کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد سینوسی قابل اتکا نیست


کد خبر : ۴۳۲۳۰جمعه، ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۴۳۷۵۴ بازدید

کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماه امسال منتشر شد.بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران تا ابتدای آبان نسبت به مدت مشابه سال قبل ...
رشد سینوسی قابل اتکا نیسترشد سینوسی قابل اتکا نیست

صمت- کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در 7 ماه امسال منتشر شد.بر این اساس حجم تجارت خارجی ایران تا ابتدای آبان نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بزرگ‌تر شده است.

همچنین در ۷ ماهه اول امسال تشریفات گمرکی ۸۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار ۱۹ میلیون و ۹۳۲ هزار تن سهم واردات و ۶۸ میلیون و ۵۸ هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۵۲ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار رسید که این رقم ۶.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است. مجموع تجارت خارجی ایران در ۷ ماهه سال گذشته ۴۹ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار بود.به گفته کارشناسان، در ۷ ماهه اول امسال به میزان ۲۷ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ و ۸۹ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته ۱۵ و ۳۷ صدم درصد بود.

آنچه مسلم است عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط نرخ کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک هزار و ۳۹۶ دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال ۸ و ۸۹ صدم درصد افزایش داشته است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۷ ماهه امسال به ۲۴ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۲ و ۱۷ صدم درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته ۳ و ۲۰ صدم درصد بود. همچنین متوسط نرخ هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به ۳۶۳ دلار رسید که ۸ و ۴ صدم درصد افزایش داشت.در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در ۷ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد ۱۲ و ۵۴ صدم درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش ۲۴ و ۷۹ صدم درصدی و ۱۶ و ۱۱ صدم درصدی همراه شد و تنها شاهد افت ۱۶ و ۱۱ صدم درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۸۰۹ میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با ۷۵۰ میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با ۷۲۵ میلیون دلار و متانول با ۶۶۱ میلیون دلار بوده است. در این باره عضو اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: برای خرید و فروش و به عبارت دیگر توسعه تجارت خارجی با دنیا به تنوع بازارها نیاز داریم، تنوع بازار از دیپلماسی نشات می‌گیرد یعنی در دنیا روابط مان را با کشورهای دیگر به گونه‌ای تعریف کنیم که بتوانیم با آنها معامله داشته باشیم که یا خرید داشته باشیم و یا بتوانیم محصولات کشور را به فروش برسانیم.مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با صمت افزود: موضوع دیگر تنوع کالاهاست، باید کالاهای قابل عرضه در دنیا داشته باشیم که بتوانیم به فروش برسانیم، از سوی دیگر باید وضعیت اقتصاد کشورمان به گونه‌ای باشد که بتوانیم کالای بیشتری خریداری کنیم.او ادامه داد: سهم جمعیتی ما از دنیا حدود ۱/۲جمعیت است.سهم GDP بیش از ۷ دهم درصد است، وقتی GDP نسبت به سهم جمعیتی پایین است بنابراین باید سعی کنیم از طریقی تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم که بتوانیم در حد وزن جمعیتی کشور در GDP دنیا دخیل باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: بعد از این موارد احتیاج داریم که تجارت خارجی را به ۱/۲ در دنیا برسانیم، تجارت ما درحال‌حاضر با احتساب نفت حدود ۳۴ در هزار است.حریری اظهار کرد: اگر هم اکنون سالیانه حدود ۱۰۰میلیون دلار با دنیا مبادله می‌کنیم و نفت و غیر نفت را خریداری و به فروش می‌رسانیم باید تلاش کنیم به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.برای رسیدن به این هدف لازم است که فضای کسب و کار در کشور فضای مناسبی باشد، همان طور که می‌دانید در زمینه فضای کسب و کار رتبه ما از ۱۲۱ به ۱۲۴رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که رتبه فضای کسب و کار کشور در دنیا پیشرفتی نداشته بلکه کاهش هم داشته است. البته به این معنی نیست که وضعیت بهتر نشده چون امتیاز افزایش داشته اما سرعت پیشرفت دیگر کشورها از ما بیشتر است.او با اشاره به اینکه به یک نرخ رشد پایدار بالای ۷درصدی نیازمند هستیم، بیان کرد: در ۳۰ سال گذشته چنین نرخ رشدی را نداشته‌ایم، ما یک رشد سینوسی داریم که بسیار متغیر است و این نرخ رشد زیاد قابل اتکا نیست.باید وضعیت تولید بهبود پیدا کند و کالاهای قابل عرضه در دنیا داشته باشیم و همه این موارد به ۳ بحث اصلی یعنی اقتصاد کشور باید شفاف، رقابتی و آزاد شود.


زیرساخت‌های صادراتی ایجاد شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: یکی از مواردی که ما نمی‌توانیم در بازارهای صادراتی انجام دهیم گشایش اعتبارهای ارزی با دیگر کشورها است، برخی از بانک‌ها اعتبارات ما را نمی‌پذیرند و ما نمی‌توانیم اعتبارات ارزی را با آن کشورها باز کنیم. محمدرضا صفا در گفت‌وگو با صمت افزود: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد رقابت پذیر نبودن در بازارهای بین‌المللی از لحاظ کیفیت کاری است.همچنین بازاریابی دقیقی در بحث صنایع به ویژه زیر ساخت‌های مجموعه نفتی انجام نشده، اگر ما بتوانیم در زمینه زیرساخت‌ها بهتر کار کنیم تا کالاها بهتر و به شکل مطلوب عرضه شود در این صورت می‌توانیم با دیگر کشورها رقابت داشته باشیم بنابراین می‌توانیم در این صنعت حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

او ادامه داد: موضوع دیگر رکود اقتصادی است که هم کشور ما و هم دیگر کشورهای خارجی از آن سهم دارند، به همین علت نمی‌توانیم در بازارهای صادراتی به شکل چشمگیر فعالیت و رقابت داشته باشیم. نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به راهکارهای افزایش بازارهای صادراتی تصریح کرد: برای افزایش بازارهای هدف باید گشایش اعتبارات ارزی رد و بدل شود، همچنین باید زیرساخت‌های صادراتی صحیحی ایجاد شود و بازاریابی‌های داشته باشیم که تعهد آور باشند که بتوانند سهام آوری را هم طرف خریدار و هم فروشنده انجام دهند و از ثبات آن برای پیشرفت و مدت قراردادها به کشورها استفاده کنند.از نگاه کارشناسان، امیدواریم تاپایان سال با بهبود وضعیت تولید در سطح کشور تجارت خارجی در حد قابل‌قبولی افزایش پیدا کند و حضور چشمگیری در بازارهای بین‌المللی داشته باشند. رشد صادرات غیرنفتی یکی از سیاست‌های اصلی اقتصاد ایران است بنابراین تمامی مسئولان این حوزه باید تلاش کنند در مسیر تحقق این هدف گام‌های بلند و جدی بردارند تا شاهد رونق گرفتن صادرات کشور به‌ویژه در زمینه کالاهای دارای ارزش افزوده بالا باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها