کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک میلیارد تن ذخیره 33 نوع ماده در زنجان


کد خبر : ۴۳۲۲۸جمعه، ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۵۲۱۳۰۵ بازدید

وجود 33 نوع ماده معدنی از 70 نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، با ذخیره احتمالی بیش از یک میلیارد تن، مهر تاییدی بر ظرفیت قابل توجه ...
یک میلیارد تن ذخیره 33 نوع ماده در زنجانیک میلیارد تن ذخیره 33 نوع ماده در زنجان

وجود 33 نوع ماده معدنی از 70 نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، با ذخیره احتمالی بیش از یک میلیارد تن، مهر تاییدی بر ظرفیت قابل توجه توان معدنی استان زنجان است.

به گزارش ایران‌جیب از ایرنا، مس، طلا، سرب، روی، آهن و ده‌ها ماده معدنی دیگر که اکنون در دست استخراج است، تنوع مواد معدنی استان زنجان را تشکیل می‌دهد. زنجان با آنکه از سال ۱۳۱۳ش با حضور معدنکاران آلمانی در معدن بایچه باغ برای اکتشاف طلا از معدن مس بر سر زبان معدنکاران و زمین‌شناسان افتاد اما اوج شهرت این استان به دهه ۷۰ با استخراج گسترده از معدن انگوران بر می‌گردد. بحثی که غیرقابل انکار است و ارتباط چندان عمیقی به زمان بهره‌برداری گسترده از معادن این استان ندارد، قدمت معادن و ظرفیت زمین‌شناسی زنجان است تا آنجا که عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، قدیمی‌ترین سنگ‌های ایران با سن پرکامبرین بیش از ۶۰۰ میلیون سال را متعلق به استان زنجان اعلام کرد.

نصرالله عباسی افزود: استان زنجان موقعیت ویژه‌ای در کشور دارد و میان ۳ پهنه زمین‌شناسی البرز، ایران مرکزی و سنندج- سیرجان قرار گرفته است. وی یادآور شد: همین موضوع موجب شده که این استان از پدیده‌های زمین‌شناسی تاریخی- ساختاری و منابع اقتصادی هر یک از این پهنه‌ها بهره‌مند شود. موضوع قرار گرفتن زنجان در میان۳ پهنه زمین‌شناسی و معدنی به تایید رئیس سازمان نظام مهندسی استان زنجان هم می‌رسد. مهدی حمیدی در همین زمینه اظهار کرد: زنجان ۳پهنه معدنی انگوران، سلطانیه و طارم را در خود جای داده که ظرفیتی بزرگ برای توانمندسازی این استان در عرصه معدن است. رباب داداشی، معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم به استخراج سالانه ۱۱ میلیون تن ماده معدنی از ۳۶۱ معدن فعال این استان اشاره کرد و گفت: زنجان مواد معدنی منحصر به فرد از جمله براسیت، پتاس سنگی و تا حدودی آلونیت را در خود جای داده است.

زمین‌شناس عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: کوه‌های طارم در کمربند مس اهر- بزمان قرار گرفته و همین موضوع موجب شده که این مناطق منابع فلزی مس، سرب، روی و طلا را در خود جای دهند. وی اضافه کرد: در کوه‌های سلطانیه، منابع سیلیس، فسفات، خاک‌های صنعتی و منابع فلزی به ویژه آهن به فراوانی یافت می‌شوند. عباسی افزود: جنوب استان زنجان، نهشته‌های جدید دوران سنوزوئیک دارد و گچ و نمک از مهم‌ترین منابع اقتصادی موجود در آن هستند. اما توانمندی معدنی استان زنجان به همین اطلاعات محدود نمی‌شود و رئیس نظام مهندسی معدن استان زنجان از وجود حداقل ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی و بیش از یک میلیارد تن ذخیره احتمالی از تمام ۳۳ نوع ماده معدنی در این استان خبر می‌دهد.

حمیدی تاکید دارد این اعداد به‌تدریج افزایش می‌یابند چراکه به شکل مستمر معادن جدیدی کشف و به ظرفیت معدنی زنجان اضافه می‌شود. معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از اتمام عملیات پی‌جویی و اکتشاف پهنه انگوران– زرشوران خبر می‌دهد و حمیدی هم این موضوع را تایید می‌کند. رباب داداشی یادآور شد: در پهنه طارم، شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) ۲ هزار و ۸۲۸ کیلومترمربع را مورد اکتشاف قرار داد. داداشی اظهار کرد: در این پهنه ۱۸ محدوده امیدبخش به مساحت ۶۷۰ کیلومترمربع مشخص شده‌اند. حمیدی به سخنان داداشی، اولویت‌های اکتشاف و استخراج مواد معدنی در این استان را اضافه کرد و افزود: مسئولان زنجان روی ۵ ماده معدنی به ویژه طلا، مس، آهن، سرب و روی متمرکز شده‌اند و در تلاش هستند زنجیره کامل فرآوری این مواد را راه‌اندازی کنند.

مهم‌ترین مزیت راه‌اندازی زنجیره کامل فرآوری مواد معدنی، ایجاد اشتغال گسترده و دستیابی به بالاترین میزان ارزش افزوده در این زمینه است؛ سخنی که رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، آن را گفت. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم از حضور و راه‌اندازی زنجیره کامل فرآوری سنگ‌آهن و فولاد در این استان خبر می‌دهد و بهره‌برداری از ظرفیت معادن آلومیت را نیازمند حضور سرمایه‌گذاران بزرگ و ورود ایمیدرو اعلام می‌کند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) هم اولویت‌بندی برای اجرای عملیات اکتشاف در زنجان را روی ۵ کانی فلزی مس، طلا، آهن، سرب و روی متمرکز کرده است؛ سخنی که داداشی مطرح کرد. هم اکنون زنجان غنی‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه «انگوران» را در خود جای داده است، ۴ معدن طلا دارد و تعداد معادن سنگ آهن هر روز افزایش می‌یابد؛ آماری که خود تاییدکننده تنوع و توانمندی بالای معدنی زنجان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها