کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تأثیر تحولات سیاسی خاورمیانه بر افزایش بهای نفت


کد خبر : ۴۲۹۴۶پنجشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۱۲۱۳۴۷ بازدید

رویدادهای سیاسی اخیر در منطقه‌ خاورمیانه و افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی، ریسک‌های ژئوپولیتیک را افزایش داده و به صعود بهای ...
تأثیر تحولات سیاسی خاورمیانه بر افزایش بهای نفتتأثیر تحولات سیاسی خاورمیانه بر افزایش بهای نفت

دویچه‌وله آلمان در گزارشی نوشت: رویدادهای سیاسی اخیر در منطقه‌ی خاورمیانه و افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی، ریسک‌های ژئوپولیتیک را افزایش داده و به صعود بهای نفت در بازارهای جهانی انجامیده است.

نیمروز سه‌شنبه (7 نوامبر/ 16 آبان) بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال اگر چه نسبت به روز قبل از آن 0.3 درصد کاهش نشان داد و به 64.07 دلار رسید، اما بهای نفت از سال 2015 تا روز دوشنبه هرگز چنین بالا نبوده است. روز دوشنبه بهای نفت برنت 3.5 درصد افزایش نشان می‌داد که باعث نگرانی تحلیلگران شد.

باربارا لامپرشت، تحلیلگر "کومرتس بانک" آلمان  می‌گوید تحولات سیاسی تازه در عربستان سعودی باعث شده که هزینه‌ی ریسک تاثیر خود را بر بهای نفت نشان دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، اقدامات اخیر ولیعهد عربستان را هم در عرصه‌ی سیاست داخلی و هم سیاست خارجی صریحا تایید و موضع او را تقویت کرد.

دولت ریاض روز سه‌شنبه رقیب خود ایران را متهم کرد که مشغول طراحی اعلام جنگی علیه کشور پادشاهی عربستان سعودی است. ریاض در این زمینه هم به رویدادهای اخیر در یمن و هم به بحران سیاسی در لبنان اشاره کرد.

گفتنی است که در روزهای گذشته به فرمان پادشاه عربستان، 11 شاهزاده، چهار وزیر فعلی و 10 وزیر پیشین عربستان بازداشت شدند. این بازداشت‌ها ظاهرا در چارچوب "مبارزه با فساد" صورت گرفته، اما ناظران سیاسی آنها را در راستای تثبیت قدرت ولیعهد عربستان ارزیابی می‌کنند.

همچنین اخیرا در یمن موشکی به ریاض شلیک ani که به گفته‌ی مقامات سعودی توسط پدافند موشکی عربستان رهگیری و منهدم شد. آمریکا و عربستان در این حادثه دست ایران را می‌بینند. عربستان حتی "اقدامات تلافی‌جویانه" را منتفی ندانسته است.

موضوع دیگر خبر استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان بود که ایران و حزب‌الله لبنان را متهم کرد اداره‌ی کشورش را ناممکن کرده‌اند و برای قتل او نقشه می‌کشند. نطق حریری در ریاض انجام شد و از سوی فرستنده‌ی تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان مستقیم پخش شد. ایران این ماجرا را سناریویی از طرف عربستان و اسرائیل برای تنش‌آفرینی در منطقه خواند.

این حوادث به تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی دامن زد. به گفته‌ی اولیور یاکوب، تحلیلگر نفت از موسسه‌ی "پترومتریکس"، همین تنش‌ها اکنون ریسک‌های ژئوپولیتیک را بالا برده و به بهای نفت افزوده‌اند. افزون بر آن بطور همزمان دستیابی به وحدت نظر در میان کشورهای اوپک دشوارتر شده است. ایران و عربستان هر دو عضو اوپک هستند و روی هم روزانه تقریبا ۱۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند. اگر چه این دو کشور در همکاری با روسیه تا مارس ۲۰۱۸ به کاهش سقف تولید تن داده‌اند، اما بدیهی است که با تنش میان این دو کشور، بهای نفت افزایش می‌یابد. مضافا اینکه در نظر بگیریم عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی نفت در جهان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها