کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک‌ها به فکر جیب خود یا مسئول در برابر مردم؟


کد خبر : ۴۲۶۹۶جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۳۹۲۱۶۸ بازدید

بانک ها با انتظارات سودآوری خودشان به وظیفه خود در جایگاه مسئولیت اجتماعی بانکی و یک بانک مردم محور عمل نمی کنند و با فرار از ریسک پذیری و ...

تسنیم- بانک ها با انتظارات سودآوری خودشان به وظیفه خود در جایگاه مسئولیت اجتماعی بانکی و یک بانک مردم محور عمل نمی کنند و با فرار از ریسک پذیری و کسب سود ثابت از مشتری خود را در حاشیه امن اقتصادی قرارداده اند.

در نظام اقتصاد اسلامی کمک به تامین مالی اقشار کم درآمد و متوسط جامعه و نیز کمک به تامین مالی صاحبان عوامل تولید و جلوگیری از سقوط آنها به دامن رباخواران از مسئولیت‌های اجتماعی بزرگ بانک‌ها محسوب می شود. نظام بانکی بدون ربا بانک موظف است با مشتری مشارکت واقعی را رقم بزند و ریسک شراکت در سود و زیان را به خود بپذیرد.

صاحبنظران بخوبی می دانند که ، متعاملین عقود مشارکتی همجون مضاربه و شرکت و ... به طور یکسان در معرض سود و زیان ناشی از معاملات  هستند.  اما شبهه ربوی معاملات از آنجایی نشات می گیرد که در برخی قراردادهای غیر اسلامی یکی از طرفین معامله ، مخاطرات ناشی از پذیرش زیان احتمالی معامله ذیربط را ، از سمت خود به طرف دیگر انتقال داده و تلاش میکند تا تحت هیچ شرایطی زیانی متحمل نشود.

در خرید و فروش و معاملات صحیح شرعی ، سود و زیان بین طرفین به میزان تعهدات آنها تسهیم بالنسبه می شود ، مضافاً می توان با استفاده از ابزار پوشش مخاطرات مانند خدمات بیمه گران ، زیان پیش بینی نشده طرفین را تحت پوشش یکی از انواع بیمه نامه های بیمه گر ، قرار داد تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف دارایی ها ، از بروز اشکالی شرعی بر وقوع معامله نیز پرهیز نمود .

در تمام کشورها بانک ها به عنوان ذخیره منابع مالی شناخته می شوند و به همین دلیل انتظار می رود ، به ازای ثروتی که بانک ها از محل سرمایه گذاری و پس اندازهای مردم بدست می آورند ، خدمات مالی مناسبی به طیف های نیازمند منابع مالی ارائه دهند . در جهان پیشرفته   بانک های بزرگ ، نظام مندی مطلوبی را برای خدمت رسانی به آحاد جامعه مدیریت کرده که بیشتر بر حول ارائه خدمات مالی با کیفیت ، ارزان  قیمت یا حتی رایگان به اشخاص حقیقی و حقوقی استوار است .

صندوق های «قرض الحسنه»   ابزاری جهت مقابله با شبهات ربوی سیستم پولی کشور هستند ، پرداخت وام های قرض الحسنه برای اموری چون درمان ، تحصیل ، خرید کالا و جهیزیه و ... صورت می پذیرد ، اما متاسفانه اغلب بانک ها انتظارات سودآوری و سوداگری خود  به وظیفه خود در جایگاه مسئولیت اجتماعی بانکی و یک بانک مردم محور معمل نمی کنند و وظیفه خود را در در محدوده ارائه تسهیلات و کسب سود ثابت از مشتری به هر نحوی می دانند. در این تمام ریسک و ضرر در فضای اقتصادی کنونی کشور متوجه مشتری می شود و بانک با تمام راهکارهای قراردادی و کلاه شرعی خود سعی در آن دارد که خود را از حاشیه زیان به کنار بکشد و مشتری را با معضلات اقتصادی همچون رکود، تورم، نبود بهره وری و... تنها بگذارد.

اگر بانک ها به مسئولیت های اجتماعی خود عمل نمایند کمک شایانی به بهبود  فضا ی پولی کشور می شود . سیستم بانکی کشور باید توانایی تامین مالی واحد های کوچک تسهیلات مورد نیاز آحاد جامعه را به نحوی تحصیل نماید که ضمن توجیه هزینه و فایده این عملیات ، متقاضیان وام های کوچک به سوی بازار غیررسمی بویژه موسسات مالی اعتباری غیرمجاز و در نهایت معامله گران بهره پول نروند مضافاً بانک ها در چارچوب ضوابط خود و ذخیره نقدینگی ، روشهای پرداخت تسهیلات خُرد به مردم را تسهیل سازند.

فقها بر این باورندکه نه تنها ربا در اسلام مذموم و زشت بوده و رباخواران را عذابی الیم وعده داده شده است ، بلکه حل مشکلات مالی از طریق اجرای صحیح و واقعی عقود اسلامی بانکی، بساط ربا از سطح جامعه را برچیده و سیستم بانکی کشور را تطهیر خواهد ساخت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها