کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا دق‌الباب مساجد در شب اول ربیع الاول، سند روایی دارد؟


کد خبر : ۴۳۲۸۲شنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۱۴۱۰۲۲ بازدید

یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه، مراجعه‌ مردم به در مساجد در شب اول ربیع‌الاول و روشن‌کردن شمع را فاقد سند روایی دانست.

چند سالی است در پایان ماه صفر، مراسمی در برخی شهرهای ایران رایج شده است که بر اساس آن در شب اول ماه ربیع‌الاول، در نیمه شب چند ساعتی را در مقابل درهای مسجد تجمع می کنند و به اصطلاح از خدای خود حاجت می طلبند، این پدیده‌ای است که در تصاویر زیر مشاهده می‌شود.

 بنا بر نظر کارشناسان دینی و اجتماعی، صرف حضور در مقابل مسجد و طلب حاجت از خدا و اولیای او در آن‌جا و یا هر جای دیگر، اقدام معمول و پسندیده‌ای است اما هر رفتاری در عین اینکه هدف مقدسی را دنبال می‌کند باید به شکل و شیوه‌ای صحیح نیز انجام شود به گونه‌ای که مورد قبول کسانی که آن مرام، مکتب و رفتار را بنا نهاده و ترویج داده‌اند باشد در غیر این صورت دچار خرافات خواهیم شد.

 بر این اساس برآن شدیم تا در مورد این رفتار نیز نظر برخی از کارشناسان دینی را جویا شویم و در این مجال به سراغ آیت‌الله مرتضی قائنی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه رفتیم تا در این زمینه روشنگری کنند:

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مراجعه به جلوی در مساجد در شب اول ماه ربیع‌الاول به شکلی که چند سالی است در برخی از مناطق جامعه ما اتفاق می‌افتد، سند روایی دارد؟ گفت: این سخن از پیامبر اسلام (ص) که «کسی که مرا به ماه ربیع بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت می‌دهم» ارتباطی با این پدیده ندارد و چنین اقدامی سند روایی ندارد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه، افزود: شاید گروه‌هایی از مردم به سخن حضرت محمد (ص) درباره بشارتِ پایان یافتن ماه صفر استناد می‌کنند که این استناد درست نیست.

قائنی خاطرنشان کرد: مراجعه کردن مردم به در مساجد و استمداد از پروردگار اقدامی نیکو است اما نباید با حواشی‌ مانند شمع روشن‌کردن یا دق‌الاباب همراه شود، اگر چه اصل اذکار و طلب حاجات از خداوند متعال، عمل پسندیده و جایزی است، اما اشکال در شیوه این عمل یاد شده است.

مسئول حوزه علمیه مهدیه، گفت: توصیه‌ای به مردم برای مراجعه به در مساجد در شب اول ماه ماه ربیع‌الاول وجود ندارد اما استمداد مردم از پروردگار متعال با حضور در مساجد، اقدامی خلاف شرع نیست، البته باید مراقب ورود خرافات به مناسک دینی بود.

kp9jq2ozys23kwwnejqz.jpg

منبع: شبستان



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها