کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چاه 147 رگ‌سفید؛ دومین فوران نفتی ایران در 40 سال اخیر


کد خبر : ۴۲۶۵۶پنجشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۴۸۳۱۸۰ بازدید

به گفته کارشناسان صنعت نفت چاه 147 میدان نفتی رگ سفید، بعد از فوران چاه 24 نفت‌شهر دومین فوران نفتی بعد از انقلاب است که پیش بینی ...
چاه 147 رگ‌سفید؛ دومین فوران نفتی ایران در 40 سال اخیرچاه 147 رگ‌سفید؛ دومین فوران نفتی ایران در 40 سال اخیر

به گفته کارشناسان صنعت نفت چاه 147 میدان نفتی رگ سفید، بعد از فوران چاه 24 نفت‌شهر دومین فوران نفتی بعد از انقلاب است که پیش بینی می‌شود آتش این چاه بعد از 40 روز خاموش شود.

 

ظهر روز یکشنبه هفته جاری خبر فوران چاه 147 میدان نفتی رگ سفید و آتش گرفتن دکل 95 فتح در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت.

حادثه ای که به علت مشکلات فنی رخ داد و جان دو تن از کارکنان و متخصصان صنعت نفت ایران را گرفت.

فوران چاه 147 میدان رگ سفید اولین فوران چاه نفت در ایران و جهان نیست و قطعا آخرین نیز نخواهد بود.

بررسی های "فارس" نشان می دهد پیش‌تر میدان نفتی رگ سفید در سال های 1344 و 1345 فوران چاه نفت را به خود دیده بود به طوریکه چاه های 2 و 3 این میدان در آن سالها فوران کرده بودند.

این گزارش حاکی است در سالهای اخیر این دومین چاه است که فوران و آتش گرفته است،به طوریکه قبل از آن در سال 89 چاه شماره 24 میدان نفت‌شهر فوران کرده بود که در آن حادثه 4 تن از کارکنان صنعت نفت جان خود را از دست داده بودند.

آتش چاه شماره 24 نفت‌شهر37  روز خودنمایی کرد و طلای سیاه را به کام آتش می‌برد اما در سی و هشتمین روز چاره‌ای جز به زانو در آمدن در مقابل حفار مردان ایرانی نداشت.

حیدربهمنی مدیرعامل وقت شرکت ملی حفاری ایران که مدیر تیم عملیات مهار و کنترل فوران چاه 24 نفت شهر را برعهده داشت می گوید هر چند مهارگران و متخصصان صنعت نفت سوابق درخشان و ارزشمندی از مهار چاه‌های مختلف داشتند، ولی این مورد، اولین فوران چاه نفت و گاز در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که نیروهای مهارگر ایرانی با بیش از 300 تن دستگاه حفاری و ضایعاتی در محل چاه مواجه بودند که خوشبختانه توانستند در مدت 38 روز آتش را مهار و چاه 24 را مسدود کنند.


* مهار و کنترل چاه های کویت

سال هزار و سیصد و شصت و نه کشور کویت توسط ارتش رژیم بعث عراق مورد هجوم و تصرف قرار گرفت.

ارتش عراق در مدت چند ساعت ، تمامی خاک کویت را اِشغال و کشور کویت را به مدت هفت ماه در تصرف خود نگه داشت،سرانجام یک نیروی چند ملیتی درگیر جنگ با ارتش بعثی شد و جنگ خلیج فارس یا جنگ نفت آغازشد.

نیروهای بعثی با مأیوس شدن از مقاومت در برابر ارتش‌های متحد، ضمن تخریب اماکن ، تأسیسات و واحدهای بهره‌برداری ، از هزار حلقه چاه تولیدی نفت وگازِ کویت ، هفتصد و بیست و هفت حلقه را منفجر و به آتش کشیدند.

با فوران چاه‌ها و سوختنِ روزانه شش میلیون بشکه نفت بزرگترین تراژدی آتش سوزی نفتی جهان بوقوع پیوست،تراژدی که نه تنها کویت، خلیج فارس و کشورهای منطقه را در بر گرفت.

با آزادسازی کشور کویت توسط نیروهای متحد، کار بازسازی تأسیسات صدمه دیده و مهار چاه‌های نفت و گاز آغاز شد و ایران نیز رسما اعلام کرد آماده بازسازی تاسیسات نفتی کویت است و با انجام مذاکرات موافقتنامه همکاری بین ایران و کویت به امضاء رسید.

با دستور وزیر وقت نفت، تیم‌های کارشناسی وزارت نفت در فروردین سال هزار و سیصد و هفتاد از تأسیسات نفتی کویت بازدید و برنامه‌ای را برای بازسازی پالایشگاه‌ها و مهار چاه‌های نفت و گاز ارائه کردند اما دولت کویت به دلیل عدم اطلاع از توانمندی متخصصان ایرانی، فقط مشارکت در مهار چاه‌های نفت میدان العوده را پذیرفت.

تیم مهارگر ایرانی، در سیزدهم مرداد ماه سال هزار و سیصد و هفتاد وارد کویت شد و با پیگیری سفارت ایران و مدیریت گروه اولین حلقه چاه در منطقه بورگان به مهارگران ایرانی واگذار و مهارگران به سرعت از چاه شماره صد هشتاد میدان بورگان بازدید و عملیات مهار را طراحی و به مرحله اجرا در آورند و پس از آن یک به یک توانستند دیگر چاه های کویت را مهار کنند.


* حادثه چاه 147 رگسفید مانند 24 نفت شهر است

آنچه در میدان رگ سفید رخ داده است به گفته کارشناسان شرکت ملی حفاری مشابه اتفاقی است که برای چاه 24 نفت‌شهر رخ داد اما با این تفاوت که رساندن آب به منطقه دشواری های بیشتری را نسبت به منطقه نفت‌شهر دارد به همین دلیل پیش بینی می‌شود برای مهار آتش و کنترل چاه بین 40 تا 50 روز زمان نیاز باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها