کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتقاد از تابوشکنی در آگهی های تلویزیونی


کد خبر : ۴۳۲۱۸جمعه، ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷:۳۰۱۰۷۵ بازدید

تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی هرچند از جمله راه‌های درآمدزایی صدا و سیما محسوب می‌شود و به نوعی از بخش‌های اصلی است اما این به هیچ وجه ...

تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی هرچند از جمله راه‌های درآمدزایی صدا و سیما محسوب می‌شود و به نوعی از بخش‌های اصلی است اما این به هیچ وجه مجوزی نیست تا در کیفیت و چگونگی ساخت تبلیغات نظارتی صورت نگیرد. متأسفانه اخیراً که کفگیر رسانه ملی به ته دیگ خورده در بیشتر موارد کمیت بر کیفیت غالب شده و گویا نظارت چندانی هم بر پخش تبلیغات تلویزیونی صورت نمی‌گیرد این مسئله به‌خصوص در شبکه‌های جدیدالتأسیس عمومیت بیشتری دارد.

یکی از آنها تابوشکنی و عدول از خط قرمزهایی است که بعضاً در تبلیغات دیده می‌شود. مثلاً مدتی است برای تبلیغ فلان اپراتور تلفن همراه از سکانس فیلم سینمایی «لالالند» استفاده می‌شود؛ آنجایی که دو بازیگر اصلی فیلم اتوبان شلوغی را می‌بندند و جلوی ماشین‌ها شروع به رقص و آوازه‌خوانی می‌کنند و همان ریتم و حرکات در این تبلیغ وجود دارد یا برای تبلیغ مایع ظرفشویی بیشتر از خود محصول از نمای بسته صورت و چشم و ابروی زنان استفاده می‌کنند چنانچه به‌جای محصول مورد نظر، ‌تصویر صورت دخترکی بزک شده آن‌ هم از نمای نزدیک نمود بیشتری دارد تا آن کالای تبلیغاتی مورد نظر! و البته از این دست نمونه‌ها در تلویزیون کم نیست.

در این راستا با توجه به نیاز مالی تلویزیون بعضی از شرکت‌ها در تبلیغات خود هنجارشکنی‌های تعمدی دارند. برای مثال یکی از شرکت‌های شوینده قدیمی در تبلیغات خود بی‌محابا تابوشکنی آشکاری می‌کند. چند سال قبل در تبلیغات این شرکت، دختربچه‌ها و پسربچه‌های نسبتاً بالغ در حمام مشغول شستن خود با این شوینده بودند و آواز می‌خواندند. بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی آن هم درسطح شهرها نصب شده بود. همین باعث اعتراض خیلی از خانواده‌ها برای چنین هنجارشکنی گردید که تا مدت‌ها مانع تبلیغات این شوینده شدند.

پرواضح استفاده از مسئله جنسی و مغایر با ارزش‌های ایرانی– اسلامی که این روزها کم کم در رسانه ملی درحال باب شدن است چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم پوشید؛ شاید برای برخی از مسئولان ناظر در صدا و سیما و عوامل پخش تلویزیونی این مسئله امری عادی باشد، زیرا آنها تبلیغات داخلی تلویزیون را با تبلیغات مبتذل ماهواره‌ای مقایسه می‌کنند؛ چه آن‌که اخیراً هم تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون گفته بودند تلویزیون ایران را نگاه نمی‌کنند!

اما بی‌توجهی به چگونگی تبلیغات به هیچ وجه توجیه‌کننده جریانی که درحال رخ دادن است نیست، زیرا تقلید از شبکه‌های ماهواره در کیفیت تیزرهای تلویزیونی، کار را به‌جایی رسانده است که گاه یک تبلیغ مستهجن عیناً با کاراکترهای ایرانیزه شده از رسانه ملی پخش می‌شود به‌شکلی که برای کسانی که دارنده ماهواره هستند کاملاً تداعی‌گر تبلیغ اصلی است.

منبع: روزنامه جوان



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها