کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید روغن نباتی در کشور 4 درصد کاهش یافت


کد خبر : ۴۳۷۰۹جمعه، ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۳۵۸۵۱ بازدید

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تا 96 اگرچه نشان دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است اما کاهش تولید روغن نباتی ...

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تا 96 اگرچه نشان دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است اما کاهش تولید روغن نباتی در کشور در ماه گذشته نگران کننده است.

امیرهوشنگ بیرشک روز سه شنبه در همایش بین‌المللی روغن‌های خوراکی، دانه‌های روغنی و صنایع وابسته  در تهران با اعلام این خبر جلسه قیمت نان صبح امروز در محل ریاست جمهوری برگزار شده است اظهار کرد: می‌توان سه مقطع زمانی را پس از انقلاب در صنعت روغن نباتی در نظرن گرفت مقطع اول که همان دوران مقدس است و کارخانجاتی که در کشرو حضور داشتند مربوط به دوره پیش از انقلاب اسلامی است، مرحله دوم آن دوران اصلاحات (دوران سازندگی) و بعد از آن است که شاهد رشد ظرفیت‌سازی در کشور بودیم. در مقطع سوم که می‌توان آن دوره را دوره تنوع نامید و این دوره از نظر زمانی به بعد از سال 1390 مربوط می‌شود.

وی افزود: در همان دوران دفاع مقدس که دوران سیستم توزیع کالا‌برگی کشور بوده است و از ظرفیت محصول کشور صرفا برای تامین روغن نباتی استفاده می‌شد.

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: صنعت روغن نباتی در دوره دوم خود به دنبال نوسازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید بود که از آن می‌توان به ظرفیت دو میلیون تنی تولید در سال 85 اشاره کرد. شاخصه این دوران تجدیدنظر در استانداردهای تولید روغن نباتی و افزایش کمی و کیفی تولید بوده است. برهمین اساس میزان تولید روغن جامد در کشور از 90 درصد سال 70 به حدود 50 درصد در سال 90 کاهش یافت.

وی تصریح کرد: دوره سوم نبود دوران بحران ارزی است که روند رو به رشد تاسیس واحدهای کوچک و نبود تنوع در بسته‌بندی و تغییر در فرامولاسیون محصولات نام برد؛ در این دوره در طی رشد ظرفیت‌های تولیدی که هم اکنون به 4 میلیون تن در سال رسیده حداکثر رقابت در صنعت را شکل داده است. در این دوران مصرف کننده طعم شیرین رقابت در تنوع بسته‌بندی افزایش کیفیت و کاهش قیمت را لمس کرد.

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: امروزه شاید نتواند کسی منکر تحول و ارتقاء در کیفیت روغن نباتی تولیدی در کشورمان باشد به همین جهت است که اگر پایش مصوبات شورای عالی سلامت رو مرور کنیم پایبندی صنعت روغن نباتی و اجرای مصوبات آن به عینه مشهود است.


* تولید روغن نباتی 4 درصد کاهش یافت

وی با بیان اینکه در هفت ماهه سالجاری با کاهش 4 درصدی تولید و توزیع روغن نباتی روبرو هستیم گفت: شرایط اقتصادی کشور از سال 92 تا 96 اگرچه نشان دهنده رکود اقتصادی و تداوم آن است اما کاهش تولید روغن نباتی در کشور در ماه گذشته نگران کننده است.

وی افزود: با وجود افزایش واردات روغن خام در هفت ماهه سالجاری کاهش معنادار تولید در فصل مصرف نگران کننده است. امروز کاهش تولید روغن نباتی را عدم همراهی ستاد پشتبانی تنظیم بازار در بررسی و تصویب افزایش قیمت روغن نباتی باشد که با وجود اینکه به تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است این ستاد با آن موافقت نمی‌کند.

دبیر انجمن روغن نباتی در بخش پایانی خود به چالشهای صنعت روغن نباتی اشاره کرد و گفت: عدم بسط و توسعه فرهنگ مصرف روغن‌نباتی در کشور توسط دستگاه‌های مسئول نظارت کننده و امنیت و سلامت جامعه، ورود برخی سازمانها و افراد غیرمتخصص در حوزه تصمیم‌گیری، موضوع بهداشت و استاندارد روغن نباتی، عدم ثبات در قوانین و مقررات مربوط به واردات روغن خام و دانه‌های روغنی و عدم علاقه‌مندی برخی مسئولین به گسترش فضای رقابت در این صنعت اشاره کرد.

وی در پایان افزود: صنعت روغن نباتی با گردش بیش از 11 هزار میلیارد تومانی گفت: یکی از بزرگترین صنایع ملی کشور به حساب می‌آید و خود را متعهد به حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی می‌داند اما توقع دارد که برای حمایت از بخش کشاورزی و تولید داخلی صنعت روغن نباتی را از بخشنامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و عوارض متعدد که سبب افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی مصرف کننده می‌شود معاف نمایند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها