کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صدور گواهی تایید نو برای 40 مدل برند خودروی وارداتی


کد خبر : ۴۲۷۹۵یکشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷:۵۹۵۸۷۶ بازدید

معاون سازمان ملی استاندارد از صدور گواهی تایید نو برای 40 مدل برند خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد که بر این اساس می‌توانند به ایران واردات ...

معاون سازمان ملی استاندارد از صدور گواهی تایید نو برای 40 مدل برند خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد که بر این اساس می‌توانند به ایران واردات خودرو داشته باشند.

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته ۹۷ مورد تایید گواهی نو برای خودروهای وارداتی صادر شد، اظهار کرد: با توجه به صدور گواهی تایید نو برای ۴۰ مدل- برند خودروی دیگر از ابتدای سال جاری، تاکنون بیش از ۱۳۰ مورد خودروی وارداتی گواهی تایید نو دریافت کردند که تا ابتدای دی ماه سال جاری یا ابتدای دی ماه سال آینده می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این چند مدل خودرو بوده که به صورت مشروط گواهی تایید نو اخذ کردند که باید اصلاح برخی استانداردها را مدنظر قرار دهند. همچنین یک مدل خودرو به دلیل اینکه نتوانست حداقل استاندارد اجباری در مورد دو ایربگ سرنشین جلو را رعایت کند، موفق به دریافت گواهی تایید نو نشد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه در مورد خودرو بر اساس استاندارد ملی ۶۴۲۹، استانداردهایی که اجرای آن در حوزه خودرو در کشور باید اجباری باشد، لیست شده است؛ بنابراین در حال حاضر تعداد استانداردهای اجباری در این رابطه ۵۳ مورد است و پس از مصوبه صد و هفتمین اجلاس شورای عالی استاندارد مقرر شده از ابتدای دی ماه سال جاری تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ این تعداد استاندارد به ۸۵ مورد افزایش یابد.

وی افزود: ارتقای این استانداردها از ۵۳ بر ۸۵ مورد بر اساس زمان‌بندی صورت می‌گیرد که به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو رسیده و از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ هر خودرویی که نتواند این ۸۵ مورد استاندارد خودرویی را رعایت کند، مجوز واردات و تولید را در ایران دریافت نخواهد کرد.

به گفته سنجابی شیرازی، این ۸۵ مورد استاندارد در مورد استانداردهای سازه‌های اصلی خودرو و استانداردهای کاربری و ویژگی‌هاست که معطوف بر ایمنی و سلامت مردم می شود و شامل استانداردهایی از جمله کیسه‌های هوا، انوع ترمز، نوع سیستم تعلیق و فرمان و سایر استانداردهای این چنین است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در مجموع یک خودرو بیش از ۶۰۰۰ قطعه و ۵۰۰ سیستم دارد که باید تعدادی از آنها از یک نظم و منطق خاص برخوردار باشند. بنابراین تصمیم بر این شده که ۸۵ مورد از سیستم‌های خودرویی مشمول استاندارد اجباری شوند و باید هر خودرویی که قصد واردات آن به کشور وجود دارد از این استانداردهای ۸۵ گانه برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه به سه شکل برای خودرو گواهی تایید خودرو صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استانداردهای ما بیشتر منطبق بر استانداردهای اروپایی است از گواهی ایمارک استفاده می‌کنیم.

سنجابی شیرازی با تاکید بر اینکه هر ساله تعدادی از خودروهای وارداتی نمی‌توانند گواهی تایید نو دریافت کنند و به کشور وارد شوند، اظهار کرد: بر همین اساس ملاحظه می‌کنید که در گمرک چندین هزار خودرو به دلایل مختلف از جمله اشتباه  واردکنندگان در توجه به استانداردهای اجباری خودرو بلااستفاده باقی مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، گواهی تایید نو برای خودروهای وارداتی صادر می‌شود که استانداردهای اجباری تعیین شده در کشور را رعایت کنند. بر همین اساس و طبق تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد و قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد، ارتقای استانداردهای خودرویی از ۵۳ به ۸۵ مورد تا ابتدای دی ماه سال آینده در دستور کار قرار گرفت که باید طبق یک زمان‌بندی سه مرحله‌ای اجرایی شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها