کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای دوگانه سوز در فاز دوم هدفمندی


کد خبر : ۴۳۲۵چهارشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵:۵۸۵۷۸۶ بازدید

با افزایش قیمت بنزین در فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها که آذرماه 89 اتفاق افتاد، رفتار بسیاری از مشتریان و دارندگان خودرو نسبت به اين رویداد قابل‌توجه بود. افزایش قیمت حامل‌های انرژی ...

با افزایش قیمت بنزین در فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها که آذرماه 89 اتفاق افتاد، رفتار بسیاری از مشتریان و دارندگان خودرو نسبت به اين رویداد قابل‌توجه بود. افزایش قیمت حامل‌های انرژی که آذرماه 89 به وقوع پیوست دارندگان خودروهای بنزین‌سوز شخصی را در ابتدا کمی محتاط کرد حال آنکه بسیاری از مشتریان و خریداران را نیز به فکر خرید خودروهای دوگانه‌سوز یا حداقل کم‌مصرف انداخت. در این شرایط دولت نهم نیز برای کاهش مصرف‌بنزین، تولید دوگانه‌سوزها را سرلوحه برنامه خودروسازان قرار داد به‌طوری‌که محرابیان وزیر صنایع و معادن وقت با نادیده گرفتن توان شرکت‌های خودروسازی و فراهم نبودن قطعات مورد نياز، حتی دستور تولید تمامی خودروها را به صورت دوگانه‌سوز صادر کرد.

 هر چند این امر هیچ‌گاه محقق نشد، اما تولید دوگانه‌سوزها با توجه به تعداد اندک جایگاه‌های گاز به‌طور چشمگیری افزایش یافت. در هر صورت در ماه‌های ابتدایی پس از اجرای فاز اول هدفمندی، دارندگان خودروهای سواری ابتدا صرفه‌جویی در مصرف بنزین و سپس استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز و کم‌مصرف را در اولویت قرار دادند. حال آنکه پس از گذشت مدتی و با عادت مشتریان به افزایش نرخ بنزین همه چیز به دست فراموشی سپرده شد و رویه‌های سابق مجددا از سر گرفته شد.

حال اینکه با افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مشتریان چه شیوه رفتاری در پیش خواهند گرفت، سوالی است که با پاسخ متفاوت کارشناسان روبه‌رو است. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو به افت 70 درصدی تولید دوگانه‌سوزها در شرکت‌های تولیدی اشاره و عنوان می‌کند که با توجه به سختی‌های تامین سوخت و نگهداری خودروهای دوگانه‌سوز مشتریان تا حدودی از این نوع خودروها رویگردان شدند. وی تاکید می‌کند که  هر از چند گاهي که حرف و حديث‌ها پيرامون افزايش قيمت بنزين داغ مي‌شود، جوي رواني ايجاد مي‌شود که توجه مردم به خودروهاي دوگانه‌سوز را بيشتر مي‌کند، حال آنکه در فاز دوم هدفمندی مشتریان یک بار داشتن دوگانه‌سوزها را تجربه کرده اند.وی ادامه می‌دهد که شرکت‌های خودروساز نیز هم اکنون با توجه به عدم تمایل عمومی و همچنین کمبود نقدینگی تمایل زیادی به تولید خودروهای یاد شده ندارند.

ازسوی دیگر مسعود خوانساری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز دیروز  در جلسه هیات نمایندگان تاکید کرد که در مطالعه‌ای که از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است، اگر سهمیه‌بندی بنزین لغو شده و قیمت بنزین 700 و هزار تومان شود، تاثیری در کاهش مصرف نخواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها