشور را در آن شرایط خاص سرپا نگه داریم. ما در آن زمان باید نفت را می‌فروختیم و نقل و انتقال پول را انجام می‌دادیم. ما باید کشور را حفظ می‌کردیم. حجاج می‌خواستند حج بروند و پول نقد احتیاج داشتند. این در حالی بود که آن زمان از آن طرف پول دادن ممنوع بود.

او گفت:ما طوری کشور را مدیریت بحران کردیم که وقتی آمریکا و اروپا در رکود اقتصادی رفت ما را دعوت کردند و من به اتفاق برخی از آقایان به آنجا رفتم و طرح دادیم که آنها از رکود خارج شوند و موفق شدند.

او افزود:نشاءالله روزی می‌رسد که برخی از اتفاقات را که در آن دوران افتاد را بیان خواهم کرد. اما ما وقتی خارج از سیستم بخواهیم نفت را بفروشیم ممکن است مشکلاتی به وجود آید. یک تاجر عادی صد معامله می‌کند شاید یکی از آن معامله‌ها به مشکل بخورد. اما این امر برای دولتی‌ها فرق می‌کند.

بهمنی گفت: من در آن زمان طلا به قیمت هر اونس ۳۵۴ دلار خریدم که بعد قیمت آن شد ۱۷۰۰ دلار. هیچ کس نگفت دستت درد نکند. کار ما این بود که نظام را حفظ کنیم. یک مدیر باید ریسک داشته باشد. اما الان اگر یک مدیر ریسک کند ۵۰۰ بار دیوان محاسبات او را احضار می‌کند و سازمان‌های نظارتی پدر آن را در می‌آورد. چه کسی را تا حالا به جرم کار نکردن محاکمه کرده‌اند؟ باید کاری کنیم که اگر مدیری هزار کار مثبت داشت و یک کار غلط انجام داد از آن حمایت کنیم. در بعضی از مواقع تصمیمات و سیاست‌ها موجب می‌شود که تولید بخوابد و تورم کوتاه مدت به وجود آید ما باید آن را بپذیریم و با آن کنار بیاییم.

رییس کل سابق بانک مرکزی درباره جریان برداشت شبانه از بانک‌ها هم گفت: در آن زمان ما ارز را به بانک‌های دولتی و خصوصی دادیم که با آن گشایش اعتبار انجام دهد. اما برخی از بانک‌ها آن را در بازار فروختند و دلار ۱۲۲۶ ریالی را در بازار آزاد ۱۹۰۰ تومان عرضه کردند. ما آن زمان ۵۸ بازرس فرستادیم که مشخص شد ۳۲ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت این فروش شده است. به بانک‌های متخلف مهلت سه ماهه دادیم که این رقم را به خزانه برگردانند. از شورای امنیت هم مجوز گرفتیم و ۳۰ هزار میلیارد از حساب‌های آنها را به نسبت تخلف برداشت شد. اما بعدا دیوان محاسبات به من گفت آن را برگردان و اگر این کار را نکنی تو را انفصال دائم از خدمت می‌کنیم. من هم گفتم ۴۷ سال است خدمت کردم و انفصال خدایی هستم. حالا اگر راست می‌گویند آن ۲۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده را برگردانند و بگویند من اشتباه کرده‌ام.

او افزود: همه گفتند برداشت شبانه از حساب‌ها اما هیچ‌کس نگفت ۳۰ هزار میلیارد پول به خزانه برگشت داده شده است. اگر می‌گفتند دستت درد نکند دنبال ۲ هزار میلیارد باقیمانده هم می‌رفتم و آن را نیز برمی‌گرداندم. خیلی چیزهای دیگر وجود دارد اما برخی می‌ترسند دنبال فساد بروند و مبارزه با آن هزینه دارد و خیلی سخت است. پشت فساد خیلی قرص و محکم است و متاسفانه خیلی جاها رسوخ کرده، ما برای هفت سال کار باید هفتاد سال جواب بدهیم و هنوز دارم به دیوان محاسبات جواب پس می‌دهم در صورتی که همه کارهایی که کردم برای کشور بود.

بهمنی تصریح کرد: من با همه دولت‌ها کار کردم. اگر این دولت هم می‌خواست برای آنها نیز کار می‌کردم و خیلی راحت‌تر وضعیت موجود را جمع می‌کردم. اگر هر کسی با هر دولتی کار کرد که مجرم نیست. من همان سال‌ها چند بار استعفا دادم اما شرایط طوری بود که باید می‌ماندم و کشور را حفظ می کردیم. الان هم کسی می تواند بگوید من یک ریال برداشت داشته ام بیاید ثابت کند. دیوان محاسبات نمی بیند که من چند صد تن طلا را وارد کشور کردم اما برداشت ۳۰ هزار میلیارد را می‌بیند. من تشکر نمی‌خواهم اما حداقل اینقدر من را نبرند و بیاورند .

او افزود: به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شده ام. وقتی تخلف نکرده ام و برای منافع کشور کار کردم مشکلی ندارم. فکر می کنید چرا الان مدیران کار نمی‌کنند؟ ما کلی برنامه و فکر داشتیم که کشور را مدیریت کنیم .

بهمنی با اشاره به پرونده بابک زنجانی هم گفت: در این پرونده نیز به عنوان مطلع احضار شدم.

او در پرونده خاوری هم گفت: مگر من برای ایشان حکم زدم؟ انتصاب ایشان هیچ ربطی به بانک مرکزی نداشت. حالا این اتفاق افتاد من رییس کل بانک مرکزی چطور می توانستم جلوی آن را بگیرم؟ در واقع ابزار نظارتی نداشتم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها