کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکیه اقتصاد آذربایجان غربی بر معادن سنگ تزئینی


کد خبر : ۴۳۴۸۲جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۸۱۰۸۸ بازدید

وجود 2 معدن طلای زرشوران و آقدره در استان آذربایجان غربی و همچنین فراوانی معادن سنگ تزئینی در این استان باعث شده تا این استان به عنوان ...
تکیه اقتصاد آذربایجان غربی بر معادن سنگ تزئینیتکیه اقتصاد آذربایجان غربی بر معادن سنگ تزئینی

 وجود 2 معدن طلای زرشوران و آقدره در استان آذربایجان غربی و همچنین فراوانی معادن سنگ تزئینی در این استان باعث شده تا این استان به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ معدنی کشور به شمار آید.

درحال‌حاضر واحدهای سنگ تزئینی در این استان باعث اشتغالزایی فراوانی شده و خبر راه‌اندازی واحدهای سنگبری پیشرفته در این شهرستان شنیده می‌شود اما آنچه امروزه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند به اقتصاد این استان‌ها کمک کند ایجاد فضای مناسب برای توسعه فعالیت‌های معدنی و همچنین زمینه‌سازی برای صادرات محصولات آنهاست.


تنوع بالای سنگ تزئینی در استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از ظرفیت بالا در سنگ‌های تزئینی و تنوع آن، یکی از قطب‌های تولیدکننده سنگ‌تزئینی در کشور شناخته شده و باعث شده نسبت به ساخت واحدهای سنگبری پیشرفته در این استان اقدام شود. فرماندار تکاب نیز درباره اقدامات و برنامه‌های انجام شده در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن اظهار کرد: برنامه‌های مناسبی برای عبور تکاب از محرومیت تدوین شده که در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود و یکی از این برنامه‌ها ایجاد زمینه و بستر مناسب برای ساخت کارخانه‌های سنگبری در کنار معادن بزرگ سنگ تکاب است. به گفته ایرج ثقفی، در ماه‌های گذشته با اتکا به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تمهیدات لازم برای جذب سرمایه‌گذار و کمک به راه‌اندازی کارخانه‌های سنگبری به کار گرفته شده است. به گزارش خبرگذاری صداوسیما، وی با اشاره به راه‌اندازی ۲ کارخانه سنگبری در تکاب در یک سال گذشته، افزود: ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌های سنگبری و کارگاه‌های طلا و جواهرسازی در تکاب در دستور کار دولت است.

  وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در زمینه معادن سنگ و صنایع معدنی وابسته به آن از جمله کارخانه‌های سنگبری علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان و افزایش ارزش افزوده اقتصادی، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی با برند(نشان) معتبر در این شهرستان تولید شوند. دومین کارخانه فرآوری سنگ و تولید سنگ‌های ساختمانی و زینتی نیز در چند روز گذشته در این شهرستان آغاز به کار کرده است. مدیر شهرک صنعتی تکاب در این باره گفته است: این کارخانه سنگبری با ظرفیت تولید سالانه ۴۰هزار تن انواع سنگ ساختمانی در شهرک صنعتی تکاب ساخته شده و با بهره‌برداری از آن برای ۱۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است. فرزاد توفیقی افزود: این کارخانه سنگبری، مواد خام معدنی را از معادن منطقه تامین می‌کند و با تجهیزات پیشرفته و فرآوری، انواع مختلف سنگ نما و سنگ‌های تزئینی را تولید می‌کند.


تولید انواع سنگ موزائیک در تکاب

سال گذشته نیز نخستین واحد صنعتی سنگبری مجهز به تجهیزات اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک با هدف تولید سالانه ۱۰۰هزار مترمربع انواع سنگ‌های موزائیک و آنتیک در کنار معدن سنگ تراورتن روستای گنبد تکاب با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد ریالی فعالیت خود را آغاز کرد که منجر به اشتغالزایی برای ۴۵ نفر شد.مدیرعامل کارخانه سنگبری روستای گنبد تکاب که این واحد صنعتی را در کنار معدن سنگ خود ساخته، گفت: من از سال ۱۳۷۲ در زمینه استخراج معادن سنگ فعالیت می‌کنم و مواد اولیه کارخانه‌های سنگ را نیز از معادن سنگ خود تامین می‌کنم که این موضوع موجب رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه شده است. یکی دیگر از محصولاتی که در این استان تولید می‌شود پلاک سنگ در نمای ساختمان پله و کفپوش است. این محصولات در کارخانه سنگبری روستای گنبد تکاب برای عرضه و فروش در بازارهای بزرگ استان‌های مختلف از جمله شهرهای تهران، اصفهان، قم، محلات، زنجان، قروه و همدان ارسال می‌شود.

این کارخانه سنگبری گنبد تکاب در فاز نخست، سالانه ۶۰ هزار متر مربع سنگ ساختمانی به صورت پلاک تولید می‌کند و در این کارخانه بیش از ۴۰ نفر را مشغول به کار کرده است. به نظر می‌رسد توسعه معدن و صنایع معدنی یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و اصل اساسی در توسعه تکاب به شمار می‌رود. یکی از فعالان عرصه صنعت سنگ در این باره گفت: با توجه به وجود مواد اولیه فراوان در منطقه و نزدیکی به بازارهای جهانی، فعالان معدنی و کسانی که توان مالی مناسب دارند می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در شهرستان تکاب کارخانه سنگبری بسازند. برای تحقق این افق روشن در عرصه صنعت و معدن تکاب، همت مردم و کمک مسئولان راهگشا خواهد بود. به گفته وی، چرخه تولید سنگ یک صنعت زیست‌محیطی با کمترین میزان آلودگی است و در صورت وجود بازار مناسب، شغل پایدار برای جوانان با درآمد خوب به شمار می‌رود و امید است با رفع محدودیت‌های اداری در زمینه واگذاری زمین و وجود امکانات زیرساختی مناسب در مناطق مستعد معدنی تکاب، امکان تولید محصول صادراتی در آینده نزدیک نیز فراهم شود.


نقش فرآوری سنگ در توسعه فعالیت‌ها

دبیر انجمن معدنداران و صنایع‌معدنی تکاب نیز با اشاره به عزم جدی دولت برای توسعه واحدهای صنعتی و معدنی در این شهرستان گفت: صنعت فرآوری سنگ نقش اساسی در توسعه فعالیت‌های معدنی و ایجاد اشتغال برای جوانان تکاب دارد و در صورت گسترش تعداد واحدهای سنگبری، مسئله بیکاری و اشتغال در این شهرستان تا حد قابل توجهی رفع می‌شود. به گفته خداوردی دولت‌یاری، با ساخت یک واحد از کارخانه‌های سنگبری در تکاب، صنایع دیگری از جمله صنعت تراشکاری، جوشکاری، برقکاری، ساخت سوله و ترانزیت کالا به دنبال آن وارد منطقه می‌شود و این مسئله موجب شکوفایی اقتصاد منطقه خواهد شد.

به گفته وی با توجه به معادن غنی سنگ و وجود مواد اولیه فراوان، وجود نیروی کار و ظرفیت‌های مهمی چون همسایگی استان آذربایجان غربی با چند کشور، تمام شرایط تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در تکاب بر پایه ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌های سنگبری مهیا شده است. وی با اشاره به اینکه پیشینه فعالیت معدنی در تکاب تنها ۱۰ سال است، بیان کرد: در سال‌های گذشته یک واحد سنگبری سنتی در تکاب راه‌اندازی شد که بنا به دلایلی از جمله نبود حمایت‌های کافی، فعالیت آن ادامه نیافت اما دولت تاکید و توجه ویژه‌ای برای توسعه صنایع معدنی در تکاب دارد که باید از این فرصت به شیوه مطلوب استفاده کرد. وی در زمینه ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش تعداد کارخانه‌های سنگبری در تکاب نیز گفت: واگذاری زمین برای ساخت این واحدهای صنعتی در تکاب به یک فرآیند پیچیده و دست و پاگیر تبدیل شده است.

دولت‌یاری در ادامه سخنانش افزود: بر این اساس جمعی از معدنکاران تکاب با تشکیل شرکت تعاونی فرآوری، قصد ساخت یک واحد کارخانه سنگبری جدید را دارند که در پیچ و خم واگذاری زمین معطل مانده و امیدواریم مسئولان برای این موضوع و رفع موانع توسعه فعالیت‌های معادن و صنایع معدنی وابسته به آن اقدام کنند. دبیر انجمن معدنداران و صنایع معدنی تکاب، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و رونق اقتصادی پایدار در گرو فرآوری محصولات معدنی و پیشگیری از خام‌فروشی را قابل بررسی دانسته و معتقد است تنها با انجام فرآوری می‌توان خروج این ذخایر ارزشمند را از منطقه از نظر اقتصادی توجیه کرد و این مهم در شهرستان تکاب با بهره‌گیری از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی شده است.


نگاهی به معادن طلای استان آذربایجان غربی

معدن طلای آق دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در بخش تخت سلیمان، ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی واقع شده و ما شاهدیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی نیز در این منطقه به ویژه روی معادن طلای آن از سوی سازمان‌های توسعه‌ای کشور و همچنین بخش خصوصی انجام شده و بر میزان تولید طلای کشور آثار مستقیمی دارد. به گفته مسئولان این استان، تکیه اقتصاد استان آذربایجان غربی بر معادن استان نیز یکی دیگر از مواردی است که سبب شده تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها به منظور توسعه فعالیت‌های معدنی افزایش یابد. / روزنامه صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها