کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت با دادن تسهیلات ویژه از ثروتمندان حمایت می‌کند


کد خبر : ۴۲۸۶دوشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳:۱۰۴۵۸۰ بازدید

دولت برای اینکه آمار انصراف دهندگان را افزایش بدهد دست به هر کاری می‌زند؛ از تهدید یارانه بگیران تا تطمیع انصراف‌دهندگان !

 دولت با سریال‌ها و زیرنویس‌های تلویزیونی، تبلیغات گسترده‌ای برای ترغیب مردم به انصراف از دریافت یارانه انجام داد اما استقبال شدید مردم برای ثبت‌نام یارانه‌ای مسؤولان و «رفاهی» را غافلگیر کرد.

اقدامات دولت برای تهدید مردم فقط به جریمه 3 برابری کسانی که اطلاعات نادرست می‌دهند محدود نشد بلکه مسؤولان یارانه‌بگیران را تهدید کردند که در صورت دریافت تسهیلات بانکی، اطلاعات اقتصادی‌ای که در زمان ثبت‌نام ارائه می‌کنند در تصمیم‌گیری بانک‌ها مبنی بر گرفتن یا نگرفتن وام‌ها تاثیر خواهد گذاشت.  عجیب‌تر از این تهدیدها، عبارات خاص و محیرالعقولی بود که دولت به انصراف‌دهندگان می‌دهد؛ عباراتی مثل مجاهد، ایثارگر، دوستدار طبیعت و... به عبارتی می‌توان گفت مسؤولان انصراف‌دهندگان را در ردیف مجاهدی که میهن خود را دوست دارد می‌دانند اما یارانه‌بگیران  را عده‌ای نیازمند و فقیر.

به غیر‌ از این عبارات خوش‌آب و رنگ درباره انصراف‌دهندگان، دولت هر روز تسهیلات جالبی به انصراف‌دهندگان اعطا می‌کند. به‌تازگی اعلام شده که دولت به آنهایی که یارانه نگیرند کارت همیاری ملی می‌دهد! به موجب دستورالعملی که در ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در دولت تهیه شده، قرار است به انصراف‌دهندگان از مرحله دوم دریافت یارانه نقدی کارتی به عنوان همیاری ملی تقدیم شود. براین اساس مقرر شده کسانی که این کارت را دریافت می‌کنند از امتیازهایی برخوردار شوند. جزئیات این امتیازها از چگونگی ارائه این کارت در روزهای آینده منتشر خواهد شد.  همچنین چند روز پیش معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت گفت: افرادی که از دریافت یارانه انصراف دهند و فاقد بیمه باشند به‌طور رایگان از سوی این سازمان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. بهمن برزگر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده افراد فاقد بیمه می‌توانند به دفاتر سازمان بیمه سلامت در سراسر کشور مراجعه و نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند. یکی دیگر از راه‌های ثبت‌نام برای تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گرفتن این است که به سایت سازمان بیمه سلامت مراجعه کنند که البته در آینده آدرسی با عنوان بیمه سلامت برای این کار راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 7 تا 10 میلیون نفر فاقد بیمه هستند، گفت: افرادی که از ثبت‌نام مرحله دوم یارانه‌ها انصراف داده و فاقد بیمه هستند، به طور رایگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. به گفته وی این اقدام برای این است که مردم برای انصراف از ثبت‌نام در مرحله دوم یارانه‌ها تشویق شوند. مسعود کاووسی، مدیر روابط عمومی سازمان هدفمندی هم  از ارائه مشوق‌ها، مزایا و تسهیلاتی برای انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نقدی خبر داده و گفته حتی شاید در آینده فقط به آنهایی که انصراف دادند تسهیلاتی مثل سبد کالا تعلق بگیرد. او در این باره گفت: «شایعاتی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر افراد ثبت‌نام نکنند، جزو اقشار پردرآمد محسوب می‌شوند یا اینکه مالیات بیشتر به آنها تعلق می‌گیرد یا سبد کالا دریافت نمی‌کنند، صحت ندارد و این موضوع ممکن است برعکس نیز باشد! احتمال اینکه یکسری مزایایی هم به انصراف‌دهندگان تعلق گیرد، وجود دارد به طوری که شب گذشته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد مزایایی برای کارکنان این سازمان در نظر گرفته می‌شود. همچنین تسهیلاتی به افرادی که ثبت‌نام نمی‌کنند تعلق می‌گیرد.»

مردم یارانه بگیر و نگیر

قطعا بسیاری از کسانی که به پول یارانه نیاز ندارند در مرحله جدید از دریافت یارانه انصراف داده و ثبت نام نخواهند کرد اما تعداد این افراد قطعا در اقلیت است. معیشت مردم به گونه‌ای است که نه فقط فقرا بلکه آنهایی که درآمد متوسطی هم دارند به مبلغ یارانه احتیاج دارند و نباید با تهدید مانع ثبت‌نام آنها شد. دولت برای توجیه زیر بار رفتن هزینه گزاف ثبت‌نام مجدد یارانه بگیران، دوست دارد آمار انصراف‌دهندگان افزایش یابد و این موضوع طبیعی است اما مسؤولان متوجه نیستند که با اقدامات افراط و تفریطی خود جامعه را به دو گروه یارانه بگیر و یارانه نگیر تقسیم می‌کنند که این اقدام می‌تواند در آینده دولت را وارد چالش‌های بزرگ‌تر کند. ارائه تسهیلات به آنهایی که به یارانه نیاز ندارند و خود داوطلبانه (به زعم دولت) انصراف داده‌اند چه توجیهی دارد؟ آیا آن کسی که به یارانه نیاز دارد، نیازمند تسهیلات، بیمه و سایر برنامه‌های حمایتی است یا آن کسی که به یارانه احتیاجی ندارد؟ گویا مسؤولان آنهایی را که به یارانه نیاز ندارند بیشتر از یارانه‌بگیران دوست دارند و اکثر برنامه‌های حمایتی را برای این افراد در نظر گرفته‌اند؟ «تبعیض یارانه»‌ای اقدام بسیار غیر‌معقولی است که گویا دولت نتیجه آن را نمی‌داند و مسؤولان هم بر این بی‌تدبیری اصرار می‌کنند. ادامه این روند موجب خواهد شد باز هم دولتی‌ها بعد از به‌وجود آمدن مشکلات و ایجاد زحمت برای مردم دنبال تدبیرهای جایگزین باشند. کاش مسؤولان از تجربه سبد کالا نهایت استفاده را می‌بردند و این بار جامعه را به دو قسمت اکثریت یارانه‌بگیر و اقلیت انصراف‌دهنده تقسیم نمی‌کردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها