کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه در حراجی کوتاه آمد


کد خبر : ۴۳۹۶۴شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸:۵۰۵۲۳۴ بازدید

در ششمین حراج سکه با کاهش قیمت پایه، قیمت نهایی فروش نیز پایین‌تر از حد بازار تعیین شد. از نگاه مدیرعامل بانک کارگشایی، با وجود انتقاداتی ...

ایسنا- در ششمین حراج سکه با کاهش قیمت پایه، قیمت نهایی فروش نیز پایین‌تر از حد بازار تعیین شد. از نگاه مدیرعامل بانک کارگشایی، با وجود انتقاداتی که به نحوه عرضه سکه می شود حراجی بهترین و شفاف‌ترین راه برای عرضه سکه به بازار است اما نتیجه دادن آن زمان بر خواهد بود.

امروز (شنبه) ششمین مرحله از حراجی سکه در بانک کارگشایی برگزار شد و در نتیجه آن حدود۶۷۰۰ قطعه سکه تمام و نیم بهار فروش رفت. بر اساس توضیحاتی که سلیمانی -مدیرعامل بانک کارگشایی- به ایسنا ارائه کرده است، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با قیمت پایه یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان در نهایت با حداقل قیمت یک میلیون و ۳۸۹ هزار و حداکثر یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان فروش رفته است. حدود۳۶۰۰ قطعه سکه تمام بهار آزادی در حالی در حراجی فروش رفت که قیمت بازار به یک میلیون و ۳۹۷ هزار تومان هم رسید و در نهایت در حراجی کمی پایین‌تر از قیمت بازار بود. این در حالی است که در هفته گذشته در حراجی قیمت نهایی فروش بیش از قیمت بازار بود.

بسته‌های سکه که در قالب ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی فروش می‌رود برای نیم سکه هم امروز  فروش حدود ۳۱۰۰ قطعه را به همراه داشت. قیمت پایه نیم سکه ۵۷۹ هزار تومان تعیین شده بود که با حداقل ۶۹۱ هزار و حداکثر ۷۰۰ هزار تومان فروش رفت. نیم سکه در بازار آزاد برای هر قطعه تا ۷۱۲ هزار تومان قیمت خورده بود.

در رابطه با اینکه آیا قرار است ربع سکه هم در حراجی فروخته شود با توجه به اینکه قیمت آن در روزهای گذشته افزایشی بوده و تا ۴۱۰ هزار تومان پیش رفته است، مدیرعامل بانک کارگشایی توضیح داد که فعلا برنامه‌ای در این رابطه وجود ندارد و نیم و تمام بهار حراج خواهد شد ولی اگر بانک مرکزی در این باره دستوری اعلام کند به طور حتم ربع سکه هم به حراج گذاشته می‌شود.

مدیرعامل بانک کارگشایی در رابطه با اینکه چه زمانی پیش‌بینی می‌شود تا حراجی موجب کاهش قیمت سکه در بازار و خالی شدن حباب آن شود نیز اعلام کرد که اگر روند به همین صورت پیش برود احتمالا تا چند جلسه دیگر حراجی، قیمت‌ها در بازار به تعادل کشیده خواهد شد اما باید در نظر داشت که در روز اول حراجی، قیمت سکه در بازار کاهشی شد اما طی روزهای اخیر با افزایشی که در قیمت دلار رخ داده، عاملی شده است برای افزایش قیمت سکه و اگر رشد قیمت دلار نبود، به طور حتم با توجه به رابطه‌ای که بین قیمت سکه و دلار وجود دارد،   قیمت سکه تاکنون متعادل‌تر شده بود.

اما در مدت اخیر و در جریان حراجی سکه انتقاداتی نسبت به نحوه عرضه از سوی بانک مرکزی مطرح می‌شود به طوری که برخی نمایندگان مجلس مطرح کردند این روش باعث افزایش دلالی خواهد شد و به نفع آن‌ها است. مدیرعامل بانک کارگشایی در این باره می‌گوید به هر صورت شفاف‌ترین و بهترین روش برای عرضه سکه همین حراجی خواهد بود. هرچند که زمان‌بر بوده و مدتی طول می‌کشد تا بر بازار اثر کرده و حباب خالی شود.

وی عنوان کرد که با توجه به شرایط بازار نمی‌توان در حراج میزان فروش و یا قیمت را محدود کرد. در این حالت خود موجب عواقب دیگر و حتی افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت سکه می‌شود. ولی به هر صورت اگر پیشنهاد بهتری که کارگشا بوده و می تواند جایگزین حراجی شود وجود دارد، منتقدان مطرح کنند.

حراجی سکه از هفته گذشته و به دنبال حبابی شدن قیمت در بازار از سوی بانک مرکزی و از کانال بانک کارشگشایی انجام می‌شود. این روند فعلا در روزهای شنبه، دوشنبه و چهار شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ در بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه های بانک ملی در خیابان مولوی انجام می‌شود. تا کنون بیش از ۲۵ هزار قطعه سکه تمام و نیم بهار در شش حراجی فروش رفته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها