کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید و فروش مسکن مهر از نگاهی دیگر


کد خبر : ۴۳۵۱پنجشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳:۲۷۳۶۴۹ بازدید

پس از آنکه معلوم شد خرید و فروش مسکن مهر از انحصار 99 ساله درآمده است این موضوع مطرح می‌شود که آیا خرید و فروش این نوع از پروژه‌ها به راحتی امکان پذیر است؟

چندسالی است که از اجرای طرح مسکن مهر در کشور می‌گذرد و متقاضیان آن، که بیشتر اقشار متوسط با درآمد کم‌ محسوب می‌شوند، در انتظار دریافت خانه‌ای با امکاناتی معمولی برای بهره‌مند شدن از زندگی راحت و مناسب هستند.

از همان ابتدای اجرای این طرح چه در دولت دهم وچه در دولت یازدهم، صاحبان آن با مشکلات عدیده‌ی این پروژه روبه‌رو بودند. به طوری‌که در مهم‌ترین عناوین خبری سال 92 درباره حوزه مسکن، از «مسکن مهر» به عنوان دغدغه‌ای چالش برانگیز یاد شده بود.بسیاری از کارشناسان فعال در این بخش اعلام کردند که اگر دولت دست به کار نشود 5 دولت آینده هم هم‌چنان درگیر با این پروژه خواهند بود.با بازدید از برخی پروژه‌های مسکن مهر و پرسش از ساکنان آنها، درخواهید یافت که برخی از چشم‌گیرترین مشکلات مطرح در این سازه‌ها، نبود طرحی مشخص برای ایجاد امکانات رفاهی نظیر پارک‌ها، فضای سبز، مکان‌های ورزشی، فرهنگسراها و حتی مراکز درمانی و جایگاهی برای استقرار نیروی انتظامی در راستای حفظ امنیت ساکنین این مناطق است.

اما تا همین چند ماه پیش بزرگ‌‌ترین چالش، بحث عدم خرید و فروش این مساکن و مالکیت 99 ساله آنها بود. تا اینکه سرانجام معاون وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: واگذاری و خرید و فروش مسکن مهر توسط متقاضیان پس از تکمیل و ساخت مسکن مورد نظر امکان پذیر است.اعلام این خبر سبب شد تا از بار نگرانی اقشار کم‌درآمد کمی کاسته شود و اطمینان خاطری شود برای آنهایی که به هر دلیل چون از پس هزینه‌های پرداخت این پروژه برنمی‌آیند و یا از مالکیت این مسکن ناراضی هستند، به راحتی از امتیاز تملک انصراف داده و آن را به شخص دیگری واگذار کنند.

اما اینجا این سوال مطرح ‌می‌شود که آیا این انصراف ازمالکیت و واگذاری حق امتیاز به شخص دیگر به راحتی ممکن است؟ به عبارت دیگر اگر شخصی مایل باشد که مسکن خود را بفروشد چه اقداماتی باید انجام دهد؟

زیر ذره‌بین خرید و فروش

به گفته رئیس اتحادیه‌ املاک کشوری: چندی پیش با صادر شدن بخشنامه‌ای، اجازه‌ی خرید و فروش مسکن مهر داده شد .منتهی شرایطی که برای آن گذاشته شده بود کمی سخت بود اما این به این معنا نیست که مالکان قدیم حق فروش و یا خرید را ندارند. تا اینکه در دولت یازدهم سعی شده‌است در این بخشنامه اصلاحاتی صورت بگیرد. اما هنوز شیوه‌نامه اجرایی وجزئیات آن بصورت دقیق ابلاغ نشده‌است.وی در ادامه افزود: توجه کنید که دو قسمت در سند وجود دارد؛ یک عرصه و دوم عیان. از آنجایی که زمین در این بخش متعلق به دولت است، بنابراین در پروژه‌ی مسکن مهر سند به نام مالک زده خواهد شد و در شرایط جدید هم امکان خرید و فروش آن به راحتی وجود دارد.

براساس این گفته‌ها، خرید و فروش این نوع از پروژه‌ها به همان عنوانی که در خبرها شنیده شده‌، واقعا آزاد است. اما تماس با چند دفتر املاک در سطح شهر خلاف این موضوع را ثابت کرد. بسیاری از این بنگاه‌ها اذعان می‌کنند که به دلیل افزایش دردسرها در این بخش، از فعالیت خودداری می‌کنند.این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این روزها بیشتر مراجعه‌کنندگان در این بخش، فروشنده هستند نه خریدار!

فروشندگانی که از چند سال پیش متقاضی بوده‌اند اما هم اکنون به دلیل ناتوانی مالی از ادامه‎‌ پرداخت، دیرکرد در تحویل و افزایش قیمت‌ها از مالکیت آنها منصرف شده‌اند. اغلب افراد به علت آنکه در اذهان عمومی این موضوع جا افتاده است که «مسکن مهر، یعنی مسکن بی‌کیفیت با دردسرهای بسیار» از خرید آن امتناع می‌ورزند.بنابراین نسبت فروشنده به خریدار 100به 10 است و متقاضیان فروش باید در لیست انتظار باقی بمانند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها